RollerCoaster Tycoon 3

Barnelatter, karuseller og lyden av oppkast som treffer bakken er bare en liten del av hva du får oppleve i denne lenge etterlengtede oppfølgeren.

Det er selvfølgelig RollerCoaster Tycoon 3 jeg prater om - den tredje utgaven i serien som allerede har blitt langet over disken i millionantall. Dette er faktisk første gang Chris Sawyer har samlet et helt team rundt seg for å hjelpe til med utviklingen. Forventningene har naturligvis vært skyhøye.

Nytt og gammelt Selve grunnidéen bak spillet er å bygge opp og vedlikeholde en fornøyelsespark så godt det lar seg gjøre. Dette høres kanskje såre enkelt ut, men det er imidlertid ikke like lett som det høres ut. Gjester skal ha mat og drikke, attraksjoner skal holdes ved like og de ansatte skal betales. Det finnes rikelig med funksjoner å sette seg inn i. De fleste av dem blir forklart i en av de mange opplæringsprogrammene, som forklarer alt fra det generelle, som å vippe opp og ned på kameraet, til de mer kompliserte sakene. Å bygge din egen berg-og-dalbane fra bunnen av, går for eksempel under sistnevnte kategori. At spillet i tillegg kommer ut på alle skandinaviske språk er noe de fleste vil kunne sette pris på. Ikke minst de yngre spillerne, som dermed burde ha få problemer med å sette seg inn i spillet.

En av seriens sterke sider er uten tvil det faktum at det finnes så mye av alt. RollerCoaster Tycoon gir deg nesten uendelige muligheter når det kommer til utviklingen av parken. I treeren utvides dette, ikke minst fordi serien nå har tatt steget inn i den tredimensjonale verdenen. Overgangen skjer så og si knirkefritt, med et par unntak vi kommer tilbake til senere. Den nye 3D-motoren gir ikke bare spillet den skikkelige oppussingen det fortjener, men påvirker også på mange måter gameplayet. Borte er dessverre muligheten for å bygge baner som går i tunneler under bakken, på grunn av tekniske årsaker.

3D-motoren gjør det derimot mye enklere å bygge berg-og-dal-banene. Det samme systemet tas fortsatt i bruk og krever neppe noen nærmere forklaring. Det fungerte bra i 1999, noe det fremdeles gjør. Det kan imidlertid virke uvant og en smule ekkelt i starten for de som aldri har rørt de tidligere spillene i serien (skamme seg), men som med mye annet tar det ikke lang tid før det sitter. Å se byggverket fra alle mulig kanter og sider under prosessen gjør det hele virkelig mye enklere.

Å designe sin egen berg-og-dalbane kan ofte vise seg å være en kunst i seg selv. Du finner nok fort ut at dine første vidunderverk kan være av det for voldsomme slaget. Det gjelder å finne en fin balanse mellom det ekstreme og det underholdende uten at passasjerene kommer grønne ut av vognene. RollerCoaster Tycoon 3 er fryktelig lett å lære, men derimot vanskelig å mestre, noe som burde by på en rekke utfordringer.

Karrieremodusen inneholder hele atten ulike parker som alle byr på nye utfordinger. Hver av dem har tre ulike vanskelighetsgrader. Fullfør oppdraget på den letteste og du låser opp en ny park. Gjennomfør alle oppdragene på de vanskeligste og du låser opp de to siste. Oppgavene kan bestå av helt enkle ting som å nå et bestemt antall med gjester til å konstruere en ny, vellykket berg-og-dal-bane. De fleste oppgavene gir deg nok å tenke på og jobbe med.

Endelig har utviklerne også inkludert en såkalt sandkassemodus, som kaster deg ut på et tomt, åpent område med ubegrenset antall penger og alle spillets attraksjoner og pyntegjenstander. Her får kreative sjeler virkelig leve ut sine drømmer og bygge opp den ultimate fornøyelsesparken etter eget ønske. Her legges det opp til mye eksperimentering og store deler av spillet vil nok tilbringes i denne spillmodusen.

Nytt er også hvordan gjestene nå har delt seg inn i ulike grupper. De kommer ikke lengre vandrende alene inn i parken, men sammen som vennegjenger, småbarnsfamilier, og så videre. Disse har naturligvis ulike ønsker og behov, og det er jo selvsagt opp til deg hvem du ønsker å prioritere. Tenåringer er på jakt etter noe fartsfylt, noe som får adrenalinet til å koke over, mens de eldre gjerne nøyer seg med en romantisk båttur i måneskinn. Valget er ditt.

Som jeg allerede har nevnt, er mulighetene så og si bare begrenset av din egen fantasi. Busker, trær, statuer og fontener - her finner du det meste du måtte behøve. RollerCoaster Tycoon 3 kommer også komplett med fem ulike temaer som kan gå igjen i parken, deriblant det ville vesten eller et pirattema. Det er faktisk mulig å importere dine egne sanger til ulike karuseller, som spilles av inne i spillet. Du kan også male attraksjonene i et rikt utvalg av farger etter eget ønske. Mens det ikke påvirker selve gameplayet på noen måte, gir det i det minste parken et lite snev av personlighet.