Besøk Legolas' barndomshjem

Besøk Legolas' barndomshjem

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Lord of the Rings Online (heretter LOTRO) er et av de få spillene som har klart å skjære seg sin egen nisje i det bokstavelig talt massive flerspillermarkedet. Med en viss gigantkonkurrent som ikke engang trenger å nevnes med navn er det ikke akkurat få spill som riktignok har solgt bra ved lansering, men har blitt byttet ut til fordel for mastodonten som nylig hadde femårsjubileum.

Men onlinespillet basert på Tolkiens magiske univers har klart å holde på en respektabel tilhengerskare, selv om nøyaktige tall aldri foreligger. Noen vil kanskje kalle det paradoksalt at nettopp dette spillet har klart å eksistere sammen med World of Warcraft, ved lansering ble LOTRO nemlig av mange dømt nedenom og hjem som nok en klone av Blizzards epos.

Overlevelsesrett

Suksessen spillet har opplevd kan nok delvis tilskrives lisensen. Er du ordentlig fan av orker, dverger og alver er det ingen grunn til å nøye seg med noe annet enn originalen – universet mer eller mindre samtlige fantasispill har lånt skamløst fra.

I tillegg har utvikleren av spillet, Turbine, vært svært flinke til å lansere omfattende, kontinuerlige og ofte kostnadsfrie oppdateringer til spillet. Disse har både inneholdt mengder med små fikser og nye gjenstander, i tillegg til helt nye oppdrag og fortsettelse av Frodo, Aragorn og de andre heltenes reise, sett fra en uvant sidestilt vinkel gjennom de såkalte episke bøkene.

Nå er den andre offisielle utvidelsen til spillet tilgjengelig for oss europeere, Siege of Mirkwood ligger klar til nedlasting den 3. desember. Her har Turbine virkelig anstrengt seg, den enorme listen med oppdateringer er ikke så rent lite skremmende for det utrente øye.

Nyheter i fleng

De største nyhetene har vært klare en stund. Maksnivået spillerne kan nå er hevet til 65, altså fem høyere enn det vi tidligere kunne vokse til. Som den forrige utvidelsen, Mines of Moria, er Siege of Mirkwood på ingen måte obligatorisk, men åpner også for et helt nytt område av Middle-earth for uforskning. Denne gang er det områder til øst for de mystiske Misty Mountains som skal erobres og renses for utyske, deriblant alveskogen Mirkwood, hjemstedet til den legendariske alven Legolas.

I tillegg til nye oppdrag, våpen, egenskaper og utallige små finjusteringer innfører utvidelsen det nye konseptet skirmish. Dette er en rekke helt nye scenarioer som kan oppleves hvor som helst og når som helst, og de er uavhengige av spillverdenen ellers. Opptil 12 spillere kan tre inn i disse såkalte instansene, og det vil være såpass med belønninger å hente at det skal være lønnsomt å spille oppdragene flere ganger.

Det finnes en rekke ulike slike trefninger, entusiaster vil for eksempel endelig få oppleve den opprinnelige svært begivenhetsrike hjemkomsten til Hobsyssel, som av tids- og antakelig budsjettmessige grunner ble kuttet fra den glimrende filmtrilogien. Det sier eurogamer.

Åpne dører fra hesterygg

I tillegg til alt dette skal både kampsystem, menyer og brukergrensesnitt og ridedyr få en grundig overhaling. Endelig kan man åpne dører fra hesterygg! Selv om ingen nye klasser, eller raser for den saks skyld blir introdusert i denne utvidelsen er det lite tvil om at det er mye snop i denne pakken. Spesielt når det egentlig er snakk om en liten utvidelse, som heller ikke skal koste verken skjorta eller slipset.

(Prisen på utvidelsen vil ligge på drøye 20 euro.)

(Kilde: Turbine)

Kommentarer (8)

Forsiden akkurat nå

Til toppen