Tilbakeblikk

Halo 3

Da Bungie tok farvel med Master Chief

Halo 3 rundet av Bungies ikoniske trilogi og banet veien veien for nye eventyr.

Halo 3.
Microsoft

En kombinasjon av korte utviklingsperioder, store ambisjoner og umulige tidsfrister hadde preget utviklingen til begge de første Halo-spillene. Derfor så utviklerne på det tredje spillet som en mulighet for å rette opp i tidligere feil, og levere en fullspekket Halo-opplevelse på Xbox 360.

Det er på tide å se tilbake på Master Chiefs siste eventyr med Bungie bak rattet – selveste Halo 3.

LES OGSÅ: Vårt tilbakeblikk av Halo 2»

Ny Xbox, nye muligheter

Som et av de fremste eksemplene på konsollanseringsspill, hadde det første Halo-spillet vunnet hjertene til skytespilltilhengere verden over. Science fiction-eventyret hadde gjort det overraskende bra på salgslistene, og suksessen til oppfølgeren beviste at det ikke var noe slumpetreff. Halo var på vei til å bli en pengemaskin for Bungie og Microsoft.

Halo 2.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

For utviklerne selv var opplevelsen litt mer nøktern. Etter noen nokså utfordrende måneder med utvikling, måtte de skrote mange av planene de hadde hatt for kampanjemodusen i det første spillet. Enda verre ble det med Halo 2, som nesten holdt på kollapse under Bungies ambisjoner. De hadde klart å redde inn spillene så de kom ut på tiden, men ikke uten å skrinlegge store deler av det planlagte innholdet. Hvordan skulle de sørge for å ikke gjenta feilene sine med det tredje spillet?

I mellomtiden holdt Microsoft på med planleggingen av sin neste spillkonsoll, Xbox 360. Bungie ville ta i bruk kraften i denne nye maskinen, og legge et større fokus på å videreføre flerspillerdelen som hadde tatt av med Halo 2. Med de nye mulighetene som lå i en oppgradert versjon av Xbox Live og betydelig kraftigere maskinvare, skulle Halo 3 by på den komplette Halo-opplevelsen, men denne gangen sikret de seg ekstra god tid til å ferdigstille prosjektet.

Halo 3.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Som en følge av dette ble spillet forskjøvet til 2007, hele to år etter lanseringen av den nye konsollen. Forsinkelsen skulle sørge for at spillet fikk all tiden det trengte for å bli ferdig. For å veie opp fikk Halo 3 en svært omfattende og kostbar markedsføringskampanje.

Arbeidet resulterte riktignok ikke i et perfekt spill denne gangen heller, men Halo 3 ble spillet som stort sett fikk til alt Bungie siktet på, og et spill som fortsatt utpeker seg som et høydepunkt for serien.

Jorden kaller

Halo 3 plukker opp historietråden rett etter cliffhanger-slutten Halo 2 endte med. Master Chief er på vei mot jorden etter en mislykket jakt på lederskapet i romvesenkollektivet The Covenant, og i klassisk Halo-stil ankommer han jorda som en ildkule over nattehimmelen. Sitater fra den savnede AI-kompanjongen Cortana spiller i bakgrunnen mens sjefen nærmer seg bakken, og en av Marty O' Donnells melodier fra det første spillet bygger seg opp i bakgrunnen.

Vinkene til de tidligere spillene var ingen tilfeldighet, for på mange måter var det faktisk dette spillet som skulle være avslutningen på serien. Bungie hadde etter hvert sett seg lei av samarbeidet med Microsoft, og ville nå løsrive seg. Etter Halo 3 ville de jobbe på nye ideer, frie fra både Microsoft og Master Chief (noe Microsoft til slutt gikk med på, med forbehold om at Bungie først produserte to sidespill som plaster på såret).

Les også
Anmeldelse: Halo: The Master Chief Collection
Halo 3.
Microsoft

De første nivåene i kampanjedelen av Halo 3 finner sted utenfor ruinene av den øst-afrikanske byen New Mombasa. De få menneskene som fortsatt er bosatt på jorden har kjempet en hard kamp siden sist Master Chief var hjemme, og UNSC har slått seg til i en slags opprørsbase (ikke helt ulik den i Star Wars).

Romvesenkrigeren The Arbiter, som vi ble kjent med i det forrige spillet, har slått seg sammen med menneskeheten for å bekjempe deres felles fiende, og er denne gangen med som en spillbar karakter i samarbeidsmodusen. The Covenant er på leting etter en eldgammel gjenstand som skal være gjemt ett eller annet sted på jorden, og det første som står på agendaen er å finne gjenstanden før slemmingene.

Halo 3.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Den første halvdelen av historien bærer til tider preg av å «gå hit og skyte alt fordi det er fiender her», men når kampanjen etter hvert begynner å ta av for alvor, ankommer man raskt mer eksotiske verdener. Du kommer innom noen av de kuleste nivåene i serien, og det toppes med et audiovisuelt design som er milevis over de tidligere spillene.

Det var kanskje ikke et like stort sprang for spillmediet som det Half-Life 2 eller Ocarina of Time var, men kampanjen i Halo 3 bygde videre på alt som gjorde de første spillene minneverdige. De store åpne kamp-scenariene, de smarte fiendene og det hardtslående lydsporet gikk den ekstra mila for å lage et minneverdig skytespill, og det fungerte minst like bra for tredje gang.

På den tekniske siden dro den oppgraderte spillmotoren sin del av lasset. Skytefølelsen var enda et knepp bedre enn de første to spillene. Takket være den nye maskinvaren kunne spillet ha flere fiender på skjermen enn tidligere. I tillegg hadde teksturene nå merkbart høyere oppløsning, og den avanserte lyssettingen ga et nytt nivå av realisme. Våpenarsenalet og kjøretøyparken fikk mange gode nyvinninger, og sluttproduktet føltes som en mer robust og variert iterasjon av Halo.

Halo 3.
Microsoft

Spillet la et større fokus på å vise frem det nære forholdet mellom Master Chief og Cortana, og de senere nivåene får godt frem følelsen av at man kjemper en kamp for å redde universet fra det onde.

Som de fleste spillene i serien, kunne kampanjemodusen også spilles gjennom med en venn i sofaen, men Halo 3 markerte første gang man også fikk muligheten til å gjøre det over nettet. Det virker kanskje vanlig nok nå, men i 2007 var det en ganske svær greie. Den nettbaserte samarbeidsmodusen ga muligheten til å spille med opp til 3 andre spillere, og det passet ypperlig til de actionfylte kampene man forventet fra Halo.

På flerspillerfronten kom det en rekke forbedringer. Spillet ble sluppet med 11 kart som senere ble utvidet til 24. Det ble lagt til et drøss med nye moduser, og en oppdatert variant av det populære progresjonssystemet fra Halo 2. Det var i flerspillermodusen at nyansene i det oppgraderte kampsystemet kom skikkelig frem. Både på små nærkampsarenaer og kjøretøyfokuserte 16-mot-16-kamper skinte flerspillerdelen som et av de fremste eksemplene på konsollskyting.

Halo 3.
Microsoft

Dessuten fikk man muligheten til å lage nye moduser, lagre opptak av flerspillerkamper, dele bilder og sette opp private servere, kanskje noe som bidro til at spillet holdt seg populært over lengre tid. Faktisk ble ikke Xbox 360-serverne stengt før januar i år, 15 år etter at de åpnet (en variant av spillet kan riktignok fortsatt spilles over nett via Halo: The Master Chief Collection).

En komplett pakke

Utsettelsene viste seg med andre ord å være verdt det denne gangen. Med Halo 3 fikk Bungie nesten til alt de hadde planlagt. Både kampanjen og flerspillerdelen leverte knallgode Halo-opplevelser med det meste man kunne ønske seg fra serien. Spillet landet på 94 poeng på metacritic, som betød at serien på den tiden hadde et samlet snitt på 95/100. Her på huset hentet spillet nesten inn toppkarakter av Øystein Furevik.

Halo 3.
Microsoft

Det er tydelig at Bungie gjorde sitt ytterste for å lage en storslått science fiction-historie – en slags Return of the Jedi for Halo-trilogien – hvor alt klaffer sammen i en stor kamp mellom det gode og onde.

De store øyeblikkene traff som de skulle, selv om det kanskje var en litt mer vaklete fortelling enn de tidligere spillene i serien. Til syvende og sist tok ikke spillet mye skade av dette, da kampanjen uansett var morsom å spille gjennom, og spesielt om man fikk med noen gode venner på slep.

Flerspillerdelen var uansett så solid at spillerbasen holdt seg aktiv i årevis etter lansering, og selv om fjorårets Halo Infinite kom med en god flerspillerdel virker det som at det er en side av Halo-fansen som alltid vil lengte tilbake til de gode gamle Halo 3-dagene på Xbox 360.

Halo 3 kan spilles på Xbox 360, Xbox One, Series X/S og PC. Spillet er tilgjengelig via Xbox Game Pass for abonnenter. Bildene i artikkelen er fra PC-versjonen fra 2020.

Halo 3
Xbox 360
Halo: The Master Chief Collection
Xbox One
Halo: The Master Chief Collection
Windows
Halo 3

Les også

Siste fra forsiden