Halo Infinite (flerspiller)

Sitter som et skudd - for det meste

Mye tyder på at 343 har truffet blink med flerspillerdelen av Halo Infinite, men noen elementer savner vi fortsatt.

Halo Infinite
Microsoft

Etter et helt års utsettelse står Halo Infinite på trappene. På 20-årsjubileet til den originale xbox-konsollen ble flerspillerdelen sniklansert. Dermed ble en stor del av spillet gjort tilgjengelig for alle som har en PC eller Xbox. For første gang i seriens historie er flerspilleren frittstående og gratis.

Vi stiller et par spørsmålstegn med noen av avgjørelsene 343 Industries har tatt i den sammenhengen. Likevel er det er lenge siden Halo har hatt en så underholdende flerspillerdel som Halo Infinite har.

Høyt tempo, lav terskel

Halo Infinite
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Kjernen er omtrent som den alltid har vært. Du spiller som en genetisk modifisert supersoldat, og kjemper i store og små kamper mot andre supersoldater. Hver kamp har to lag, et rødt og et blått. For øyeblikket er det 3 spillelister tilgjengelig; Quick Play, Ranked Arena og Big Team Battle. I hver spilleliste finner du en blanding av moduser som har forskjellige mål. Målene kan være å ta over fiendens område, hente hjem et flagg eller rett å slett å gjøre ende på så mange fiender som mulig.

I likhet med for eksempel Counter Strike starter alle spillerne med samme våpen, og alle stiller i utgangspunkt likt i hver kamp. Spillmekanisk er det med andre ord ganske lite å sette seg inn i. Du trenger ikke å foholde deg til klasser eller roller, så det som må læres er våpen, kart og (ideelt sett) samarbeid med lagkamerater. Du kan plukke opp kraftigere våpen på faste steder i hvert kart, så det å lære seg kartene kan gi en strategisk fordel.

Halo Infinite
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Tempoet er senket litt fra forrige spilll, Halo 5: Guardians. Samtidig er det langt raskere enn de første spillene i serien, som for nye spillere vil føles litt i tregeste laget nå om dagen. De arenabaserte modusene setter 2 lag mot hverandre, med 4 spillere på hvert lag. Big Team Battle stiller på sin side med 12 spillere på hvert lag.

Halo Infinite
Xbox Game Studios

Begge modusene kan være kaotiske på sine egne måter, men det er som regel ikke så ille at det blir uoversiktlig. Kartene virker til å være laget for disse spiller-antallene, og fungerer bra til sine moduser. For øyeblikket er det 10 flerspillerkart inkludert i spillet, med flere planlagt etter lansering. De kartene som er der allerede er godt sammensatt. De fleste av dem har en asymetrisk oppbygging, og mye fokus på vertikalitet. Dette pleide å være noe særegent for Halo sine flerspillerkart, så det er gøy å se kartene fungere så bra som de gjør her. Favoritten min så langt er nok Bazzaar, som på noen måter kan minne litt om et Counter Strike-kart.

Et par startproblemer

Som alle andre moderne skytespill er fremgangen i spillet knyttet opp til et Battle Pass. Du får poeng for å spille kamper, som resulterer i at Battle Passet stiger i nivå. En ganske stor andel av de opplåsbare gjenstandene må i tillegg åpnes med en egen valuta, som koster ekte penger. Som et gratisspill må man forvente at penger skal tjenes inn på et eller annet vis, men jeg er litt skuffet over hvor mange av tilpassningsmulighetene som ligger gjemt bak en betalingsmur.

Et annet problem som utpeker seg etter en god del spilletimer er at man har usedvanlig få valgmuligheter til å bestemme hvilken modus man vil spille. Fra menyen kan du kun velge mellom Quick Play(små kart, 4 mot 4) eller Big Team Battle (store kart, 12 mot 12). I tillegg er det en rangert variant av Quick Play med de samme modusene og et ferdighetsbasert rangeringssystem.

Halo Infinite
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Akkurat nå gjør det ikke så mye at modusene er gruppert på denne måten, siden de fleste av dem uansett er ganske morsomme å spille. Mangelen på progresjon er litt mer påfallende. 343 Industries har vært tydelige på at store endringer ligger i kortene her, men Battle Pass-progresjonen går alt for tregt akkurat nå. Til syvende og sist påvirker det ikke så mye mer enn hva slags kosmetiske gjenstander man får, så det er kanskje ikke det viktigste i verden, men det er et problem at man på ingen måte belønnes utfra hvor bra man spiller.

Alle får en liten slump erfaringspoeng for hver kamp man spiller. Den eneste måten å få flere erfaringspoeng er å gjøre utfordringer, som deles ut tilfeldig. En utfordring kan for eksempel være å drepe x antall fiender med pistolen, eller kjøre over fiender med et bestemt kjøretøy. I skrivende stund virker det som at dette systemet gjør at i overkant mange spillere henger seg opp i utfordringene, og det overskygger de overordnede målene i noen moduser.

Halo Infinite
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

I verste fall kan man risikere å få kamper hvor medspillerme er så opphengt i sine egne utfordringer at laget taper. Jeg tror ikke dette var målet med å introdusere utfordringene, og forhåpentligvis lar det seg ordne opp i med oppdateringer. Men om man skal dømme flerspilleren etter hvordan den ser ut i dag er det fortsatt et stykke igjen å gå.

Til tross for noen åpenbare mangler har jeg storkost meg med Halo Infinite Multiplayer så langt. Jeg savner en betydelig oppgradering av progresjonssystemet, og større mulighet til å velge spillmodus etter eget ønske. Likevel er kjernen så innmari god at det føles som flisespikkeri i det store bildet.

Halo Infinite
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Kontrollsystemet er en god mellomting av de første spillene i serien og Halo 5, og her har de virkelig truffet blink. Det føles gjenkjennelig Halo-aktig ut, med et tilfredsstillende og godt tempo. Hver eneste kamp er full av intense øyeblikk, og de nye kartene er godt balansert. Skytefølelsen er omtrent så god som den noen gang har vært, og det nye utstyret er et strålende tilskudd i sandkassa.

Det vil kreve enda litt mer innsats fra utviklerne for å innfri potensialet som ligger her. Det at flerspillerdelen er gratis gjør meg spent på å se hvordan den vil fortsette å utvikle seg i månedene og årene som kommer. Nytt innhold vil bli viktig for å holde spillet levende, men akkurat nå er jeg bare glad for å ha et solid flerspillerskytespill å hoppe inn i igjen. Det sitter med andre ord som et skudd - for det meste.

Halo Infinite er ute nå til Xbox Series S/X, Xbox One og PC. Vi har testet spillet på PC og Xbox Series X. Flerspillerdelen er gratis for alle.

8
/10