Åpen verden i Prey 2

Oppfølgeren er inspirert av Mass Effect og Mirror's Edge.

I forrige uke kunngjorde Bethesda at de ville gi ut skytespillet Prey 2 i løpet av 2012, men pressemeldingen deres hadde svært lite konkret info om spillet. Nå har vi imidlertid fått noen detaljer, takket være en sniktitt i den svenske utgaven av GameReactor, som har lekket ut på nettet.

Her fortelles det at vi ikke lenger spiller Tommy fra originalspillet, men sheriffen Killian Samuels. Spillet følger heller ikke originalens lineære «korridorskyter»-stil, men er et åpent spill hvor du får «gå hvor du vil, snakke med hvem du vil og gjøre hvilke oppdrag du vil».

Handlingen foregår på planeten Exodus, og det fortelles om store ørkenområder, flere byer og omfattende hulesystemer. Omgivelsene skal visstnok være sammenlignbare med de vi finner i Assassin's Creed.

Svenske GameReactor har Prey-informasjon (bilde: faksimile).

Utviklerne skal ha hentet inspirasjon fra Mass Effect, Riddick og Blade Runner, samt det kritikerroste Mirror's Edge. Killian skal være like fleksibel som Mirror's Edge-hovedperson Faith, og vi loves mange akrobatiske muligheter for å gjøre det lettere å komme seg rundt i spillets verden. Det skrytes også av parkour-aktige jaktsekvenser.

Du skal også kunne bruke lys og skygge til din fordel, ved å snike deg ubemerket opp mot fiendene hvis du holder deg i mørket. Vi loves også et «Killzone-aktig» dekningssystem, og GameReactor beskriver slåssingen som svært fleksibel.

Underveis tjener du penger som du kan bruke til å oppgradere egenskapene dine. Du kan også skreddersy våpnene og bruke ulike typer ammunisjon.

Ellers fortelles det at spillet ikke kommer med noen form for flerspiller, fordi utviklerne fokuserer på enspillerdelen.

Vi får også vite hvorfor det har gått så lang tid mellom Prey og oppfølgeren. Human Head skal nemlig ha begynt utviklingen på nytt flere ganger, og versjonen de jobber med nå har vært under utvikling i tre år.

Siste fra forsiden