Sniktitt

Halo: Combat Evolved

Bedre sent enn aldri - aldri har ordene vært mer sannferdige enn nå. Det har snart gått to år siden skytespillet først så lyset på Microsoft-konsollet Xbox. Det som egentlig skulle bli en super-lansering på PC og Mac, ble omgjort til Microsofts trumfkort.

Side 1
Side 2

Fantastiske, men noe urettferdige kontroller
De nye multiplayer-brettene kommer i et antall av seks, som er et tillegg til de som finnes i Xbox-versjonen, og er etter alt å dømme noe å glede seg til. Dødsscenene går ved navnet Timberland, Death Island, Gephyrophobia, Danger Canyon, Ice Fields, og Infinity. Mange av disse drar nytte av de nye godsakene Halo på PC tilbyr. Du kan nå bruke Banshee-skipet i multiplayer-modus, som du for øvrig ikke kunne gjøre i Xbox-versjonen, samt en modifisert utgave av Warthog-bilen som nå er utstyrt med en rakettkaster. Et nytt plasma-våpen er også tilgjengelig i multiplayer, et våpen som bare ble brukt i singleplayer-kampanjen i Xbox-versjonen. Internett-delen av Halo skal i følge GameSpy være gjort tilgjengelig ved hjelp av deres GameSpy-program som også er brukt i spill slik som Battlefield 1942. Halo vil tilby typisk multiplayer-moro i form av "Deathmatch", "Capture the Flag", "King of the Hill" og det mindre typiske "Oddball".

Singleplayer-porsjonen er som sagt helt identisk, men lastetidene er redusert til det ytterst minimale. "Checkpoint"-systemet er intakt, noe som både er positivt og negativt. Du kan ikke lagre visse punkter i spillet for så å gå tilbake og spille oppdraget om igjen derfra. Du må starte på hele oppdraget om igjen, og som kjent er Halo sine oppdrag relativt lange. Dette er neppe noe å kritisere når den tid kommer, men kunne vært en potensiell forbedring i PC-versjonen.

Kontrollene i PC-utgaven er strålende, og her kommer Halo endelig til sin rett. Det var aldri vanskelig å spille på Xbox, og med litt trening funket det utmerket. Men med mus og tastatur blir det virkelig en helt ny opplevelse og et enda bedre spill i seg selv. Du kan selv velge alle kontroll-innstillinger, slik som å definere nye handlinger til tastatur-knappene. Snikskytter-våpenet i Halo fungerer utmerket i PC-utgaven - nesten for utmerket. Det blir skammelig enkelt å drepe folk med denne, da det krever omtrent ingen innsats å sikte inn og fyre av. Det gjør det naturligvis i Xbox-versjonen, og her må Gearbox sannsynligvis gjøre visse endringer for å skape en finere balansegang. Dette må gjøres spesielt med hensyn til at det ikke er noen klare tegn til smartere intelligens hos fiendene, eller større antall av dem. Også her er alt i tråd med Xbox-versjonen.

Verdt ventetiden
Det er ingen gyldig tvil om at PC-utgaven av Halo er verdt ventetiden, selv om den har vist seg å være brutalt lang. Dette er gode, gamle Halo uten fundamentale forandringer eller nyskapninger. De nye multiplayer-brettene er et tiltrekkende tillegg til suksessoppskriften, og det samme er den modifiserte Warthog-en og muligheten til å bruke Banshee-skipet. Utover dette er Halo klart og tydelig svært underholdende på PC pågrunn av muligheten til å bruke mus og tastatur. Det blir ganske enkelt en helt ny spillopplevelse som vil være obligatorisk for alle tilhengere av Xbox-Halo og skytespill generelt. Gearbox har også luftet ideer om å legge ved modifikasjonsverktøyer i PC-utgaven, noe som vil gi spillerne mulighet til å skape sine egne brett og annet innhold. Mens vi venter på Bungies oppfølger til skytespillsuksessen, er det ingen tvil om at PC-utgaven vil være en nødvendighet for alle Halo-fantaster.

Side 1
Side 2

Siste fra forsiden