Star Wars The Card Game

Spennende kortspill laget i ekte Star Wars-ånd

Star Wars The Card Game har en voldsom detaljrikdom.

Jon Cato Lorentzen, Gamer.no

Det er ingen tvil om at Episode 4-6 regnes som den gyldne æraen i Star Wars-mytologien. Imperiet mot opprørene – de slemme mot de snille – med et klassisk persongalleri og rike miljøskildringer. Hendelsene i Episode 4-6 har resultert i utallige tegneserier, bøker, spill og fanfiksjon om figurer, steder og hendelser fra filmene. Derfor er det ingen overraskelse at Star Wars-kortspillet tar utgangspunkt i denne epoken.

Star Wars The Card Game er et såkalt Living Card Game. Det vil si at spillet består i et hovedsett med spillkort som kan utvides ved å kjøpe månedlige utvidelsespakker med nye kort.

Hvis du instinktivt er på vei vekk fra artikkelen nå fordi du ikke gidder å kaste deg på et nytt samlekortspill etter å ha svidd av tusenvis av kroner på Magic i ungdomstida bør du bremse litt. Living Card Games er ikke det samme som Collectible Card Games som Magic. Når det kommer en ny utvidelse til Magic kjøper man dusinvis av booster packs som inneholder tilfeldige kort fra det nye settet, fordelt etter sjeldenhetsgrad. For å få alle kortene må man enten bruke tusenvis av kroner på vanvittig mange boosters eller masse tid og energi på å bytte kort med andre.

Med Living Card Games inneholder hver nye utvidelsespakke nøyaktig de samme kortene. Ingen kort er sjeldne. Kjøper du den samme utvidelsen som kompisen din får dere nøyaktig samme kort. Samleaspektet og bytting av kort forekommer ikke med Living Card Games. Denne distribusjonsmodellen påvirker også det spilltekniske og skaper en metavirkelighet rundt spillet som vi skal komme tilbake til.

For la oss nå vende tilbake til det fantastiske Star Wars-universet. Når du begynner å bla i kortene til Star Wars The Card Game blir det åpenbart at dette er laget av folk som elsker Star Wars. Tegningene på kortene er fenomenale og er du Star Wars-fan kan du bruke masse tid på å bare kose deg med å bla i kortene og se på bildene.

Noe av det beste med Star Wars-kortspillet er at skaperne har klart å gjenskape følelsen av konflikten mellom Imperiet og opprørerne gjennom kortspillingen. Star Wars The Card Game er alltid dramatisk. Det står alltid mye på spill. Det må hele tiden tas livsviktige avgjørelser som kan vippe balansen mellom Imperiet og opprørerne dramatisk i den ene eller andre retningen.

Seks faksjoner

En spiller er Imperiet mens den andre er opprørerne, begge har hver sin kortstokk. De to sidene har tre underfaksjoner: Imperiet-spilleren kan velge Sith (slemme jedier), Imperial Navy (Imperiets krigsmaskin) eller Scum & Villainy (dusørjegere og andre skurker) mens opprørerne kan velge mellom Jedi, Rebel Army og Smugglers & Spies (Han Solo, Lando Calrissian osv). Alle faksjoner har selvsagt sine egne unike kort og spillestiler.

Kortstokken til hver spiller delt i to bunker der den ene består av ti Objectives – ulike steder spilleren disponerer – og den andre består av 60 spillkort. Hver spiller skal så legge frem tre objectives som utgjør spillerens hjemområder og spillet er i gang. For å vinne må opprørerne ødelegge tre av Imperiets objectives mens Imperiet vinner ved å klare å forsvare sine objectives i tolv runder, da er nemlig Dødsstjerna i posisjon til å ta livet av opprørernes base.

Spillernes objectives genererer ressurser hver runde og ved å plassere fokusbrikker på et objective kan man bruke ressursene til å spille ut ulike spillkort. Man kan legge ned enheter; alt fra helter som Luke Skywalker og Darth Vader til romskip, soldater, spesialstyrker og droider. Man kan også utvide spillområdet sitt med spesialkort som kan gi flere ressurser, spesiell beskyttelse, ekstra våpen, og så videre.

Angrep og forsvar

Etter å ha tilkalt styrker og bygd ut området sitt kan man angripe motspillerens objectives med styrkene sine. Styrker gjør tre ulike typer skade og for å ødelegge et av motspillernes objectives må man gjøre objective-skade. En Tie Bomber gjør for eksempel to skade på et objective, men ingen skader på andre enheter mens en X-Wing gjør en skade mot andre enheter men ingen skade mot et objective. Alle enheter og objectives tåler et visst antall skade.

Det finnes også en tredje type skade som lar spilleren plassere ut fokusbrikker på motspillerens spillkort. Har du spilt Magic er du sikkert vant til at man roterer kortet nitti grader til siden for å vise at det er brukt. I Star Wars plasserer man en fokusbrikke på et kort når det er brukt. Kort med fokusbrikker kan ikke brukes igjen før brikken har blitt fjernet, noe som vanligvis ikke skjer før i starten av din neste runde når du får fjerne en fokusbrikke fra hvert kort.

Og merk at jeg skrev én brikke. Det betyr at et kort som har to fokusbrikker på seg vil være ubrukelig i to runder. Denne tredje typen skade gjør altså at man kan lamme motspillerens ressurser og enheter ved å plassere ut ekstra fokusbrikker på dem. Obi Wan Kenobi kan (via fokusskaden sin) sabotere Star Destroyeren til Imperiet slik at den er satt ut av spill i flere runder før den kan angripe på nytt eller brukes i forsvar.

Edge-kamper

Kampene er intense. Man erklærer hvilket objectives man angriper og med hvilke enheter. Motspilleren velger så ut enheter som skal forsvare. Deretter starter en såkalt Edge Battle som bestemmer hvem som får initiativ.

Alle kort har en Edge-verdi. I en Edge-kampen ofrer spillerne et og et kort fra hånda og den som har høyest totale Edge-verdi i kortene han har ofret vinner Edge-kampen. Det betyr at han får velge hvilken av sine enheter som får angripe først. I tillegg får enhetene hans overtak i kampen, noe som kan bety ekstra skade avhengig av hvilke skadeikoner de har på kortet sitt.

Når man er nybegynner i spillet vegrer man seg gjerne for å ofre kort i Edge-kampene. Man tenker at det er ikke så viktig og vil gjerne spare kortene man har på hånda for å bruke de i neste runde i stedet for å ofre de. Det er helt feil taktikk. Seier eller tap i en Edge-kamp kan være forskjellen på liv og død i Star Wars. Ettersom man uansett får fylt opp hånda si i starten av neste runde er det ingen grunn til å bli for knyttet til kortene man har på hånda, her handler det om å tilpasse seg virkeligheten på bordet og ofre det man kan.

Når Edge-kampen er over bytter spillerne på å plassere fokusbrikker på enhetene sine som så deler ut skade og fokusbrikker til motstanderens objectives og enheter avhengig av hva slags skade den aktuelle enheten gjør.

Dette ble en relativt klinisk beskrivelse av kampprosessen i Star Wars men la meg understreke at hver kamp blir ekstremt intens. Hvilke styrker har motspilleren sendt ut for å angripe? Hvilke styrker kan jeg bruke til å motstå angrepet med? Må jeg vinne Edge-kampen for å ha noen sjanse til å slå tilbake angrepet? Og i så fall, hvor mange kort har motspilleren igjen på hånda som han kan ofre i Edge-kampen? Og hva om angrepet bare er et lureangrep? Holder han tilbake noen styrker for å angripe et annet objective rett etter dette angrepet er over og jeg står igjen uten forsvarere fordi alle har fått fokusbrikker på seg etter å ha blitt brukt i forsvar i dette angrepet?

Avgjørelser. Liv og død. Hele tiden.

Drama

Og her har jeg heller ikke tatt hensyn til hvilke kort motspilleren kan ha på hånda som kan spilles midt i kampen. En Choke Hold som skader en av mine fiender for et poeng – kanskje nok til å drepe en kritisk brikke i forsvarsplanen min? Eller Admiral Ackbar som kan spilles ut midt i en kamp og plutselig bli med i slaget? Hvor mange ledige ressurser har han egentlig igjen? Har han råd til å spille ut Ackbar?

Hver kamp er full av drama og kritiske avgjørelser. Og det morsomme med Star Wars er at dramaet er i gang allerede fra første runde. I mange andre kortspill går man gjennom en oppbyggingsfase - man legger ned land for å få mana i Magic eller bygger opp credit pool, programvare og servere i Android: Netrunner i noen relativt rolige runder før man får ut skikkelige kort og kan sette i gang for alvor - men i Star Wars er det rett inn i spektakulære slag og kamper med en gang. Opprørerne har kun tolv runder på seg til å klare å knuse tre objectives så det nytter ikke å vente til man har en svær flåte før man begynner å angripe.

Selv om kampsystemet i Star Wars-kortspillet er solid, har det også blitt kritisert av flere spillere. Ikke selve mekanikkene, men enhetene. Det skilles nemlig ikke mellom kjøretøy, romskip, monste og personer. Det betyr at en Rancor kan slåss mot en X-Wing eller at en Jawa kan skyte ned Millenium Falcon, noe som kan være vanskelig å visualisere. Selv klarer jeg å strekke fantasien relativt langt og fylle inn de åpenbare hullene i problemstillingen - en Jawa sniker seg ombord på Millenium Falcon og saboterer den eller en Rancor får has på en X-Wing som står parkert for å fylle bensin for eksempel.

Kampen om kraften

I tillegg til slagene har spillet et taktisk aspekt til som jeg ikke har nevnt: Kraften. I ekte Star Wars-ånd vipper kraften i favør av den mørke eller lyse siden og spillerne kan være med å påvirke den. Ved å legge et av tre Kraften-kort på en enhet blir enheten viet til å jobbe med å få kraften i din favør. Hvert Edge-poeng på enheten blir nå et Force-poeng, og den spilleren som har flest Force-poeng i slutten av en runde får Kraften i sin favør. Ulempen med å vie enheter til å jobbe med Kraften er at man må legge to fokusbrikker på de hvis man skal bruke de i kamp - og har de fokusbrikker på seg bidrar de ikke til Force-kampen i slutten av runden.

Igjen. Avgjørelser og vurderinger. Har du råd til å dedikere Jedi-lærlingen til kraften eller bør du ha han i bakhånd i tilfelle Imperiet kommer med et motangrep neste runde? Kritiske og livsviktige avgjørelser, hele tiden.

Kampen om Kraften er viktig. Om Kraften er på Imperiets side teller hver runde som Imperiet gjør som to runder, slik at slutten på spillet - og seier for Imperiet - kommer mye raskere. Om Kraften er på den gode siden får opprørerne gjøre en gratis skade på et valgfritt objective i starten av sin omgang. Med to dyktige spillere vil man ofte oppleve at Kraften vipper mellom den mørke og lyse siden hele tiden slik at ingen får jevn dominans.

Enkel kortstokkbygging

Om du kjøper en del tilleggspakker til spillet får man raskt nok kort til å begynne å konstruere sine egne kortstokker. I spill som Magic the Gathering og Android Netrunner kan dette være svært tidkrevende, men Star Wars har en litt annen fremgangsmåte. Hvert objective-kort kommer med fem tilhørende spillkort, dette utgjør et sett. For å lage din egen kortstokk må du ganske enkelt velge ut ti objective-kort, kortstokken din vil da bestå av de femti spillkortene som tilhører disse ti objective-settene.

Å dele kortene inn i sett som må settes sammen gjør tre ting for spillet. For det første er det en fin synergi mellom objectives og spillkortene i de ulike settene. Jedi-objectivet A Hero’s Journey inneholder en ung Luke Skywalker, et lyssabelkort, et jedi-trenings-kort som gir deg ekstra jedikrefter, et områdekort for trening av jedier som gir deg ekstra ressurser og en jedikriger. Det ligger en liten historie i de ulike settene, hentet rett fra mytologien og det utvidede Star Wars-universet.

For det andre er det også en balanse i kortene. Et sett som inneholder et ekstremt kraftig kort kompenserer ofte med å ha flere relativt svake kort som veier opp for det kraftige, eller et dårlig objective. På denne måten blir du nødt til å ta de middelmådige med det gode og forsøke å utnytte disse til din fordel i kampen.

Et kortsett består av et objective-kort og fem spillkort. En kortstokk må bestå av ti objectives med femti tilhørende spillkort.

Og til sist er det relativt enkelt å lage seg en kortstokk. Du kan bare velge deg ti objectives og spille med de kortene som følger med i starten. Senere - når du blir kjent med kortene - kan du begynne å tenke på kombinasjoner og samspill mellom de ulike objective-settene og lage mer fokuserte kortstokker.

Meta

Avslutningsvis vil jeg gjerne snakke litt om hvordan Living Card Game-konseptet bringer et nytt aspekt til spillet. Ved å utvide spillet med 30 nye kort hver eneste måned blir spillverden levende. Det oppstår en meta som tar den opprinnelige spillverden og balansen og bygger den ut hver eneste måned. Spillet blir, som begrepet tilsier, levende. Kort blir sterkere og svakere basert på hvilke nye kort og kombinasjoner som dukker opp. Nye taktikker og muligheter og kombinasjoner oppstår hver eneste måned.

I Living Card Game-miljøet kalles dette for metaen rundt spillet, og det er nesten like fascinerende å følge med på nettet på annonseringen av nye utvidelsespakker og kort som å spille. Det diskuteres og analyseres flittig på nettet hvordan kommende tilleggspakker kommer til å påvirke spillet, nye taktikker og nye muligheter. Man føler seg som en del av en levende spillverden når man har kommet så langt at man begynner å følge aktivt med på metaen til et Living Card Game.

Som Living Card Game er Star Wars ungt og ganske unikt. Det klarer å ivareta stemningen og essensen av de tre originale Star Wars-filmene og er både actionfylt og strategisk. Men det mangler også dybden til kongen av sjangeren - Android: Netrunner. I tillegg er det litt bekymringsverdig at det allerede har kommet et regelforbud mot en objective-kombo som klarte å ødelegge balansen i spillet, det tyder på at utviklerne har vært litt slurvete i skaperprosessen.

Samtidig må jeg innrømme at jeg som Star Wars-fan storkoser meg med spillet. Spillet er så fokusert på konstante angrep og forsvar at hver spillomgang er fylt med nervepirrende situasjoner. Flere ganger har seieren blitt avgjort helt på slutten med finurlige kortkombinasjoner og smarte taktikker.

Det gjør at jeg varmt kan anbefale dette til alle Star Wars-fans. Star Wars The Card Game er et kortspill laget i ekte Star Wars-ånd med en voldsom detaljrikdom og genuin kjærlighet ovenfor Star Wars-universet.

Star Wars: The Card Game passer for to spillere og en spillomgang tar i underkant av 30 minutter. Det finnes ingen offisiell digital versjon av spillet.

8
/10