Guild Wars

Løvet presses ned mot bakken av dine usikre føtter som tar sine første nølende steg utenfor Ascalon. Med deg har du en ny bekjent, og alt dere har til felles er et stort og spennende eventyr. Det er mer enn nok.

Klassiske aspekter
Men selv om Guild Wars ikke er som andre onlinerollespill, innehar det fortsatt noen av de klassiske aspektene, slik som karakterkreasjonen. Man velger å spille som kriger, magiker, monk, jeger, "mesmer", eller "necromancer". Alle de ulike klassene har sine spesialiteter, styrker og svakheter, og en velbalansert blanding er nødvendig for å lykkes. Etter dette velger man navn - både fornavn og etternavn - samt utseende. Per i dag finnes det bare én rase i Guild Wars, menneskene, men vi kan forvente å finne nye raser i kommende ekspansjonspakker.

Uvanligheten gjør imidlertid sitt inntog når din helt skal velge seg en sekundær klasse, hver karakter kan nemlig besitte to klasser. På ulike steder rundt området der eventyret begynner finnes det såkalte NPC-er (Non-Playing Character) som representerer hver sin klasse, og ved å snakke med disse får man et lite knippe evner fra den klassen det er snakk om. Har man for eksempel lyst til å sjekke ut klassen monk, så oppsøker man en spesiell person som lar deg prøve. Etter testing kan man da gi beskjed tilbake om det er denne klassen som skal være sekundærklassen. På denne måten kan man prøve ut alle klassene før man bestemmer seg. Finurlig.

Fokus på spiller mot spiller
Det ligger i navnet; Guild Wars. Her skal det kriges. Imidlertid ikke mellom to fraksjoner som i så mange andre spill, men mellom ulike "guilds," altså laug. I spillet kan man etablere seg i laug som kan kjempe mot andre laug i spennende sammenhenger. Laugskampene bokføres, så kampen om å bli det sterkeste lauget er en stor utfordring. Det finnes også mange muligheter for PvP som ikke er i forbindelse med laugene. Guild Wars har mange arenaer hvor man kjemper fire mot fire i lag, og det laget som står igjen med én spiller med livet i behold vinner. Disse arenaene huser temaer som strandkanten ved en sydhavsjungel eller et utbrent vulkankrater. I tillegg finnes det også mulighet for å delta i turneringer i Heltenes Hall.

Etterhvert som man tjener flere erfaringspoeng i Guild Wars, stiger man i nivåer. Men Guild Wars satser på å være lett tilgjengelig, samt ha et stort fokus på PvP, og mye derfor er grensen satt til nivå 20, noe som ikke tar altfor lang tid å oppnå sammenlignet med andre spill av samme sjanger. Utvikler ArenaNet ønsker at spillerne skal bli med på moroa uten å måtte spille gruelig mange timer. Og ikke nok med det, utviklerne har tatt enda et stort steg i forbindelse med denne filosofien. Fra begynnelsen av kan du lage deg en såkalt "PvP-only-character" som starter på høyeste nivå, men som kun kan brukes i PvP-sammenheng. Så, hvis du ikke har tid til å utforske Tyria i rollespillmodus, kan du hoppe over det hele og lage deg en slik PvP-karakter. En virkelig flott mulighet, selv om jeg anbefaler å spille gjennom Guild Wars fra nivå én.

En teknisk drøm
Guild Wars kan, rent teknisk sett, beskrives som en drøm. Få andre spill bruker så kort og problemfri tid på å startes, avsluttes, minimeres, eller hva du nå finner på å gjøre. Og dette står heldigvis ikke i tråd med en svak visuell side, for Guild Wars er ganske så pent. Flotte og detaljerte modeller, animasjoner og teksturer skaper en livaktig eventyrverden, som også er krydret av væreffekter. Jeg savner dog et grafisk særpreg slik som for eksempel hos World of Warcraft, så grafikken svikter noe rent stilistisk sett, og føles til tider platt på grunn av dette. Men som sagt, det er pent, og til tider faktisk spektakulært.

Guild Wars sitt lydbilde er heller ikke å forakte. Vi finner flotte, varierte og gjennomførte lydeffekter, og disse bidrar til Tyrias troverdighet. Musikken er også flott, men den er noe fraværende. Ofte vil deler av eventyret utarte seg uten bakgrunnsmusikk, og dermed føles noen områder øde og forlatte. Det er ikke en avgjørende og fatal mangel, men det er merkbart og nevneverdig.

Guild Wars er virkelig spennende. Med en blanding av ulike spillelementer klarer spillet å fange spilleren i en fascinerende verden hvor laugskrigene raser i Heltenes Hall. Spillet er greit tilgjengelig for alle og enhver, men likevel innehar det dybde. Man trenger ikke spille lenge for å få noe ut av Guild Wars, men likevel er det også tilrettelagt for de som vil dykke inn i Tyrias verden og skaffe seg det mektigste sverd, eller den hardeste rustning. Dessverre innehar Guild Wars en kald atmosfære, og et spillermiljø som er for sentrert om oppdragene, og dette svekker rollespillfølelsen. Visuelt sett er spillet imponerende, og sett bort i fra noe fraværende musikk har heller ikke øret det vondt under spilløktene. Dessuten kan utviklerne by på en fyldig onlineverden, uten å kreve månedlige avgifter.