Sam & Max 204: Chariots of the Dogs

Redda Bosco! Død eller levande!

Sam & Max fortsetter oppturen, og leverer nok en knallgod episode med eventyrspilling.

Sam & Max: Night of the Raving Dead var etter min mening den beste Sam & Max-episoden på lenge, og jeg var svært spent på å se om Telltale Games ville klare å følge opp med Chariots of the Dogs. Og vet du hva? Det har de faktisk klart.

Bosco sliter.

Onkel (tids)reisende Max

I Chariots of the Dogs må frilanspolitiet (eller den dresskledde hunden Sam og haretingen Max, for eventuelt nye lesere) finne Bosco, den paranoide butikkeieren som bor i gaten deres. Sammen med privatdetektiv Flint Paper bryter de seg inn i Boscos butikk for å lete etter spor, og det tar dem ikke lang tid å finne ut at Bosco har blitt bortført av inntrengere fra det ytre rom. Sam og Max tar naturligvis opp jakten – en jakt som tar dem med på både tidsreiser og det som verre er.

Som de tidligere episodene i Sam & Max-serien, er Chariots of the Dogs et tredjepersons pek-og-klikk-eventyr. Du får kontroll over Sam, som sammen med Max må utforske en rekke merkverdige steder, hvor de to partnerne settes på den ene prøvelsen etter den andre. Her er det imidlertid ikke avtrekkerfingeren eller refleksene deres som testes, men evnen til å tenke seg frem til mer eller mindre usannsynlige løsninger på hverdagslige (og ikke fullt så hverdagslige) problemer.

Chariots of the Dogs er på mange måter den friskeste episoden til nå. Først og fremst har den en helt annerledes struktur enn de andre episodene. Hver episode til nå har i prinsippet vært delt opp i to segmenter, hvor den ene foregikk i gaten til Sam og Max, mens den andre foregikk ett eller annet nytt sted (som vanligvis var unikt for episoden). Denne gangen har alt dette blitt kastet bort. I stedet får Sam og Max etter hvert tilgang på en tidsheis, som lar dem reise i tid og rom.

Fremtids-Sam lever i sitt eget eventyr.

Fantasifull gjenbruk

De fleste stedene du besøker i Chariots of the Dogs er steder som du har vært innom i tidligere spill i serien. Men de har alle små eller store endringer som gjør gjensynet morsomt og ikke selsomt. Dessuten får du møte flere nye figurer, i tillegg til at både Sam og Max dukker opp i flere artige versjoner. Hvert eneste sted byr på nye overraskelser og høydepunkter, og turen gjennom Chariots of the Dogs er full av herlige og fantasifulle situasjoner.

Mens Night of the Raving Dead kanskje ikke inneholdt de helt store humoristiske perlene, er Chariots of the Dogs preget av gnistrende humor. Dette er Telltale på sitt aller beste, og jeg lo høyt både titt og ofte under spillingen. Dialogene er langt bedre enn sist, og humoren er mye mer treffsikker. I tillegg er spillet fullstappet av unyttige detaljer som bare er der for moro skyld, og gjør at opplevelsen får mer dybde.

Som andre pek-og-klikk-eventyr får vi også i Chariots of the Dogs en mengde mer eller mindre logiske nøtter å bryne oss på. Utfordringene i dette spillet er ikke spesielt vanskelige eller omfattende, men de fleste er morsomme å løse takket være spillets fabelaktige humor. Som vanlig med Sam & Max, har gåtene et lettere surrealistisk preg som gjør at du helst bør tenke som en tegneseriefigur om du skal finne løsningene.

Max flørter med damene.

Om du sliter med å komme videre kan du aktivere spillets hint-system. Da vil Max med jevne mellomrom komme med forslag og tips, og i motsetning til tidligere denne sesongen, er de fleste av disse faktisk ganske hjelpsomme. For min del betydde dette at jeg kom gjennom spillet på cirka tre timer, uten å sette meg fast særlig lenge noen steder. Dette er egentlig fint – det å traske frem og tilbake og ikke vite hva en skal gjøre for å komme videre i spillet er ikke noe for meg.

Det blir mer og mer tydelig at det er humoren, og ikke gåtene, som er det bærende elementet i Sam og Max sine nye eventyr. Jeg har etter hvert forstått at jeg ikke kan forvente særlig intelligente eller utspekulerte gåter fra denne serien, og det er egentlig helt greit. Så lenge humoren fungerer så godt som den gjør, har den ingen problemer med å bære spillopplevelsen, og det blir urettferdig å kritisere Telltale for å velge å fokusere på andre ting enn hjernedrepende gåter.

Dette forutsetter selvsagt at du faktisk liker humoren. Så lenge du gjør det går det glitrende, men om du ikke deler Telltales humoristiske smak, sitter du igjen med et hyggelig, men rimelig enkelt eventyr som ikke byr på de helt store gameplaymessige høydepunktene. Og selv om jeg elsker humoren i dette spillet, og synes den generelle spillopplevelsen er svært god, er jeg ikke i tvil om at det kunne blitt enda bedre om gåtene hadde blitt viet litt større oppmerksomhet.

Gamle-Stinky er tilbake.

De nye mesterne

Telltale Games har mange ganger blitt beskrevet som arvtageren til LucasArts, og nå som vi bare har én episode igjen i Sam & Max: Season Two, er det klarere enn noensinne at denne hedersbetegnelsen er fullt fortjent. Gang på gang beviser de at de mestrer både humor, spilldesign og kreativitet, og dette på tross av at de hele tiden jobber på høygir for å få lansert de episodebaserte spillene sine med svært korte mellomrom. Det er ingen spøk for en liten utvikler å lansere fem spill på et halvt år, men Telltale klarer jobben med glans.

Det er ikke bare i forhold til kreativitet og humor at Telltale Games stiller sterkt. Presentasjonen er svært profesjonelt utført, med gode animasjoner, spennende omgivelser og fabelaktig musikk. Miljøene er fulle av visuelle detaljer som får deg til å trekke på smilebåndet, og selv om grafikken rent teknisk sett er veldig enkel, er miljøene alltid spennende og pene.

Sams sans for humor skuffer ikke.

På samme måte som Night of the Raving Dead er Chariots of the Dogs et spill som i større grad enn de tidligere Sam & Max-spillene nærmest forutsetter at du har litt erfaring med serien fra før. På én måte er dette en positiv ting, da det gir trofaste spillere ekstra belønning for å følge med. Men samtidig gjør det at jeg kvier meg litt for å anbefale helt nye spillere å gå til innkjøp til Chariots of the Dogs uten samtidig å kjøpe resten av sesongen, på tross av spillets kvaliteter. Om du hopper rett inn i dette spillet, vil du ikke få en like god opplevelse som du ville gjort om du hadde spilt resten av sesongen først.

Telltale er i storform for tiden, og beviser det med å gi oss et eventyr fylt til randen av herlig humor, kreative oppgaver og morsomme situasjoner. Spillet underholder fra start til mål, og selv om det kanskje ikke er det lengste spillet i serien, leverer det massevis av moro for den lave prisen. Som vanlig er humoren selve bærebjelken i spillopplevelsen, men så lenge du liker denne er jeg overbevist om at du vil elske dette spillet.

Om du ikke har gått til innkjøp av noen av spillene i Sam & Max: Season Two enda, burde Chariots of the Dogs være et avgjørende argument for å kjøpe hele sesongen. Til nå har den nemlig bare blitt bedre og bedre, og selv om du hører til den gruppen som ble litt trett av Sam og Max etter den første sesongen, er jeg overbevist om at du vil elske sesong to.

Merk: Sam & Max 204: Chariots of the Dogs er ikke tilgjengelig i butikkene, men kan kjøpes direkte fra Telltale Games for 8,95 dollar (rett i underkant av 50 kroner med dagens kurs). Du kan også kjøpe hele sesong 2, inkludert denne episoden, for 34,95 dollar (nesten 200 kroner).