Forbrukerrådet anklager Nintendo for brudd på angrerettsloven
(Bilde: Barone Firenze / Shutterstock.com)

Forbrukerrådet anklager Nintendo for brudd på angrerettsloven

Nintendo hevder imidlertid å ha sitt på det rene.

I et åpent brev til Nintendo of Europe krever Forbrukerrådet at Nintendo endrer sin praksis rundt refusjon og angrerett. Dersom Nintendo ikke etterkommer kravet ber Forbrukerrådet om en juridisk begrunnelse.

Nintendo eShop tillater ikke kansellering av forhåndsbestillinger. Skjermbilde: Forbrukerrådet

I sin nettbutikk på Nintendo-plattformer, eShop, har spillgiganten nemlig ingen ordning for kansellering av forhåndsbestillinger, og i stedet må kunder si fra seg angreretten allerede når de bestiller. Det er i strid med den europeiske lovgivningen, forteller Forbrukerrådets Thomas Iversen til NRK:

– Kunden skal ha en nedkjølingsperiode, med andre ord de skal få lov til å tenke seg om. Kanskje spillet de har kjøpt ikke er ferdig utviklet engang, og det kan få dårlig anmeldelser som gjør det mindre attraktivt å spille, sier Iversen.

– Vi følger loven

Så vidt Gamer.no vet har Nintendo of Europe ennå ikke gitt et formelt svar til Forbrukerrådet. Når vi tar kontakt forteller selskapet imidlertid at det ikke sier seg enig i anklagene om lovbrudd:

– Driften av Nintendo eShop i Europa følger europeiske lover knyttet til forbrukeres rettigheter, sier en talsperson for Nintendo.

Nøyaktig hvordan eShop følger loven når det kommer til kansellering av forhåndsbestillinger ble ikke utdypet. Dermed må vi tilsynelatende vente på svar på Forbrukerrådets brev, før det blir klart hvilke rettningslinjer Nintendo har på plass.

I mellomtiden anbefaler Iversen å unngå forhåndsbestilling av spill – ikke bare fra Nintendo, men samtlige nettbutikker – med mindre man er 100 prosent sikker på at produktet vil leve opp til standarden for kvalitet, form og innhold.

Kun to av de syv største nettbutikkene for spill har tilfredsstillende refusjonsordninger. Skjermbilde: Forbrukerrådet

Forbrukerrådets brev kommer i kjølvannet av en undersøkelse utført av Forbrukerrådet i fjor. Der fant de ut at kun to av de syv største digitale spillbutikkene tilbyr en tilfredsstillende ordning for refusjon. Steam og Origin fikk godkjentkarakter, mens Battle.net, Uplay, Nintendo eShop, PlayStation Store og Xbox Store fikk stryk.

Kommentarer (24)

Forsiden akkurat nå

Til toppen