Anmeldelse

Forza Motorsport

Er god kjørefølelse egentlig nok?

Forza Motorsport imponerer, men først og fremst under panseret.

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Etter en pause som har vart siden 2017-spillet Forza Motorsport 7 vender serien endelig tilbake med et nytt kapittel. Pausen har ført til noen betydelige fremskritt, og noen kule endringer som mange vil sette pris på. Inntrykket jeg sitter igjen med etter gjennomspilling er likevel litt mer delt enn jeg hadde håpet.

Høstfarger og hakeslepp

Det som virker til å være utfordringen med å lage denne typen spill er å finne en god balanse mellom gøyal kjøring og realistisk simulasjon. Spill som Forza Horizon 5 lener seg i mororetningen, mens de mest seriøse simulatoropplevelsene gjerne finnes i mer fokuserte spill, som f.eks. BeamNG Drive.

Omtrent på midten av dette spekteret har Forza Motorsport-spillene operert, og stort sett alltid levert bra. Spillene har hatt relativt realistisk kjøring, men ikke uten rom for å slå ut håret og leke seg i en blodtrimmet racerbil når man ønsker det.

Forza Motorsport.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Det er dette som gjør serien interessant for nysgjerrige spillere som meg, og andre som ikke nødvendigvis er kjempeinteressert i bilsport fra før. Jeg tror det er en vanskelig balansegang å sette sammen denne typen spill, og det medfører en viss fare for å falle mellom to stoler, hvor man ikke appellerer til verken dem som først og fremst vil ha morsom kjøring, eller de mer hardbarka simulatornerdene.

Etter å ha fått en smakebit av spillets åpningssekvens tidligere i høst var jeg litt usikker på hvor omfattende enspillerdelen av spillet skulle være denne gangen, selv om det fikk mye skryt for god styring og pen grafikk.

Det er lett å ta det som en selvfølge at et nytt bilspill har imponerende grafikk, men jeg føler jeg må få det unna først som sist - Forza Motorsport er utrolig pent å se på. Faktisk så pent at det må regnes som noe av det mest imponerende fra denne konsollgenerasjonen. Som det første Forzaspillet som dropper Xbox One, var dette noe jeg gledet meg til å se med egne øyne, og her ble jeg ikke skuffet.

Forza Motorsport.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Uavhengig av hvilken grafikkmodus du spiller i er det en utrolig godt realisert spillverden, med detaljerte bilmodeller og noen skikkelig flotte omgivelser. Modusene som sikter på 60 bilder i sekundet leverer så vidt jeg har merket akkurat som lovet, uten det minste tegn til problemer.

Med tanke på hvor mye som må beregnes i bakgrunnen i denne typen spill syns jeg det er imponerende at det kjører så dønn stabilt, noe man kan ikke si om konkurrerende spill, som Gran Turismo 7.

Jeg tilbragte størsteparten av min spilletid i karrieremodusen, en opplevelse som tar deg innom alle biltypene og kartene i tur og orden. I motsetning til Forza Horizon 5 får du ikke lempet et helt parkeringshus av luksusbiler i fanget fra første stund. Etter introduksjonssekvensen tilbragte jeg derimot noen behagelige timer i en lekker Volkswagen Golf, før spillet gradvis trakk meg over til hvassere doninger.

Derfra skal du innom en god blanding av nytt og gammelt. Det er ingen tvil om dette spillet er satt sammen av et team som elsker bilkjøring, for er det én ting som imponerer i spillet, så er det den gode kjørefølelsen.

Bunnsolid bilkjøring

Fin grafikk og bildeflyt kan bare ta deg så langt, for det som virkelig betyr noe er selvfølgelig hvordan det er å spille Forza Motorsport. Som noen som nylig fikk prøve seg på glattkjøringsbanen i virkeligheten ble det en skikkelig aha-opplevelse å kjøre et regntungt løp i Forza Motorsport. Måten kontrolleren og kameraet i spillet rister når ABS-bremsene sparker i gang i spillet føles veldig virkelighetsnært, og mitt inntrykk er at endringene de har gjort med simulering av kjøring på forskjellig underlag er meget forseggjort denne gangen.

De datastyrte motstanderne har fått seg en overhaling fra tidligere spill i serien, og jeg syns stort sett de selger inn illusjonen ganske bra denne gangen. Du velger selv hvor hard motstand du vil ha fra dem, og dersom du vinner mange løp på rad foreslår spillet å jekke dem opp et hakk. Du velger med andre ord selv hva slags spillopplevelse du vil ha.

Forza Motorsport.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

På banen er det også mye som spiller inn. De forskjellige tidene på døgnet påvirker ting som luftfuktighet og vindhastighet. I tillegg kan været endre seg underveis i løpet, noe du må ta høyde for når du velger dekk. Dette er kanskje noe man har sett i andre bilspill tidligere, men det fungerer kjempebra her også. Som jeg påpekte i etter litt forhåndsspilling tidligere i høst virker det som at det har gått litt arbeid i å få motstanderne til å oppføre seg mer som ekte sjåfører.

De tar forskjellige avgjørelser på banen, og innimellom kan de gjøre småfeil som å havne litt langt ute i veibanen. Det føles rett og slett litt mer dynamisk enn jeg kan huske fra tidligere spill i serien.

Jeg liker også at de har satt opp en egen stoppeklokke som holder styr på hvordan du ligger an i hvert enkelt segment av banen. Når du kjører treningsrunder før løpene kan du veldig enkelt holde styr på hvilke svinger du mestrer, og hvilke du må jobbe på. Det er oversiktlig og greit, og gjør at du alltid har noe å strekke deg etter innenfor hvert løp.

De forskjellige seriene med konkurranser som utgjør karrieremodusen har en god variasjon og utvalg i biltyper, men i bunn og grunn er det kappløp på racerbane du kommer til å bruke tid på, og det er her manglene ved spillet kommer inn i bildet.

Hvor ble det av resten av spillet?

Det er ikke til å stikke under stol at bilspill har blitt ganske så fokuserte på nettbasert flerspiller, men for min del er karrieremodusen vel så viktig, og egentlig det jeg kommer til spillet for. Jeg erkjenner at dette kanskje ikke er sånn de fleste kommer til å spille spillet, og det har naturligvis litt å si for hvordan man vurderer opplevelsen.

Forza Motorsport.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

For meg ligger problemet med Forza Motorsport i variasjonen i det du gjør i spillet. Enspillerdelen er i bunn og grunn en lang rekke med kappløp mot datastyrte motstandere. Det finnes ingen alternative moduser å leke seg i, med andre typer utfordringer eller mer varierte måter å spille på. Utviklerne har lovet at en dedikert «drifting»-modus skal være på vei etter lanseringen av spillet, og det vil garantert komme andre tillegg med tiden. Akkurat nå må jeg dessverre si at jeg føler det mangler litt.

For dem som foretrekker å kjøre mot andre over nettet er det heldigvis også noen gode alternativer inkludert, og de roterende spillelistene skal etter planen levere en jevn strøm av innhold i tiden etter lansering. Det blir spennende å se hvordan disse tingene leverer over tid. Det jeg testet av flerspillerløp før lansering virket i alle fall til å fungere fint teknisk. Å bli med på arrangementene er litt knot, men når jeg først fikk hoppet inn i en lobby var det bare å kjøre på.

En av tingene jeg var litt nysgjerrig på i forkant av lanseringen var om det nye fokuset på å skreddersy biler ville gi spillet en ny følelse av progresjon, noe jeg egentlig har savnet fra tidligere spill i serien. Det å bygge opp enspillerdelen rundt bilbygging er egentlig en ganske smart idé. Siden du bytter ut bilene mellom de forskjellige seriene rekker dessverre ikke byggingen å gjøre noe særlig ut av seg før du raser videre til neste utfordring.

Forza Motorsport.
Jørgen Bordal Andersen/Gamer.no

Du kan bruke mye tid på å skreddersy biler, og det fungerer fint i seg selv. Men det er ikke med på å drive karrieremodusen videre på den måten jeg hadde håpet. Resultatet er at spillet i bunn og grunn har ett bein å lene seg på for å holde opplevelsen engasjerende - nemlig at kjøringen i seg selv er bra.

Konklusjon

Det er med andre ord mye å like i Forza Motorsport, men noen få elementer som holder spillet tilbake fra å fly til nye høyder. Det føles strengt å plukke på manglene, spesielt fordi det er en gjennomarbeidet og teknisk imponerende grunnmur her som jeg setter stor pris på.

Jo mer jeg har spilt av spillet, desto mer imponert har jeg blitt over kjørefølelsen, og alt det tekniske som er med på å bygge opp under spillopplevelsen. Under anmeldelsesprosessen har jeg gått mye frem og tilbake på hva som egentlig burde vektlegges mest i et spill av denne typen. For noen vil en artig kjøresimulator med fin grafikk være akkurat det de er ute etter, men for dem som ser etter et mer fullspekket bilspill finnes det alternativer med mer innhold å by på.

Det at jeg fortsatt hadde lyst til å gå tilbake og spille gjennom alle de forskjellige delene av karrieremodusen og oppgradere bilene videre sier likevel noe om hvor solid grunnlaget er her. Jeg er helt sikker på at med noen ekstra doser med innhold kan dette bli et drømmespill for racingfans. Sånn situasjonen er nå, savner jeg dessverre bare litt mer spill her for å holde det hele sammen.

Forza Motorsport slippes 10. oktober til Xbox Series S/X (testet) og Windows. Spillet er testet med vanlig håndkontroller.

7
/10
Forza Motorsport (2023)
Forza Motorsport har bunnsolid kjøring, men trenger mer innhold.

Siste fra forsiden