Anmeldelse

Comanche 4

Endelig er den her, og nå basert på en ny grafikkmotor. Voxel-motoren som Novalogic har brukt i de tidligere utgivelsene av Comanche-serien er nå borte og grafikken har fått et skikkelig løft, på lik linje med Delta Force: Land Warrior. For de av dere som har tidligere spilt Comanche 1 til 3 vet dere hva dette går ut på, nemlig non-stop helikopter-action fra start til slutt.

Side 1
Side 2
Side 3

Ut med Voxel-grafikken
Grafikken er altså mye bedre enn forgjengerne. Novalogic har tatt det fornuftige steget å dumpe satsningen på Voxel-grafikk, noe som gir et absolutt bedre resultat. Grafikken er ypperlig, eksplosjonene mange og helt kurante. Enkelte problemer oppstod når det ble for mye som skjedde rundt, men dette kan være på grunn av at testmaskinen er en P3-500, og ikke en P3-700 som er foreslått. Vegetasjonen bærer kanskje ikke preg av å være fullt ut tredimensjonale, men når man suser forbi de i 10 meters høyde så får en jo ikke med seg så mye da. Sandboogier og snøskutere lager fine sand- og snøfyk etter seg der de suser avgårde, og skyggeeffekter og vanneffekter er pene å se på.

En annen ting er detaljene som finnes i spillet. I det brettet som demoen består av skal man på slutten eskortere en soldat på en flåte til extraction-point, og du ser tydelig 2 menn som heises ned i tau, svømmer mot ham, henter ham og at han heises opp igjen. Dette er detaljer som går igjen. Hvis du følger nøye med så vil du se bakkemannskaper bevege seg rundt omkring alt etter hva slags oppdrag du er på. Dermed får man en følelse av at ting skjer, mens man kretser rundt og passer på. Lydeffektene er også helt greie, og utfyller all action slik den burde gjøre. Det er altså ikke noe å spesielt å si på dette punktet.

I følge manualen finnes det fire moduser for multiplayer, nemlig deathmatch, team deathmatch, cooperative og score. Selv fant jeg bare de 3 førstnevnte, og når jeg skulle teste ut multiplayer på Novaworld så fikk jeg den lite hyggelige beskjeden om at denne tjenesten ikke var tilgjengelig enda da de gjorde om på denne delen av spillet. Derfor fikk jeg ikke testet dette, og det ga en liten avsmak av strategisk utgivelse før jul. Derfor vil jeg isteden komme med en oppdatering på dette når denne delen fungerer.

Konklusjon
Det virker som Novalogic har stresset med å få dette spillet ferdig til jul, siden multiplayer-delen ikke fungerer enda. Og dette trekker jo en del ned på en karaktergivning, selv om singleplayer-delen er bra og oppdragene er ganske nyanserte og morsomme å spille. Singleplayer er ganske god til tross for enkelte korte oppdrag og kampanjer. Det at Novalogic har vendt tilbake til action-shooter sjangeren synes jeg er positivt da dette gjør det til et lett spill å starte på. Altså et brukbart spill som kan underholde de fleste på sene kvelder.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden