SNIKTITT: Spider-Man

Sniktitt Spider-Man

(Bilde: Sony Interactive Entertainment)

– Du vil føle at du gjør ting kun Spider-Man kan få til

Utvikleren av Spider-Man har fått helt frie tøyler med historie og spillmekanikker.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er ingen tvil om at Spider-Man til PlayStation 4 ser bra ut. Det ser veldig bra ut. Videoen vi fikk se under Sonys E3-konferanse i juni gav oss vårt første glimt av spillet, og avslørte i tillegg hvordan flyten i selve spillingen kommer til å bli. At det var mange som ble enda mer entusiastiske etter visningen er det nok ingen som kan motsi. 

På messegulvet var det lite å se utover det vi fikk på konferansen, men heldigvis var utvikler Insomniac Games til stede for å fortelle litt mer om hva vi kan vente oss i Peter Parkers neste spill.

Ikke en opphavshistorie

Først og fremst er det nødvendig å påpeke at Spider-Man ikke er en opphavshistorie. Vi vil altså ikke få nok en gjenfortelling av hvordan High School-studenten Peter Parker gikk fra å være mobbeoffer og håpløst forelsket, til å bli Manhattans store håp mot byens kriminelle underverdenen.

Insomniacs versjon av drakten har sine særegenheter.
Insomniacs versjon av drakten har sine særegenheter. Bilde: Sony Interactive Entertainment

– Dette er ikke basert på en tegneserie. Når spillet starter har Peter Parker alt vært Spider-Man i åtte år, og Parker har svært høy selvtillit som superhelten, forteller James Stevenson i Insomniac Games, mens en kollega demonstrerer den samme sekvensen vi så på pressekonferansen.

Spillet står helt på egne bein, og at utvikleren ser ut til å ha fått ganske frie tøyler er absolutt en god ting. Insomniac trenger altså ikke å ta høyde for å veve sin historie og sitt figurgalleri i hop med Marvels tidligere eller kommende filmer og tegneserier. 

Basert på jobben Insomniac har gjort med Ratchet & Clank-serien og stilfulle Sunset Overdrive – som mange av medlemmene av Spider-Man-teamet jobbet på – tror jeg de vil kunne skape mye moro med Spider-Man-universet. Spesielt når de har friheten til å gjøre hva de vil.

Selvtilliten på topp som Spider-Man

Mens Stevenson forteller om spillet sitter kollegaen hans og utfører akrobatiske kunster i spillet. Jeg blir veldig imponert over hvor slående vakkert spillet er i 4K og HDR, og det klør litt i fingrene etter å spille det selv – spesielt etter å ha fått bekreftet at man kan svinge seg fritt rundt i Manhattan mellom historieoppdragene.

Vil du angripe fienden direkte, eller se etter mer lydløse muligheter oppe i stilasene?
Vil du angripe fienden direkte, eller se etter mer lydløse muligheter oppe i stilasene? Bilde: Sony Interactive Entertainment

– Det vil føles som du gjør ting kun Spider-Man er i stand til å gjøre, forteller Stevenson.

Det har jeg ingen problemer med å tro på. Presentasjonen av kampene og manøvreringen av de skyhøye bygningene i New York City er imponerende. Akrobatikken til Spider-Man ser gjennomført ut der han snurrer og spretter mellom fiendene, og bruker nettet sitt til å blende én fiende mens han river våpenet ut av armene på en annen.

Klarer du å dukke unna et angrep i tide aktiveres en spesialmanøver i sakte film, hvor du kan nøytralisere fienden på en effektiv måte. Dette ser veldig stilig ut, men hvorvidt det vil føles som et brudd på den øvrige spillflyten gjenstår å se.

Et annet spørsmål jeg sitter igjen med omgår dette med at Spider-Man aldri skal drepe noen. Hver gang en fiende kastes utenfor en bygning snurrer Spider-Man ham inn igjen med nettet sitt. Vi får se mange animasjoner der superhelten gjør en innsats for å unngå å drepe, og jeg lurer på om dette er noe som vil skje automatisk, eller om oppdraget mislykkes hvis noen blir knertet med et uhell.

At Insomniac holder seg tro til Parkers opprinnelige filosofi er nok viktig, men forhåpentlig kommer det ikke på bekostning av spillets flyt.

Martin Li, også kjent som Mister Negative, er lederen for The Inner Demons.
Martin Li, også kjent som Mister Negative, er lederen for The Inner Demons. Bilde: Sony Interactive Entertainment

…men sliter fortsatt som Peter Parker

Viktige deler av spillet vil omhandle Peter Parker, ikke bare alter-egoet hans. Mens Parker gjør det bra som Spider-Man, har han problemer med å håndtere alt som skjer i hans «virkelige» liv.

– Han glemmer å betale regninger, må ta hånd om tante May, leiligheten hans er kaotisk og så videre. Det er mye å sjonglere på én gang for ham, forteller Stevenson.

Blant Parkers arbeidsoppgaver er vedlikehold av sin nye teknologiske drakt, som spillere får bygge oppgraderinger og andre duppeditter for. Hvorvidt man faktisk få spille som Parker uten edderkoppdrakten er fortsatt uvisst, men at den ene delen av hans identitet påvirker den andre er det ingen tvil om.

På samme måte er fiendene man møter også en trussel for både Spider-Man og for Parkers sivile liv. I spillet herjes Manhattan av en ny bande med skurker, under ledelse av Martin Li – bedre kjent som Mister Negative. I tillegg til å lede The Inner Demons-gjengen, er Li sjefen for suppekjøkkenet der tante May jobber. Parker trenger ikke edderkoppsansen for å oppfatte at det er en dårlig kombinasjon. 

Du kan gjøre mye rart med edderkopp-evnene for å vippe kampen i din favør.
Du kan gjøre mye rart med edderkopp-evnene for å vippe kampen i din favør. Bilde: Sony Interactive Entertainment

Konklusjon

Med Mister Negative og hans «Demons» ute i det fri er ikke bare byen, men også Spider-Man, Peter Parker og tante May i fare. Edderkoppen må gjøre det han kan for å redde dagen, men det ser også ut som han får hjelp av andre kjente figurer fra serien – som for eksempel skurken Wilson «Kingpin» Fisk.

For meg er historien og de mange spennende figurene en av de største grunnene til å se frem til dette spillet. Muligheten til å bli kjent med både helter, skurker og medhjelpere uten å måtte ha lest en europalle med tegneserier på forhånd er også et stort pluss.

Selv om det er noen ting – saktefilm-angrep og aldri-drepe-noen-mekanikkene – som gjør meg usikker på hvor god flyten i spillet vil være, klarer jeg ikke unngå å bli entusiastisk. Den stilistiske akrobatikken til Spider-Man virker veldig god, og måten du kan snike deg rundt på og ta ut fiender i stillhet ser ut til å by på mye moro mellom friklatring og åpne kamper.

I tillegg ser spillet så himla kult ut, og jeg er ganske sikker på at Insomniac vet at de ikke burde sette en stopper for moroa bare for noen ekstra stilpoeng. Ganske sikker.

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen