Doom-skaperne ville ha betalte «mods» på nittitallet

Kunne slått Valve med 20 år med et litt annet konsept.

John Romero, her fra en video av Double Fine.
Double Fine

Selv om Valves nå skrotete planerer om å la moddere ta betalt for sitt arbeid virket rimelig ferskt, er det en tanke andre har vært inne på tidligere. Faktisk var Doom- og Quake-studioet id Software inne på de samme banene allerede i 1995.

I et intervju med GamesIndustry.biz mandag fortalte id-grunnlegger John Romero at selskapet så på muligheten til å skape et system kalt id Net på midten av nittitallet. id Net skulle være en samleportal for spillere der de kunne logge seg inn og spille modifikasjoner.

Annen betalingsform

Quake tok opp alle ressursene, så id Net ble lagt på is.

Den store forskjellen fra det Valve nylig ønsket å gjøre ligger i betalingsformen. I stedet for at spillerne selv skulle betale for å få tilgang til innholdet, var id's plan å la inntektene som trafikken til id Net-portalen genererte være bærebjelken for det hele.

– Det skulle være et nettsted som ble kontrollert, der brett og mods ble valgt av oss i id, og dersom vi la ut innholdet ditt på nettverket skulle vi betale et beløp som matchet trafikken som innholdet genererte. Tanken var at spillere skulle kunne logge inn og være i et stort brett som føltes litt ut som et slott, med mange dører og skilt som forklarte hvor du skulle og hva som var der, forteller Romero i intervjuet.

Til slutt ble det for mye for id Software å begynne på arbeidet med dette samtidig som de prøvde å ferdigstille Quake, så idéen havnet på hylla. Romero synes likevel at det uansett burde være slik at moddere kunne få betalt for arbeidet sitt.

– Det er det vi gjør i spillselskaper. Hvorfor skal det være annerledes for disse?

Quake endte også opp med å ha et sterkt modifiseringsmiljø som holdt koken i lang tid.

Valves feilslåtte forsøk

Art of the Catch var en av moddene som var problematisk for Valve.

På tampen av april introduserte Valve et system til nettjenesten Steam der moddere kunne ta betalt for arbeidet sitt via Steam Workshop. I første omgang var det The Elder Scrolls V: Skyrim som skulle være fokusspillet, men tjenesten ble stengt ned etter få dager på grunn av massiv kritikk fra spillere og modmiljøet.

Kritikkpunktene var mange. Miljøet var redde for at det å kunne ta betalt ville ødelegge den åpne delingskulturen innad, og så store problemer med at enkelte potensielt kunne ta seg betalt for andres arbeid. Andre pekte på inntektsfordelingen der Valve og utgiver Bethesda fikk 75% av inntektene, en sum som i praksis ble bestemt av Bethesda – Valve får alltid en del av pengene når noe selges gjennom deres tjeneste.

Valves nettjeneste har gjort noen andre endringer i det siste også:
Steam stenger funksjoner om du ikke har brukt penger »

Siste fra forsiden