SNIKTITT: Mario + Rabbids Kingdom Battle

Sniktitt Mario + Rabbids Kingdom Battle

(Bilde: Ubisoft)

Turbasert strategi-moro i Mushroom Kingdom

Vår skribent var skeptisk, men etter å ha prøvd spillet selv er han positiv.

LOS ANGELES (Gamer.no): – Da jeg pratet med David Soliani, regissøren av Mario + Rabbids Kingdom Battle, var mitt ønske at teamet lagde en type Mario-spill som aldri har blitt gjort før. Og dette spillet er storartet.

Mario-skaper Shigeru Miyamoto leverte mye skryt fra scenen under Ubisofts E3-konferanse tidligere i juni. Ryktene om at et krysspill mellom den ikoniske rørleggeren og Ubisofts Rabbids var under utvikling hadde da flydd rundt i lang tid, men den endelige bekreftelsen kom ikke før overhodene i de respektive selskapene møttes under E3-messen i år.

Belønnende utforsking 

Jeg har aldri vært noen tilhenger av Rabbid-skapningene. Da ryktene flommet, ga jeg ikke spillet noen særlig ettertanke, men etter å ha sett det, og ikke minst fått spilt en liten bit av det, er jeg positivt overrasket – til tross min likegyldighet til Rabbids og generelt lille erfaring med turbasert strategi.

Heltegjengen følger pliktoppfyllende etter BEEP-0.
Heltegjengen følger pliktoppfyllende etter BEEP-0. Bilde: Ubisoft

Når Mario skal reise til prinsesse Peach og besøke henne på slottet en dag, åpner det seg et stort ormhull på himmelen. Like etter kommer Rabbids flyvende ut, og krekene begynner å ødelegge Mushroom Kingdom. Mario, Luigi, Peach og Yoshi må slå seg sammen med fire snille Rabbids, som av en eller annen grunn er utkledd som de nevnte Mushroom Kingdom-heltene, for å bekjempe den nye svært farlige, og litt tullete, trusselen i kongeriket.

Selve spillingen av Mario + Rabbids Kingdom Battle ser ut til å bestå av to deler, hovedsakelig: Utforsking av verdenen, og kamp. Når du utforsker går alle heltene på rekke, og følger BEEP-0, en liten curling-kule-lignende robot. Du styrer BEEP-0 både i utforsking og kamp, og fungerer som spillets «musepeker», om du vil.

Utforskningen av verdenen er et morsomt avbrekk mellom kampene. Du vil kunne oppdage småhistorier i form av samtaler og aktiviteter Rabbid-ene gjør. Videre snubler du ofte over små gåter og puslespill, som kan belønne deg i form av mynter eller plantegninger for våpen og andre oppgraderinger til kamp.

Det er slett ikke noe minus at selveste Grant Kirkhope står for toneleggingen av Mario + Rabbids – skotten som er mest kjent for Banjo-Kazooie, GoldenEye 007 og nå nylig Yooka-Laylee. Musikken setter deg i stemning for å utforske Mushroom Kingdom, og jeg hadde det slett ikke kjedelig mens jeg gjorde det. 

Morsomme og varierte kamper

Etter litt utforsking førte jeg heltegjengen over en liten hengebro, hvis endestolper var ikledd Rabbid-flagg. Disse flaggene markerer et kampområde, og når du passerer dem starter den virkelige moroa i spillet.

Gjett hva som skjer om du skyter den røde veggen med flamme-tegn...
Gjett hva som skjer om du skyter den røde veggen med flamme-tegn... Bilde: Ubisoft

I kamp bruker du BEEP-0 for å gjøre alle valg. Målet er selvsagt å bekjempe Rabbid-fiendene, og for å gjøre dette har du tre handlinger du kan utføre med hver figur før runden går over til fienden: Angrep, spesial-handlinger, og bevegelse. Spesielt sistnevnte åpner opp for stor variasjon i hvordan kamper utspinner seg, noe jeg kommer tilbake til. 

Alle heltene har et avstandsvåpen. Disse kan brukes for å gjøre skade på fiender som står langt unna. Men dem, som heltene, kan gjemme seg bak en vegg, og da blir det litt vanskelig å treffe. Det er mulig å ødelegge dekningen, men det kan også være lurt å bevege litt på seg for å effektivisere strategien din.

Heltene kan bevege seg et visst antall ruter. Er du nære nok til å bevege deg til en fiendes rute, kan du klikke på fienden, og helten vil gjøre et nærkamp-angrep. Men det stopper ikke her. Du kan bevege deg videre etter angrepet, for eksempel i dekning bak en vegg, eller til en lagkamerat. Gjør du sistnevnte, vil du aktivere et springhopp, som utvider hvor mange ruter du kan bevege deg. Det er morsomt å eksperimentere med denne biten, ved å for eksempel løpe opp og slå en fiende, løpe til en venn og hoppe langt til siden, for så å klatre gjennom et rør og opp på en høyde for å flanke fienden med et langdistanse-angrep.

Bwahnzai Bill er en av de mange våpnene du kan kjøpe. Våpnene har mange ulike karakteristikker. 
Bwahnzai Bill er en av de mange våpnene du kan kjøpe. Våpnene har mange ulike karakteristikker.  Bilde: Ubisoft

I tillegg til den varierte bevegelses-handlingen og avstandsangrep har du en spesial-handling. Her kan du for eksempel som Rabbid-Peach bruke denne handlingen til å helbrede deg selv og andre helter som står nære nok. Rabbid-Luigi kan beskytte seg mot ukonvensjonelle angrep, som blant annet brannskade, «Dash»-skade (som sender motstandere flyvende over flere ruter) og noe så mystisk som honningskade.

Mario har også et spesialangrep hvor han kan angripe en fiende som beveger seg, selv om det ikke er hans tur ennå. Disse spesialangrepene er utbyttbare, så du kan tilpasse dem din spillestil. Ubisoft forteller også at det vil låses opp mange ulike kombinasjons-angrep, deriblant spring-hopp-angrep på fiender i bevegelses-handlingen, og mye mer.

Samler du nok mynter i utforsking og kamp vil du kunne kjøpe nye våpen. Disse vil være fordelaktige å optimalisere til de heftigere sjefskampene, og ser ut til å være en viktig del av spillet.

Spring-hoppet er en effektiv måte å komme seg nærmere fiender på – eller lengre unna.
Spring-hoppet er en effektiv måte å komme seg nærmere fiender på – eller lengre unna. Bilde: Ubisoft

Konklusjon 

Jeg er jevnt over positivt overrasket over Mario + Rabbids Kingdom Battle. Det har en fargerik og sjarmerende estetikk, men ikke bare grafikkmessig: Grant Kirkhope-musikken har som alltid svært høy nynnefaktor.

Utforskingen spiller en viktig rolle i hvor godt utrustet du er til kamp, og kampene i seg selv ble aldri kjedelige i den litt over halve timen jeg fikk testet det. 

Det mest positive jeg kan si om spillet per nå, er at jeg hadde null interesse da jeg først hørte ryktene, mens jeg nå gleder meg til å spille mer. Det er slett ikke lenge til vi får spilt den endelige versjonen heller, med slippdato allerede 29. august. Alt tyder på at dette blir nok en sterk tittel i den allerede solide rekken spill til Nintendo Switch.

Få med deg alle inntrykk og nyheter fra årets E3-messe »

Likte du artikkelen? Vil du ha mer norsk spilljournalistikk?
Støtt Gamer.no med 39 kroner i måneden slik at vi kan fortsette å lage mer unikt gratisinnhold

Beste priser

På lager 219,-
Ikke på lager 219,-
På lager 328,-
På lager 328,-

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen