Football Manager 2009

Berusende og livsfarlig

Nok en gang klarer Football Manager å ødelegge alt av liv for fotballfans.

1: First page
2: New page

De kaller det verdens beste jobb. Manageryrket, altså. Tenk den makten du sitter med som sjef over spillerstall, trenerstab, fysioterapeuter og vannbærere. Tenk hvordan du forvalter de mange supporternes håp og drømmer, og hvordan du kan skape fotballhistorie ved å velge rett taktikk eller strategi. Oppmerksomheten du får fra mediene er berusende når det går bra, og et lite helvete når du sliter i bunnen av tabellen. Gleder, sorger, medgang, frustrasjon – Football Manager 2009 spiller på hele følelsesregisteret.

Mulighetene for å speide etter talenter er mange.

Nyvinning

Spillserien, som tidligere bar navnet Championship Manager, har kommet ut årlig siden 1992. Da sier det seg selv at det meste av funksjoner og innhold allerede har funnet sin plass i tittelen. Nyhetene er likevel mange i 2009-utgaven, og den mest slående er kanskje en vaskekte 3D-motor som kjører under kampene. Dermed har du muligheten til å se hvordan spillerne reagerer på dine instruksjoner, og videre gi deg indikasjoner på hvilke grep du må ta for å lykkes.

Selv om vi ikke snakker kamper i FIFA 09-kvalitet her, er det virkelig en fin bonus å kunne se kamper i 3D. Her kan du enten se hele kampen, fra flere vinkler, eller velge å få vist kun de farligste situasjonene når de oppstår. Variasjonen i sjanser, pasninger, skudd og taklinger er god – det føles som om du følger med på en fotballkamp, og det er jo meget positivt. Animasjonene er til dels svært solide og spillet gjør seg slett ikke bort når det kommer til bevegelsesmønstre og motorikk hos spillerne. Alt dette gjør gleden ved en scoring enda større, selv om det sluker tid å følge hele kamper i 3D.

Noen småfeil er det likevel å sette fingeren på, noe annet ville jo nesten vært en liten bombe. Den kunstige intelligensen viser seg innimellom sviktende. En Gianlugi Buffon-scoring for Juventus fra egen 16-meter så bare helt latterlig ut. Det er ikke første gang en keeper scorer på utspill, men slik situasjonen ble her skulle skuddet så absolutt vært barnemat. Målvaktene virker også å være statister så lenge han som skyter får et noenlunde godt treff. Da er sisteskansen ofte helt hjelpeløs, noe som er trist om du har toppkeepere i mål.

3D-kampene er morsomme å følge med på, hvis du har tid.

Teksting

Jeg kaller meg selv en Football Manager-purist, derfor valgte jeg etter hvert å slutte å bruke 3D-motoren. Jeg har alltid vært en fan av ren tekstkommentar av nøkkelsituasjoner. Her mister du kanskje litt av den taktiske oversikten, og det har vært et problem tidligere. Nå får du imidlertid hjelp av assistenttreneren din til å endre kampens utvikling. Assistenten vil fortløpende informere deg om statistikk, egne spillere, motstandere og mulige grep som bør tas. På denne måten får du umiddelbar tilbakemelding om venstrebacken er sliten, eller om en motstander truer såpass mye at du må forsøke å markere ham ut av matchen.

Denne funksjonen er svært velkommen, og ikke minst realistisk. De fleste managere har alltid en tett dialog med sin assistent under kampene, og det er flott at det også har blitt slik i årets Football Manager.

Seier krever mer enn gode spillere, du må vite hvordan du skal bruke dem også. I årets utgave er det tydelig at taktisk tenkning gir belønning. Her må du analysere hvilke spillertyper du har, og så sette dem i en formasjon som passer dem optimalt. I tillegg kan du be dem gå på offensive løp eller for eksempel skjære inn i banen under angrep.

Du kan også gå inn på hver enkelt spiller for å gi disse instruksjoner, så mulighetene før og under kamp er nærmest endeløse. Best av alt: Den som har greie på fotball vil som oftest lykkes, og ikke nødvendigvis den som er best til å eksperimentere med merkelige taktiske disposisjoner. Alle spillere som er valgt i førsteelleveren markeres for øvrig med fargekoder, fra rød, via oransj og gult, til grønn. Disse viser hvor godt spillere trives i posisjoner de blir satt til å spille – noe som gir en kjapp og fin oversikt.

Ja, du kan spille som kvinnelig manager.

Det er også verdt å merke seg at spillere aldri er låst til posisjoner eller roller. Gjennom trening kan du med tålmodighet påvirke hvordan spillermateriellet ditt er – mer enn i noe annet spill i serien tidligere. Du kan nemlig be spillere trene på spesifikke ferdigheter, slik som kortpasninger, taklinger og spesielle skudd.

Om man kombinerer dette med den allerede godt kjente muligheten for å omskolere spillere når det kommer til posisjon, har du en uovertruffen treningsbit. Her kan du bruke time etter time med å ansette trenere, fordele deres roller samt detaljstyre hva spillerne skal bruke tiden sin på. Dette er genialt!

Belønning

Når du legger ned et slikt arbeid er det også ekstra tilfredsstillende å se at spillerne får det ut i kamp, og at det sammenfaller med taktikk og strategi. Det er først da du føler deg som en vaskekte manager. Når det gjelder vurderingen av spillernes prestasjoner får de i år desimalkarakterer etter kampene. Dette er positivt fordi du får et mer nyansert bilde av deres innsats. Du får også se hvor lang hver enkelt har løpt, slik at lathanser kan lukes ut.

Kampene er selvsagt helt sentrale i Football Manager 2009, det er tross alt utfallet av disse som bestemmer om du har en jobb eller ei. Likevel er det ikke å legge skjul på at rammen rundt er en kilde til særs mye moro. Kjøp, salg og forholdet til pressen gjør dette til en fyldig og spennende spillopplevelse, selv om det for eksempel er sommerferie for gutta dine.

Menysystemet er svært fleksibelt.

La oss starte med pressen først. Jeg har selv jobbet som sportsjournalist i flere år, så det er et tema jeg muligens vet litt om. Den største nyheten her er pressekonferansene, der pressefolkene husker hva du sier og gjerne konfronterer deg med brister i din egen argumentasjon. Dette er moro de første gangene, men repeterende og dumme spørsmål gjør etter hvert sitt til at du sender assistenten din på pressekonferansene før og etter de aller fleste kampene. Disse samlingene oppleves først og fremst som en måte å kommunisere med dine egne spillere på, og du føler slik sett ikke det store trøkket fra mediene.

Du må selvsagt pleie forholdet til styret og fansen også. Kommer du skjevt ut med noen her, kan det gå kort tid før jobben ryker. Styret kommer med tilbakemeldinger hver måned, der alt fra spillerkjøp til resultater legges til grunn for deres tillit til jobben du gjør. Du kan selvsagt mase på styret om penger og tid også. En nyhet i år er at du kan be om et nytt gressteppe, slik at du slipper å spille på en brun bane etter et par års tid. Dialogen her er stort sett god, og det er flott at styret og fans fortsatt har en aktiv rolle i driften av klubben du er sjef for.

1: First page
2: New page