Sniktitt

Haze

Med en overdose nektar og en god historie gjør Free Radical krav på tronen over fremtidsrettede førstepersonsskytere.

Fra Free Radical kommer noe så tradisjonelt og firkantet som en fremtidsrettet førstepersonsskyter. Det engelske utviklerstudioet som står bak TimeSplitters-spillene, introduserer det de håper skal bli en ny og sterk skyterfranschise.

Se trailer fra Haze

Vis større

Trailer: Haze #2

Stikkord:
  • action
  • spill
  • playstation 3
  • skyting
  • skytespill
  • haze


Haze har sine små og interessante tvister, et absolutt minimumskrav for at noen skal stikke hodet opp i en smal og heterogen sjanger. For det første legger utvikler stor vekt på historien. Spillet starter med at du i 2048 jobber som soldat i den private hæren til firmaet Mantel. Mantel er et massivt og verdensomspennende konglomerat som har fullstendig kontroll over verdens produksjonsmidler. Deres arm omslutter alt fra våpenet du skyter med til tannpastaen du pusser gebisset med. Samt trusene du går i. Med en slik markedsmakt har Mantel som nevnt skapt sin egen hær.

Den kreative lederen for prosjektet, Derek Littlewood, pratet svært engasjert om temaet:

– Alle parter vil i en krig påberope seg at de er "de gode", og Haze ønsker å leke litt med akkurat dette. Det handler om persepsjonen av krig, og hvordan denne kan oppfattes ulikt fra de forskjellige sidene i en konflikt. Vi vil fortelle historien uten mellomsekvenser gjennom førsteperson, og fra å starte som en Mantel-soldat, vil din rolle endres.

Ta deg litt nektar!

Når det gjelder spillets gameplay, ligner det aller meste en moderne førstepersonsskyter på de nye konsollene, og man skal ikke tenke langt før Halo-assosiasjonene dukker opp. Grafikken er nydelig med detaljerte områder og langt synsfelt.

Det andre lille spesielle med Haze, er hva utviklerne har valgt å kalle nektar (nectar). Dette er et prestasjonsfremkallende middel som Mantel-soldatene bruker når det "brenner på dass". Et tastetrykk og nektar injiseres rett i blodet ditt. Du løper fortere, er sterkere og ikke minst mye mer treffsikker med geværet når dette stoffet bruser i blodet ditt.

Bruken av nektar har selvfølgelig også sine baksider. Det er mulig å ta overdose, og hvis du har injisert for mye, vil du begynne å skyte ukontrollert samtidig som du ikke ser forskjell på andre egne og fiender. Jeg ser for meg en del morsomme situasjoner i flerspiller, hvor resten av laget funderer på om de skal ta ut fjompen som var for hard på tuten, eller om de bare skal la ham rave av seg, og håpe at ingen av kulene går inn i deres ryggrad.

Halo-inspirert

Haze støtter inntil fire spillere i samarbeidsmodus, og denne er på samme måte som i Halo-spillene lik enspillerdelen. Det er i grunn ikke vanskelig å se at nettopp Halo har vært inspirasjonskilde, da likheter lett kan sees i figur- og kjøretøydesignet. Det finnes nemlig også kjøretøy i spillet, og noen av disse må bemannes av flere soldater for å være fullt funksjonelle.

Spillet vil være lineært, men flerspillerdelen skal være lagt opp slik at du ikke får vite hele historien før du har spilt både enspiller og flerspiller. Videre var det viktig for Littlewood å poengtere at man kan spille gjennom hele spillets 15-timers kampanje uten en eneste lasteskjerm. For å holde intensiteten oppe i flerspillerkamper, er det også lagt opp til at spillere fritt kan hoppe ut og inn i pågående spill når de måtte føle for det.

Les også
Anmeldelse: Haze

Dette fordrer til en mye mer strømlinjeformet opplevelse enn det vi finner i spill som for eksempel Ghost Recon Advanced Warfighter 2, hvor man ofte må vente en stund før man kommer seg inn i et spill, og gjerne ennå lengre om man skulle være så uheldig å falle av serveren underveis.

Jeg er usikker på om en god historie – som skilter med å bli spilt inn av Europas beste skuespillerakademier – samt nektarfunksjonen, kan veie opp for et tilsynelatende gammelt spilldesign. Det skal sies at slike spill per i dag får mye gratis på god fysisk modellering og en tilfredsstillende våpenfølelse, men det er vanskelig å være konkret ettersom jeg ikke har tatt i spillet med mine egne hender.

Konklusjon

Haze kommer til PlayStation 3 mot slutten av året, mens PC og Xbox 360-versjoner allerede er godt i utvikling, og vil komme på et senere tidspunkt. Til tross for at Haze ser ut som et spill jeg kunne spilt, er jeg svært usikker på om det har nok av det som skal til for å stikke seg ut i en sjanger som denne. Jeg sier aldri nei til en god historie, men nå om dagen er det flere spennende skytespill som kjemper om oppmerksomheten.

Siste fra forsiden