Sniktitt

Forza Motorsport

Årets største bilspill?

Den første timen av nye Forza Motorsport føles veldig som Forza Motorsport.

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Spillhøsten er i anmarsj, og etter en uhorvelig lang pause mellom utgivelser begynner det å nærme seg et nytt spill i Forza Motorsport-serien.

Vi har fått prøvekjøre noen runder på racerbanen i forkant av lanseringen senere i høst, og det vi så i introduksjonen ga absolutt mersmak.

En ny start

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Sammenlignet med de mer tøysete Forza Horizon-spillene er Forza Motosport fokusert på realisme og banekjøring. Her finner du kanskje ikke noen bilfestivaler eller åpne verdener, men du får en lignende kjørefølelse, og enda høyere detaljnivå. Kjernen av spillopplevelsen ligger i å bli en så god racerbilsjåfør som mulig, lære deg å ta svinger på riktig måte, og dra best mulig krefter ut av det gigantiske utvalget av spreke kjøretøy.

Serien har alltid skiltet med realistisk kjørefysikk, men i de siste innslagene må jeg innrømme at oppgraderingene har føles stadig mindre merkbare. Hvis du sammenligner Forza Motorsport 5, 6 og 7 sitter du med tre ganske like kjøreopplevelser med små videreutviklinger for hver gang. Mitt håp for det nye innslaget var derfor at den lengre utviklingstiden skulle føre til et større hopp enn det vi er vant med, og jaggu kan det virke som at det er akkurat det vi får.

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Kjørefølelsen er der

Fra første runde på den nye fiksjonelle racerbanen Grand Oak Raceway er det helt tydelig at nye Forza Motorsport blir et teknisk imponerende spill. Måten morgensola skinner gjennom den tykke tåken som omfavner banen gjør verdenen skikkelig pen å se på, og de nye bilmodellene er (som forventet) detaljert på et helt latterlig nivå. Motorlydene fra bilene høres bedre ut enn de noen gang har gjort før, og bilene du kan velge mellom i starten av spillet høres helt forskjellige ut fra hverandre.

Siden dette er det første Forza-spillet som kun slippes på de nyeste Xbox-konsollene og PC, regnet jeg med at spillet kom til å levere et høyt teknisk nivå – og det gjør det . Ytelsen på Xbox-versjonen holder seg svært stabilt til 60 bilder i sekunder i «performance mode», og grafikken ser aldeles nydelig ut. Det ene løpet som foregår om natten utmerket seg for meg, med noe av den beste lyssettingen jeg har sett i et konsollspill. Måten refleksjonene på bilene samspiller med lyset fra fra bilene og banen er ordentlig imponerende å se på.

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Styringen på bilene føles gjenkjennelig ut som et Forza-spill, men det er stort sett bare en god ting. Svingene er kanskje en tanke løsere enn sånn de er i for eksempel Gran Turismo 7, men jeg har fint lite å utsette på hvordan det føles å frese rundt i Forza Motorsport. Veigrepet endrer seg basert på tiden på døgnet man kjører og værforholdene på banen, og kjørefølelsen varierer stort fra bil til bil. For første gang i serien skal du også få muligheten til å velge mellom dekksammensetninger, noe entusiastene definitivt kommer til å sette pris på.

Det er ikke bare kjøringen som har fått seg en liten finpuss. Brukergrensesnittet og menyene har fått seg en solid overhaling, noe jeg vil påstå at serien trengte. Det grafiske designet har fått et mer stilrent og ryddig utseende, så det å navigere seg gjennom menyene virker nå til å bli en langt mer behagelig opplevelse. Jeg merket meg også at kjøringen på de datastyrte motstanderne er betraktelig bedre enn den har vært tidligere. Du merker at motstanderne tar forskjellige avgjørelser om hvordan de plasserer seg i kjørebanen, de avpasser farten på forskjellige tidspunkter, og gjør små «menneskelige» feil underveis, som er med på å selge illusjonen av at du kjører mot ekte sjåfører.

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Sistnevnte virker kanskje trivielt i en spillsjanger som kan være veldig fokusert på nettbasert konkurransekjøring, men for sånne raringer som meg som foretrekker å spille gjennom enspillerdelen i eget tempo er det gøy å se at utviklerne har lagt litt fokus i å forbedre denne delen av spillet også.

Bilbygging i fokus

Forza Motorsport.
Xbox Game Studios.

Det som virker til å bli kjernen av progresjonen i enspillerdelen er bygging og tilpasning av dine egne biler. Etter hvert som du vinner løp med bilene låser du opp nye oppgraderinger, som igjen gir deg muligheten til å gjøre det enda bedre i neste løp. Jeg ser for meg at dem som liker å fikle og finjustere på biler vil finne mye moro her, men for de mindre bilinteresserte finnes det alltids også muligheten for å la spillet gjøre disse tingene automatisk for deg.

Jeg er litt usikker på hvor omfattende denne delen av spillet blir i sluttproduktet, men introduksjonen gjorde et poeng ut av mulighetene som ligger der, så sannsynligvis kan du skreddersy ganske mye.

Konklusjon

Etter flere gjennomspillinger av åpningssekvensen med forskjellige biler er inntrykket mitt veldig positivt. Det føles gjenkjennelig som å spille et Forza-spill, men det virker som at den lange pausen siden Motorsport 7 har latt utviklerne finpusse og oppgradere nok til at du faktisk føler forbedringene i spillbarheten.

Hovedfokuset er som vanlig et konstant jag etter å forbedre sin egen kjøring, og kutte ned millisekunder av rundetidene sine. Dem som har fordypet seg i lignende simulatorspill kan skrive under på at det kan være en givende og ekstremt vanedannende spillsjanger, og dette ligger an til å bli et av de bedre innslagene i serien. Vi har riktignok ikke sett veldig mye av hva Forza Motorsport har å by på enda, men basert på det lille vi har sett er jeg ikke i tvil om at Forza Motorsport kan bli et bra bilspill.

Forza Motorsport lanseres 10. oktober til Xbox Series S/X (testet), og Windows.

Siste fra forsiden