Guide

Fra amatør til proff

Synes du det er vanskelig å holde frustrasjonen inne i konkurransespilling?

Her er noen triks for å unngå «tilting».

Benedichte Breistøl

Felles for all sport er forventnings- og prestasjonspresset som utøvere må håndtere for å kunne nå toppen. I e-sport finnes det en rekke eksempler på hvordan dette presset ser ut i praksis. Vi har sett lag og spillere blomstre under press, og vi har sett enda flere knekke sammen.

I hovedsak er e-sport en mental sport. Mens presset kan være en motivasjonsfaktor – noe som gjør at du kjemper hardere, trener mer og vier mer av din tid til forberedelser – kan press også virke paralyserende. Det hender nemlig at det ikke er motstanderen din som slår deg, men du som ødelegger for deg selv.

Det er en del av publikumsporten – og det er kanskje det som gjør at e-sportsendinger har inkorporert ansiktskamera i såpass stor grad. For du kan bokstavelig talt se hvordan enkelte spillere bryter sammen mentalt på scenen foran tusenvis av mennesker. Noen blir helt bleike, noen skjelver og noen blir blanke i blikket. Du kan se at de «tilter».

Les også: Dette må de norske lagene gjøre for å nå toppnivå

Hva er «tilting»?

Vis mer

«Tilting» viser til en endring i sinnsstemning. Forårsakes vanligvis av dårlige prestasjoner som vedkommende konkluderer med at fører til tap. Folk som tilter presterer vanligvis dårligere og gjør ofte større og mer aggressive trekk for å ta igjen det tapte. Tiltere kan ofte lett egges opp og «vippes av pinnen» i pressede situasjoner.

Konsekvens av selvpåført press

Tilting kommer for det meste av press en legger på seg selv, og trer i kraft når man føler man er i fare for å ikke innfri forventninger. Presset kan også stamme fra en eller flere av punktene under:

  • Forventninger man har til seg selv
  • Redsel for å dumme seg ut foran mange mennesker
  • Forventninger andre har (trenere, foreldre, venner, lagkamerater, fans)
  • En underliggende frykt for å feile
  • En redsel for at alt det harde arbeidet man har lagt ned skal være forgjeves
  • Frykt for å miste plassen på laget eller i organisasjonen
  • Forventninger om å gjøre alt feilfritt

Jeg synes man skal se på seg selv som den beste spilleren og forvente at man vinner

Nicolai «Noti» Jacobsen

I enspillerspill bærer man byrden alene og man taper eller vinner på egen regning. Det gjør at man er sårbar for en litt annen form for tilting enn man er i lagspill. Nicolai «Noti» Jacobsen har spilt både StarCraft II og Hearthstone på et høyt nivå og han vant førstedivisjon i Telenorligaen i sistnevnte spill våren 2015. Han har gjort seg selv god ved «å gi faen» og tro han kan vinne alt. Ja, ved å være arrogant.

Hearthstone-spilleren Nicolai «Noti» Jacobsen legger stort press på seg selv når han er arrogant, men hevder det hjelper ham i det lange løp.

På mange måter kan denne formen for tankesett overføres til de fleste former for sport. I mange tilfeller fungerer det også utmerket. I sport generelt sier man jo gjerne at man skal visualisere at man vinner, og hvordan man kommer seirende ut, fordi at det øker sjansene for å realisere disse tankene. Noti mener det fungerer for ham.

– Jeg synes man skal se på seg selv som den beste spilleren og forvente at man vinner. For mange spillere er det å være arrogant en viktig del av å kunne vinne. Man legger mer press på seg selv ved å være det, men det gjør også at man jobber hardere.

For Noti har det ikke vært en bevisst strategi, men han innrømmer at det å være arrogant mest sannsynlig hjelper ham med å stenge ute noe av nervene.

Les også
Anmeldelse: Hearthstone: Heroes of Warcraft

– Jeg legger stort press på meg selv når jeg er arrogant, men i det lange løp så hjelper det meg. Jeg lar ikke de negative tankene slå rot, forklarer han.

Når motstanderen spiller på dine svakheter

Mange kjenner bare press dersom de er urolig for utfallet av en kamp. For spillere som sliter med tilting, kan det derfor også være lurt å «tone ut». Det er også smart å huske på at å spille en rangert kamp og å være i finalen i en stor turneringer er egentlig det samme; du bruker de samme strategiene, du følger de samme reglene – ingenting har forandret seg i henhold til hvordan du spiller spillet.

Litt unikt for spill som Hearthstone og StarCraft II, er tiltingen som kommer som følger av at motstanderen tilsynelatende forutser hvilke trekk du skal gjøre. Noen ganger kan det være fordi motstanderne kjenner hverandre veldig godt, eller fordi en part har gjort veldig mye forhåndsarbeid. I følge Noti kan det være ekstra veldig vanskelig å håndtere.

– I StarCraft II er dette en merkelig form for tilting og det kan være helt sykt frustrerende. Hvis du kombinerer det med at motstanderen spiller på dine svakheter, så skal det mye til å komme ut av den onde sirkelen, forteller Noti og legger til et annet eksempel:

– I Hearthstone kan du til en viss grad utsette folk for det samme. Hvis du vet hvilket deck motstanderen har, så kan du – med litt gjetting og erfaring – vite hvilke kort en motstander skal spille fra start til slutt.

Les også: «Superlag» er ikke alltid veien til suksess

Kan oppførselen være en konsekvens av lagmiljø?

I lagspill har man opptil fem potensielt svake ledd. Alle fem kan være den som tilter når alt står på spill. En av de største utfordringene er derfor kommunikasjon – og spesielt hvordan man skal komme seg videre dersom laget har havnet bakpå. Enkelte spillere har nemlig en tendens til å gi opp tidlig. Med en gang laget ligger litt under, bruker de da mer tid på å fordele skyld enn de gjør på å finne løsninger.

Mens noen «tiltere» kanskje vil snakke mye mer, men veldig lite løsningsorientert, vil andre bli helt stille eller bare periodevis grynte ut noen kommentarer. Dette er en form for tilting som gjerne starter hos en person, men som fort smitter over på hele laget. Det blir da en vond spiral som gjør at laget ikke kan kjempe seg tilbake når de ligger under fordi alle nærmest ubevisst spiller opp under en negativ stemning.

– Vanskelig å holde frustrasjonen inne

Dennis «Denden» Bui har spilt for blant annet BX3 Elektroniske Sportsklubb og Team Convention, og er en av de norske spillerne som har snakket åpent om hvordan han «muter» mikrofonen når laget begynner å tape.

Dennis «Denden» Bui er en av de norske spillerne som har snakket åpent om hvordan han «muter» mikrofonen når laget begynner å tape.

Dette var med på å skape store problemer da han fungerte som «shot caller» og lagleder for BX3 sitt League of Legends-lag under høstsesongen av Gamer.no-ligaen i fjor høst.

Denden selv mener at oppførselen hans utviklet seg over tid og var en konsekvens av et frustrerende lagmiljø.

– For min del var det vanskelig å holde frustrasjonen inne etterhvert. Jeg følte at folk ikke tok spillet seriøst nok og de tappet meg for motivasjon. Det førte til at jeg ikke bare ble stille, men jeg mutet også mikrofonen eller forlot samtalen.

– Det kommer nok mye an på hvem jeg spilte på lag med. For meg var halvparten av problemet at de andre handlet på måter som nærmest saboterte for det jeg tenkte var best og det gjorde bare tiltingen verre.

Denden sine 1800 kamper med «chat restriction» peker på at han kan slite med å holde sine negative tanker for seg selv til tider. Chat restrictions er en straff Riot Games innførte for spillere som gjentatte ganger er «toxic» i chatten mot med- eller motspillere. I praksis betyr det at du har begrensede mengder ord du kan skrive i chatten i løpet av en kamp.

Attenåringen er fullstendig klar over at han kan være «toxic», og skyver ikke fra seg all skyld for problemene som oppsto i laget som senere ble kastet ut av BX3 Elektroniske Sportsklubb. Likevel synes han at man bør skille mellom oppførsel i solo queue og rangert lagspill.

– Jeg tror selv at jeg ikke er toxic når jeg spiller med et fast lag. Jeg vet jo at det blir en kjedeeffekt av å være sur og negativ og man kommer ingen vei med det.

Les også: Egoer kan ikke styre sporten på bekostning av profesjonaliseringen

Slik kan du trene bort tiltingen

I mange tilfeller er det likevel ikke slik at folk vet de tilter eller at det har en negativ effekt på dem rundt seg. Det kan nok være en konsekvens av at spillet i stor grad starter som en solo queue-spill for de fleste. Det er først når de har de individuelle ferdighetene til å løfte sin egen vekt på et lag med likestilte at tiltingen oppdages. Det er nemlig ikke gitt at en spiller som er god alene, har erfaring med lag.

Problemet er at det er vanskelig å «trene bort» tilting. Heldigvis er ikke vanskelig synonymt med umulig. Det finnes en rekke teknikker for å minske risikoen:

  • Tren på samme nivå eller høyere enn der du konkurrerer. Dine beste kamper i turneringer, kan stort sett bare bli så gode som dine beste prestasjoner under trening. Dette er en av årsakene til at «scrimming» er viktig. Du kan plukke opp mange triks av bedre motstandere og du kan lære mye av feilene du gjør. Samtidig er det et kjent fenomen at samtidig som enkelte motstandere kan spille deg dårligere, kan de også spille deg bedre
  • Gjør mye forberedelser før viktige kamper og turneringer. Jo mindre du overlater til tilfeldighetene, desto sikrere føler du deg når alt står på spill
  • Gi aldri opp! Behold pågangsmot og engasjement i alle situasjoner. Det er alltids noe å lære.
  • Bruk tiden du har. I mange situasjoner vil spillere føle et økt tidspress som igjen tar bort fokuset fra viktige ting i spillet. Det er bedre å skru ned tempoet og gjøre ting riktig, enn å handle forhastet og gjøre feil
  • Enkelte vil tjene på å gjøre avslappingsøvelser i forkant av viktige kamper
  • Øv på «mindfulness»: Forbered deg mentalt og tenk positivt!
  • Fokuser på teknikk og strategi og bruk det du har øvd på
  • Ha strategier klart for å rette opp i feil du vet du ofte gjør
  • Husk at det ikke handler om følelsene dine – det handler om handlingene. Ta bort fokuset fra hvordan du føler deg, og putt det over på hva du vil gjøre
  • Identifiser hva du ofte gjør feil i pressede situasjoner og øv ekstra på dem slik at du kan utføre ferdighetene automatisk
  • Ha noen treninger på dager du føler deg i dårlig form. De fleste finaler spilles mot slutten av LAN hvor du har sovet lite, spist dårlig og er sliten. Derfor må du øve på å prestere på dager du ikke føler deg 100% i form

Alt i alt er e-sport for dem som ikke lar seg kneble av frykten for å feile. Og dette er sant på mange nivåer innenfor bransjen. Alle kan gå fremover når de tror og vet de klarer det, men svært få innenfor e-sport vet at de vil klare noe som helst. Klubber og organisasjoner faller sammen, spillere og lag brytes opp, spill endres og avtaler går i vasken. Men det stopper hverken utviklingen eller mulighetene så lenge man henger med i svingene og kan ta utfordringene på strak arm. Derfor handler e-sport om å finne en plass inne i seg selv hvor en ser mulighetene. Derfra er det taperne som finner en unnskyldning, og vinnerne som ser en løsning.

Siste fra forsiden