Cyberpunk 2077

CD Projekt RED etter Cyberpunk 2077-lanseringen: – Vi undervurderte kompleksiteten

Tar ansvaret og vil ikke straffe utviklerne for uferdig spill.

CD Projekt RED

Etter lang utviklingstid og flere utsettelser er Cyberpunk 2077 omsider på markedet, og mottakelsen ble ikke helt slik mange hadde forventet på grunn av mange bugs og feil, særlig på konsollversjonene.

Nå melder Bloomberg at CD Projekt RED-ledelsen har valgt å ta det fulle ansvaret for å slippe spillet i sin nåværende form, noe som har medført en endring i bonusordningen for å unngå å straffe utviklerne.

I en e-post som ble sendt til ansatte opplyser CD Projekt RED-ledelsen at alle utviklerne vil få full bonus uansett hvordan spillet ender opp med å gjøre det blant anmelderne.

– Vi undervurderte kompleksiteten

CD Projekt RED

I utgangspunktet hadde studioet angivelig bestemt at de ansatte kun ville få full bonus dersom Cyberpunk 2077 landet på en snittsum på minimum 90 poeng hos Metacritic. I skrivende stund har spillet nøyaktig 90 poeng på nettstedet, vel å merke for PC-versjonen.

CD Projekt RED-sjefen Adam Badowski skrev i e-posten at dette systemet ikke er rettferdig under omstendighetene, og lover altså full utbetaling selv om summen skulle endre lavere.

– Vi undervurderte lengden og kompleksiteten involvert i å gjøre dette til virkelighet, og likevel gjorde dere alt dere kunne for å levere et ambisiøst, spesielt spill, skriver studiosjefen i e-posten.

Utvikleren har lovet å gjøre sitt ytterste for å fikse på spillet. I en Twitter-melding sluppet på lanseringsdagen sier studioet at «reisen akkurat har begynt» og at det jobbes hardt med kommende oppdateringer og fikser.

I tillegg til en stor patch som kom på lanseringsdagen slapp utvikleren også en ny 1.04-patch på fredag, og flere kommer nok ganske snart.

Les også: Et teknisk mageplask »

Siste fra forsiden