Sniktitt

Finn frem hammeren

Vi kikker nærmere på flerspillerdemoen av Red Faction Guerilla.

Red Faction-spillene er hovedsaklig kjent for en ting: ødeleggelse. Både eneren og toeren brukte det som var tilgjengelig av rå maskinkraft i sine respektive lanseringsperioder, og ønsket å gi oss spillere en real hakeslippopplevelse.

Selv om de to første spillene langt på vei dekket spillernes behov for hærverk på den tiden, var det heller ingen tvil om at det hele kunne bli enda bedre. Og her kommer det kommende Red Faction: Guerilla inn. De av dere som har fulgt med litt vet at serien nå har endret synsvinkel, dette spillet er et tredjepersons-skytespill. Nå kan virkningen av den destruktive hammerens slag nytes fra en mer omfattende vinkel.

Foruten denne forskjellen later spillet til å være en oppfølger i tradisjonell stil. Nå er det mulig å laste ned en flerspilldemo på Xbox 360 og PS3, hvor spillerne selv får prøve seg i Mars' golde landskap. Vi har tatt en kikk.

Flerspillerdemoen virker teknisk sett meget finpusset. Jeg opplevde lite feil og såkalt lagg, i tillegg var bildeoppdateringsfrekvensen upåklagelig så vidt jeg kunne se. Jeg fikk prøve meg på to forskjellige kart; begge med varierte landskap og massevis av godis liggende spredt rundt omkring. Å finne kamper gikk relativt smertefritt, selv om jeg ble sittende å vente et par minutter én gang.

Den eneste modusen som er spillbar går ut på at det finnes en rekke baser utplassert på kartet. Den gruppen som kontrollerer en slik base får poengene denne gir, helt til fienden ødelegger og overtar basen. Kampen om basene fortsetter til en viss poengsum oppnås, og laget med høyest poengsum vinner. Demoen lover også at det skal være fem andre moduser i det endelige spillet.

Det som skiller dette spillet fra andre spill er først og fremst ødeleggelse, som nevnt. Til enhver tid har man hammeren til rådighet, og denne brukes til å slå seg gjennom vegger og murer, i tillegg til at den er en garantert entreffs-død for alle som måtte være uheldige nok å få den i fleisen. I tillegg til hammeren finnes en rekke andre våpen, de fleste med et science fiction-preg – både snikskytterrifler, forskjellige typer miner og mer futuristiske våpen som lasere og lynskytevåpen. Flere av våpnene har ødeleggende kvaliteter som hammeren har, eksplosiver er spesielt effektive.

Noe annet som er mer eller mindre unikt er de forskjellige verktøyene som finnes rundt på banen. Liker du å ha overblikk i kampsituasjoner, velger du kanskje å bruke rakettpakken for å sveve rundt omkring på slagmarken. I tillegg finnes en slags løpsk tog-stråle, som ødelegger det meste i sin vei, og både usynlighetsdrakt og superraske løpesko.

Trefningene blir med ett mer intense når man innser at fienden kan komme både fra oven og busende gjennom veggene med hammeren i full sving. Dette gir et mer heseblesende element til flerspilleren, og sørger for at du alltid holder deg på tå hev.

Flerspilleren til Red Faction: Guerilla er intens og morsom, og byr på variasjon fra lignende spill. Med de mange våpnene og verktøyene, og intuitiv teknikk for å skifte mellom de forskjellige, i tillegg til automatisk re-genererende helse er spillet svært ferdighetsbasert. Det er fullt mulig å overleve en hel runde uten å dø, og jeg ser for meg at dette vil bli en flerspiller som er enkel å lære, men også mulig å mestre.

Og til slutt en liten skuffelse. Konsoll-utgavene vil fortsatt rekke sin planlagte debut rundt slutten av måneden, men PC-utgaven vil trolig ikke komme før rundt slutten av august - altså rundt tre måneders forsinkelse.

Selv om utviklerne på nåværende tidspunkt ikke har utgitt noen offisiell uttalelse om hvorfor PC-utgaven er forsinket, spekuleres det i at PC-utgaven trenger en siste ytterligere finpuss.

Siste fra forsiden