Sam & Max: Situation Comedy

Sam og Max er to svært allsidige politivesener, noe de beviser i Situation Comedy. Her må de prøve seg som både TV-kokker, skuespillere og idoler.

Etter mange års ventetid fikk vi for et par måneder siden endelig oppleve et nytt eventyr med den bandittbekjempende duoen Sam og Max. Denne opplevelsen gav så definitivt mersmak, og takket være det episodebaserte formatet Telltale Games bruker for de nye eventyrene til Sam & Max, tok det ikke lang tid før den dresskledde hunden og hare-ting-vennen hans dukket opp på skjermene igjen.

Femten minutter i rampelyset

Denne gangen må våre to venner ta turen til et TV-studio, hvor den kjente talkshowverten Myra Stump har holdt publikum fanget i flere dager. For å få orden på situasjonen må de infiltrere programmet hennes, men før de får lov til å bli med må de bevise at de har noe i underholdningsbransjen å gjøre. Heldigvis mangler studioet en rekke programledere og skuespillere (de er alle hos Myra), og har massevis av ledige stillinger for to frilanspolitifolk som søker sine femten minutter med berømmelse.

Dermed ligger alt klart for gjesteopptreden som TV-kokk, skuespiller i en situasjonskomedie om to menn og en ku i en leilighet i New York, deltakelse i et spørreprogram og – selvfølgelig – en talentkonkurranse hvor Sam må vise at han har det som trengs for å bli Amerikas nyeste "embarrasing idol".

Samlebåndskomedie

For eventuelt nye spillere: Sam & Max: Episode 2: Situation Comedy er et eventyrspill som styres totalt med musen. Ved hjelp av pekeren beveger du figuren din på skjermen, velger objekter i omgivelsene som du vil se nærmere på eller plukke opp, og snakker med de mange figurene du møter. Mye av gameplayet består av å finne ulike gjenstander, som du så sørger for å bruke på riktig sted. Selv om vi ved ett tilfelle får det som kan defineres som en actionsekvens (om vi tøyer definisjonen nærmest til det ugjenkjennelige), går det for det meste på å bruke hodet.

Som forventet følger Situation Comedy ganske tett i Culture Shocks fotspor. Her får vi den samme humoren og grafikkstilen som før, og Telltale har også brukt mange omgivelser og figurer om igjen (faktisk er hovedskurk Brady Culture den eneste figuren fra Culture Shock som vi ikke får et gjensyn med, selv om håret hans riktignok dukker opp her også). Det føles som om Situation Comedy er det samme spillet som Culture Shock, men med litt annet innhold. Det er vel slik det skal være med episodebaserte spill – som om du spilte begynnelsen for en måned siden, og først nå har fått mulighet til å fortsette.

Kvalitetsmessig holder Situation Comedy sånn omtrent det samme nivået som Culture Shock, men det er litt kortere og inneholder ingen virkelig minneverdige situasjoner, slik som for eksempel drømmesekvensen i forgjengeren. Gåtene er velproduserte, men ingen av dem er spesielt krevende. Man glir på en måte gjennom spillet uten særlig mange hindringer, og selv om det hele tiden er underholdende, er det aldri direkte genialt. Etter litt i overkant av to timers hyggelig og lattermild eventyrspilling er det slutt for denne gang.

Flere kreative utfordringer, takk

Det er litt vanskelig å beskrive hvorfor jeg synes gåtene kommer litt til kort uten å røpe detaljer du sannsynligvis helst vil finne ut selv, men jeg kan komme med et lite eksempel. Ved en anledning får våre to venner mulighet til å bli TV-kokker. Til å lage maten får de en haug av ulike ingredienser – alle mer eller mindre uspiselige – men det spiller overhodet ingen rolle hvilke ingredienser du velger. Selve matlagingen er altså ren fyllmasse, og løsningen ligger et helt annet sted. Greit nok, jeg ønsker ikke noe á la den horrible kakebakingssekvensen i Still Life, men dette er en av flere anledninger hvor jeg føler Telltale ikke er i nærheten av å utnytte seg av mulighetene i situasjonene de har skapt.

Slik er det litt for mye av i Situation Comedy. Det er greit nok at utviklerne har prøvd å gjøre spillet enkelt for nye spillere, men jeg kunne ønsket mer fantasi og flere utfordringer for mine kreative evner. Det meste av selve gameplayet i Situation Comedy er ren plankekjøring for en erfaren eventyrspiller, og selv om helt ferske spillere sikkert vil bli litt utfordret, er det litt betenkelig at gåtene i dette spillet generelt er enklere og mindre komplekse enn gåtene i Culture Shock (som i seg selv ikke var spesielt avanserte). Det er sikkert uklokt å spekulere i ting vi ikke vet noe om, men det kan virke som om Telltale har hatt litt dårlig tid under produksjonen.

Situation Comedy fungerer godt som et selvstendig spill, og selv om det inneholder en hel del referanser til Culture Shock, er det ikke nødvendig å ha spilt den forrige episoden for å få noe ut av Situation Comedy. Om du ikke har prøvd Culture Shock, vil jeg nok likevel anbefale deg å gå for det først, fordi jeg synes det rett og slett er litt bedre.

Ingen overraskelser

Jeg ønsker ikke å gi inntrykk av at jeg er direkte skuffet over Situation Comedy. Spillet leverer for det meste det som var forventet, og det klarer å stå helt greit på egenhånd. I tillegg må det jo understrekes at Culture Shock var et flott spill, og at en etterfølger som stort sett gir oss mer av det samme slett ikke er å forakte. Om du elsket Sam og Max sitt forrige eventyr, er det med andre ord temmelig usannsynlig at du vil mislike episode to. Men likevel – Situation Comedy er stort sett et forglemmelig spill. Du har det morsomt mens du spiller det, og når det er ferdig, er det meste du opplevde glemt.

Det er i grunnen litt synd at Situation Comedy ender opp med å gjøre så lite av seg, for som forgjengeren er det på mange måter milevis foran konkurrentene i sjangeren. Ta bakgrunnene, for eksempel. I vanlige eventyrspill kan du stort sett bare klikke på ting du også kan gjøre noe med. Enten spillene er i 3D eller 2D, er bakgrunnene i praksis bare bilder. De ser pene ut, men det er det. I Sam & Max-spillene kan du klikke på omtrent alt du ser, noe som vanligvis resulterer i en vittig liten ordveksling mellom de to kumpanene. Herlig.

Humoren må også trekkes frem, ikke bare fordi den er god, men fordi det er så sjeldent vi får servert spill som fokuserer så til de grader på å få deg til å le. Jeg skjønner ikke helt hvorfor humor blir så til de grader oversett av dagens spillutviklere, men Sam & Max bringer minnene tilbake til en tid da spillindustrien ikke var så seriøs hele tiden. Å stille spørsmål om hva det egentlig er som har gått galt med industrien som helhet er kanskje å gå utenfor det som er temaet for denne omtalen, men det jeg i alle fall kan si, er at det er herlig å le av spill igjen, og jeg håper Telltale Games kan være med å vise vei for en spillindustri på villspor.

Grafikk og lyd holder seg på akkurat det samme nivået som i Culture Shock. Spillet ser flott ut, med en distinkt tegneserieaktig stil, og lyden holder også et høyt nivå, med profesjonelle og troverdige skuespillere og kul musikk. Noen vil kanskje ergre seg over at det presentasjonsmessig er mye gjenbruk i forhold til Culture Shock, men jeg synes personlig det hjelper til å skape en kontinuitet i episodene. Dessuten er det vel begrenset hvor mye ressurser Telltale har til rådighet, og hvor mye tid grafikerne deres kan bruke på hver episode.

Sam & Max: Situation Comedy er, som forgjengeren, et humørfylt og hyggelig eventyr jeg ikke har problemer med å anbefale til de som liker sjangeren. Humoren fungerer glitrende, dialogene er velskrevne og den gode, gamle LucasArts-ånden er så absolutt til stede. Spillet er imidlertid kortere og generelt mer forglemmelig enn forgjengeren, og selv om vi ikke beveger oss helt inn på fyllmasse-territorium her, er det sannsynligvis ikke denne episoden vi kommer til å huske best når Telltale Games har fullført årets sesong med Sam & Max-eventyr. Likte du Culture: Shock vil du utvilsomt like Situation Comedy, men du behøver ikke å ha hastverk med å kjøpe det.

Merk: Sam & Max: Situation Comedy er til salgs direkte fra Telltale Games, enten som selvstendig produkt (for 8,95 dollar, cirka 55 norske kroner) eller som en del av hele sesongen (totalt 34,95 dollar, cirka 215 kroner). Karakteren spillet får her på Gamer.no tar ikke hensyn til den lave prisen, som rent økonomisk sett veier opp for den korte spilletiden Situation Comedy tilbyr.