Factorio dato

Factorio har fått lanseringsdato

Bygg enorme fabrikker på en fremmed klode neste høst.

Wube Software

Factorio er et spill som har vært i «Early Access» helt siden februar 2016, og har nå endelig fått en lanseringsdato. Men de tsjekkiske utviklerne har fortsatt ikke hastverk med å lansere versjon 1.0. De har nemlig nylig kunngjort på utviklingsbloggen sin at neste høst, nærmere bestemt 25. september 2020 blir Factorios utgivelsesdato.

Selv om spillet altså offisielt ikke er ansett som ferdig, er det fullt spillbart, og har en stor fanskare. Det finnes utallige YouTube-videoer om spillet som inkluderer alt fra tips og triks, speedruns, og generelle «let’s play»-videoer. Av milepælene utviklerne har satt seg er det først og fremst bedre høyoppløselig grafikk, en forbedret kampanje, opplæringsdemoer, og selvfølgelig feilfiksing. Med andre ord er det ikke noen enorme mangler i dagens versjon av Factorio. De har forøvrig også lovet å fortsette utviklingen etter lanseringen.

Veldig mye dybde

Samlebåndene blir fort til spagetti når man skal produsere avanserte gjenstander.
Erik-André Mamen, Gamer.no

Om du ikke har kjennskap til Factorio er det altså et spill som går ut på å lage automatiserte fabrikker. Men der veldig mange slike spill gjerne har et gudeperpektiv der man på et øyeblikk kan plassere bygninger der man måtte ønske, spiller man i Factorio en skikkelse som må vandre rundt for å fysisk utføre dette.

Spillet starter med at denne personen har krasjet på en fremmed klode. I ren Minecraft-stil må man straks plukke opp ressurser fra bakken og hogge ned noen trær og bygge sine første maskiner for hånd. Med noen steiner og litt brensel får man bygget et smelteverk som kan omdanne jernmalm til jernplater. Disse brukes så til å utvikle maskiner som kan gjøre gruvedrift mer effektivt og skaffe jernmalm, steiner, kull og andre ressurser som ligger spredt rundt på planeten.

En stund senere har man trolig en enkel fabrikk med samlebånd og gripearmer som har automatisert mange av prosessene. Men det er alltid rom for videreutvikling og snart har du utviklet fabrikken til å også lage samlebånd og gripearmer og kanskje får du opp et kraftverk?

I motsetning til typiske businesssimulatorer er det derimot ikke penger som er målet. Det eksisterer ikke en gang, men snart oppdager man at du ikke er det eneste levende vesenet på planeten. De andre skapningene på denne kloden, er i utgangspunktet ikke spesielt aggressive. Problemet er bare at den stadig voksende fabrikken forurenser og det faller ikke i god fisk for de innfødte. Når de angriper er det greit å ha noen noen skytevåpen tilgjengelig. Det tar ikke lang tid før fabrikken din også bør utvides til å lage både ammunisjon og kanskje noen skytetårn.

Spillet som i utgangspunktet er et sandkassespill fortsetter sånn med stadig mer avanserte teknologier, og nye utfordringer. Selv om selve fabrikken og videreutviklingen av den nok er hovedmotivasjonen til å spille finnes det faktisk en måte å vinne på. Det gjør man ved å lage en romrakett så man kan flykte fra kloden, men før man kommer dit må man nok lage kilometervis med samlebånd.

Siste fra forsiden