SNIKTITT: Forza Horizon 4

Sniktitt Forza Horizon 4

(Foto: Microsoft)

Hvem skulle trodd at Storbritannia kunne være så variert og vakkert?

Forza Horizon 4 byr på vinter, vår og sprengvakre kjøreturer.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det var ingen som ble mektig overrasket da Microsoft og Playground Games brukte årets E3 til å annonsere at Forza Horizon 4 var det neste eksklusive bilspillet på vei til Xbox One. Den populære bilspillserien har nå gått på rundgang med hovedserien, Forza Motorsport, siden Forza Horizon debuterte i 2012, og siden Forza Motorsport 7 fikk lov til å imponere oss i fjor høst, var det helt klart at 2018 skulle være Horizons år.

At årets spill skulle foregå i Storbritannia – og ikke i Japan som mange hadde sett for seg – var imidlertid litt uventet. Jeg stusset faktisk litt da jeg la øynene mine på avsløringstraileren: «Hvor er dette?» Erketypiske steinhus, saueflokker og Scott-monumenter burde kanskje gitt meg en liten indikasjon på hvor vi befant oss, men de mange unike omgivelsene skrek liksom ikke Storbritannia.

Men slik ble det altså, og selv om omgivelsene i utgangspunktet ikke virker spesielt godt egnet for bilkjøring, tror jeg kanskje det splitter nye årtidssystemet kan gjøre Forza Horizon 4 til det mest varierte spillet i serien hittil.

Høst er best, både i og utenfor Forza Horizon 4.

Pent som bare Forza kan være

Som seg hør og bør blir vi kastet ut i et løp som strekker seg på tvers av flere ulike omgivelser og samtlige av de fire forskjellige årstidene. Vi begynner i en sportsbil på høsten, og allerede her viser spillet seg fra sin sedvanlig vakre side – det er ingen hemmelighet at Forza-spillene er de absolutt peneste bilspillene på markedet, og dette ser fortsatt ut til å være tilfellet når Horizon-festivalen (som danner bakteppet for de mange billøpene man deltar i) vender nesa mot de britiske øyer.

Kveldssolen titter forsiktig over en åskam i det fjerne og sender lange skygger over den løvdekte asfalten. Bladene som danderer bakken under hjulene mine tar fart og skyter rett mot kameraet, mens trærne som står langs veien bader i det beskjedne solskinnet. I det fjerne ser jeg så vidt at en saueflokk har forvillet seg inn på veien, og det er like før jeg kjører rett inn i mengden ... men i siste sekund treffer jeg en diger vannpytt som senker farten min akkurat nok til at det ikke blir lammefrikassé til aftens likevel.

Alt dette skjer i løpet av et snaut halvminutt: Superbilen jeg har fått klørne i er lynrask, lett å kontrollere og flott å se på – alt dette er typisk Forza. I motsetning til Motorsport-serien, er styringen hakket mindre realistisk i Horizon-spillene, og dette merker jeg også flere ganger i løpet av demonstrasjonssekvensen for Forza Horizon 4. 

Jeg flyr over bakketopper, gjennom mursteinsgjerder og rundt hushjørner så lett som bare det. I de tilfellene det går skikkelig ille, kan jeg bare trykke på Y-knappen og hoppe et par-syv sekunder tilbake i tid. Jeg har aldri blitt helt komfortabel med å bruke Forza-spillenes «rewind»-funksjonalitet – det føles litt som juks – men av og til er det unektelig kjekt å kunne spole tiden tilbake. Som for eksempel når man kjører hodestups inn i et britisk murhus.

Et lite krypinn i vinterkulda.

Hytte og hus

I den anledning er det kanskje naturlig å nevne noe annet som er nytt i Forza Horizon 4: Man kan nå kjøpe hus og eiendommer i spillet.

Nøyaktig hvordan dette fungerer har jeg ikke helt oversikt over, men ved siden av å få et fysisk sted hvor man kan lagre og oppgradere biler, skal man også kunne låse opp nye fordeler og gjenstander via husene man kjøper.

Rent teoretisk kan det minne litt om et konsept som ble brukt i Test Drive Unlimited-spillene, men hvordan det blir gjort i praksis i Forza Horizon 4, er vi altså ikke helt sikre på.

Spillet fokuserer fortsatt på pene og detaljerte biler.

Hvis det på en eller annen måte kobles til spillets flerspillerdel, hvor man til enhver tid spiller på samme server som opptil 71 andre spillere, og de forskjellige spillerne eier hver sine hus, kan det fort bli veldig interessant å leke eiendomsmogul i det virtuelle Storbritannia.

Viktige endringer

Demoen går videre i et salig tempo, og før jeg vet ordet av det har jeg tatt turen innom vinter og vår på vei mot sommer. De ulike årstidene preges alle av forskjellige kjøretøy i akkurat dette tilfellet: Vintersekvensen lar oss bryne oss på en moderne pickup-variant, mens våren lar oss kjøre en offroad-bil om kapp med en gjeng motorsyklister. 

Selve omgivelsene endrer seg også for hver årstid, og der jeg i det ene øyeblikket cruiser langs en islagt innsjø, kjører jeg like etter oppover en gjengrodd fjellskråning. Det som da er enda mer interessant, er det faktum at sammen med disse visuelle endringene også kommer flere fysiske endringer som vil påvirke bilkjøringen på en eller annen måte.

Den tidligere nevnte innsjøen er for eksempel umulig å forsere stort sett hele året, men om vinteren fryser vannet til is, og først da kan spillerne utforske den lille øya som skjuler seg midt ute på vannet. Tilsvarende kan det bli nokså slitsomt å kjøre i ulendt terreng når det britiske sommerregnet forvandler bakken utenfor bilveien til en eneste stor sølepytt.

Her kommer vinteren.

Alt dette virker som solide funksjoner i og for seg selv. Når spillere får tak i spillet, vil sesongene riktignok ikke endre seg like ofte som her, men i stedet veksle hver eneste uke for alle spillere samtidig, men dette virker egentlig bare som en veldig kul vri – som om det faktisk har litt å si hvilken sesong man foretrekker. Det er selvfølgelig kjipt for de som bare liker én av spillets årstider, men det skal nok mye til å ikke finne noe spennende å gjøre på tvers av de fire forskjellige delene av året.

Til syvende og sist var det bare én ting ved demoen som ikke føltes spesielt bra, og det var de enormt restriktive sperringene som stadig kastet meg tilbake på veien når jeg prøvde å eksperimentere.

Forza Horizon har jo alltid bydd på nokså åpne verdener, verdener hvor man stort sett kan kjøre hvor man vil og hvordan man vil, men slik var det altså ikke her. Hver gang jeg prøvde å kjøre utenfor landeveien – for eksempel for å sprette over et jorde, gjennom en ny saueflokk og ut på den samme veien jeg kom fra (bare litt lenger oppi åsen) – ble jeg kastet tilbake til der jeg begynte.

Mest sannsynlig er dette et problem som er eksklusivt for den svært guidede demonstrasjonen vi fikk prøve, og jeg tviler utrolig sterkt på at dette kommer til å bli et problem når vi får utforske spillets endelige utgave av Storbritannia.

Selvfølgelig skal man få utforske bylivet også!

Konklusjon

Playground Games trenger ikke gjøre så mye nytt mellom hver gang de slipper et Forza Horizon-spill: Så lenge man får kjøre lekre, raske og behagelige biler i smellvakre omgivelser, er liksom det meste gjort.

Forza Horizon 4 blir mest sannsynlig et bunnsolid bilspill – som alle de andre innslagene i serien.

At de derfor introduserer et omfattende årstidssystem – mest sannsynlig for å gjøre de britiske øyene litt mer varierte enn det de egentlig er – er en spennende og trivelig nyhet.

For meg var den rene og skjære variasjonen i omgivelsene nokså overraskende: Når jeg ser for meg Storbritannia ser jeg ikke akkurat for meg enormt gode og spennende forhold for interessante billøp, men der tok jeg altså skikkelig feil. Fra løvfylte fjellveier og frosne innsjøer, til regntunge fyrtårn og gjørmete dalsøkk –  dette ser utrolig variert ut, og alt flyter utrolig godt sammen.

Demonstrasjonen vi fikk bryne oss på i Los Angeles var riktignok ekstremt restriktiv, men alt tyder på at man skal få langt større frihet i den endelige utgaven av spillet. Det eneste store spørsmålstegnet jeg da har til spillopplevelsen, er hvorvidt progresjonen klarer å bli litt mer interessant og engasjerende enn det man fikk servert i Forza Horizon 3 – hvis dette er på plass, ser jeg ikke bort fra at Forza Horizon 4 blir et av, om ikke årets beste bilspill.

Har du fått med deg alt vi har skrevet om E3 2018 så langt?
Hopp over til vår artikkeloversikt for å se alt av nyheter og sniktitter »

Forza Horizon 4 lanseres på Xbox One og Windows 10 den 2. oktober. Vi fikk testet spillet under årets E3-messe i Los Angeles. Reise og opphold ble betalt av Gamer.no.

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen