INTERVJU: – En av de kuleste World of Warcraft-kampene vi har skapt på veldig lenge
Intervju
(Bilde: Blizzard)

World of Warcraft: Shadowlands - Chains of Domination

– En av de kuleste World of Warcraft-kampene vi har skapt på veldig lenge

Blizzard lover stor ståhei når spillere omsider får ta opp kampen mot Sylvanas Windrunner.

29. juni får World of Warcraft: Shadowlands omsider sin første store oppdatering. Chains of Domination fortsetter historien som begynte med Shadowlands-lanseringen i fjor høst, og lover blant annet et skikkelig oppgjør med Sylvanas Windrunner.

Før det hele braker løs fikk vi slått av en prat med sjefsdesigner Morgan Day og historiesjef Steve Danuser. Duoen gleder seg nå til å kunne levere nettrollespillets neste kapittel, etter det som har blitt en lengre ventetid enn hva spillere og Blizzard selv er vant med. 

Sjefsdesigner Morgan Day. Bilde: Blizzard

– Teamets fokus med Chains of Domination-oppdateringen har vært å få den opp på det kvalitetsnivået som vi vet spillerne våre forventer fra oss. Vi innrømmer at vi ikke har vært like raske som spillerne våre skulle ønske, og tempoet har ikke vært der vi vil ha det heller, kommenterer Day på spørsmål om timingen.

Koronapandemien forblir selvfølgelig et stort problem for spillbransjen generelt. WoW-teamet har imidlertid et ønske og et håp om at fremtidige oppdateringer vil komme hyppigere, men først og fremst handler det altså om Chains of Domination.

Jakten på the Jailer

Historien fortsetter i det nye området Korthia, en mystisk by som frem til nå har ligget skjult et sted mellom de øvrige Shadowlands-områdene. The Jailer har hentet frem byen som neste del av sin ondsinnede plan, og i Chains of Domination får spillere omsider vite mer om hva det er han driver med.

– The Jailer har foreløpig bare lurt i bakgrunnen. Vi har støtt på ham et par ganger, men han har vært en ganske mystisk figur. Nå skal vi lære mer om hva han jobber mot og hva som står på spill for både Shadowlands og resten av World of Warcraft. Vi snakker skikkelig viktige historieøyeblikk som får konsekvenser for figurer som vi har kjent i lang tid og som vi bryr oss om, hinter Danuser.

Covenant-korstoget inn i Maw-området åpner også for en mer strømlinjeformet historie. Mens spillere så langt har opplevd forskjellige fortellinger basert valg av fraksjon, får spillere fra Venthyr, Kyrians, Necrolords og Night Fae slå seg sammen – riktignok med en og annen variasjon avhengig av hvilket lag du spiller på.

I Chains of Domination får man endelig fly i Shadowlands. Bilde: Blizzard

– I Shadowlands måtte du velge en Covenant og så spille gjennom kampanjen du valgte. I Chains of Domination ønsket vi i stedet å fortelle en mer sammenhengende historie. Den har fortsatt egne elementer for hver Covenant, og hvis du er medlem av én vil du oppleve noen ekstra godbiter når du spiller gjennom kapitelet som tar for seg din fraksjon. Vi snakker enkelte hemmeligheter og «easter eggs» som spillere fra andre Covenants ikke får se, melder Danuser.

Oppgjørets time

Nyvinningen Danuser og Day virker mest spent på er imidlertid Sanctum of Domination, raidet som introduseres i den nye oppdateringen. Her får spillere endelig ta opp kampen mot figuren som har skapt kaos i utvidelse etter utvidelse – Sylvanas Windrunner.

– Sylvanas-historien har bygget seg opp over lang tid, og hun har egentlig vært gjennom voldsomt turbulente tider helt siden hun ble introdusert i spillet. Sylvanas var med i jakten på Arthas i Wrath of the Lich King. Vi så henne utvide makten sin i Cataclysm og vi fikk se noen av tingene hun puslet med i Legion da hun tok rollen som Warchief, mimrer Danuser og fortsetter:

– I Battle for Azeroth lot hun sitt sinne og sin vrede gå utover Alliance-gjengen, samt Horde-medlemmer som ikke var lojale. Så det har bygget seg opp over lang tid og vi har stille og forsiktig bygget opp hennes involvering i Shadowlands-utvidelsen også. Etter så mange år hvor hun har prøvd å holde motivet sitt skjult, kan hun endelig legge alle kortene på bordet og vise at hun hele tiden har jobbet mot noe større.

Spillere har jaktet på Sylvanas Windrunner gjennom flere utvidelser. Bilde: Blizzard

Det hele ender med et saftig oppgjør i Sanctum of Domination, der hun er den siste av totalt ti sjefsfiender. Blizzard har brukt årevis på å sette scenen for denne kampen, og nå som dagen endelig er kommet varsler utvikleren en heidundrandes avslutning.

– For selve kampen er det så så mye kul historie å ta fra. Vi kikket blant annet på alle filmsekvensene hun har vært med på, som da hun kom ansikt til ansikt med Bolvar Fordragon og kastet biter av Icecrown-tronen på ham. Så det måtte vi selvfølgelig ha med i kampen, forteller Day spent.

– Vi er skikkelig spent på kampen, fordi den kombinerer alle fasene i livet hennes. Dere får se henne slåss som Ranger-general og som Banshee-dronning, og videre med alle Maw-styrkene hun nå kontrollerer. Det binder sammen så mange av de historietrådene vi har jobbet med i lang tid, legger Danuser til.

At kampen mot Sylvanas skulle bli en storslått affære var det vel aldri noen tvil om. Day setter imidlertid forventningene skyhøyt med sin vurdering av slutten på Sanctum og Domination-raidet.

Steve Danuser er historiesjef for World of Warcraft: Shadowlands. Bilde: Blizzard

– Det er en av de kuleste World of Warcraft-kampene vi har skapt på veldig lenge.

En helt ny Maw

Når spillere hiver seg ut i den nye oppdateringen, vil de møte på et annerledes Shadowlands enn hva de har blitt vant med. Spesielt i det brutale Maw blir det endringer, etter at utvidelsens Covenants har gjort sitt inntog i området.

– Shadowlands-fraksjonene har fått fotfeste og er klare for å ta opp kampen mot the Jailer. Det er også en serie med oppdrag som handler om å svekke effektiviteten til Eye of the Jailer (en fiende som følger deg gjennom området og sender fiender etter deg hvis du skaper for mye trøbbel, journ.anm). Så vi ønsket virkelig å bruke det som skjer i historien for å gi spillere en følelse av at de begynner å mestre Maw-området, forklarer Danuser. 

Med the Jailers innflytelse svekket får man omsider lov til å tilkalle såkalte «ground mounts», det vil si dyr eller maskiner man kan ri på bakken. Frem til nå har spillere stort sett vært nødt til å bruke apostlenes hester, så snart blir det litt mer fart på ting. 

Torghast-endringer

Videre fortsetter teamet å pusle med Torghast-tårnet, den roguelike-aktige opplevelsen som ble introdusert i Shadowlands. Som Day forteller mente mange at tårnet opprinnelig var for vanskelig, så i Chains of Domination kommer flere nyvinninger som er designet for å gjøre Torghast mer overkommelig.

– Spillere opplevde at de gikk inn i Torghast og brukte masse tid, men så døde de kanskje for mange ganger og fikk til slutt ikke noe igjen for tiden de hadde investert. Det var noe vi følte vi måtte ordne opp i.

Utviklerteamet har laget en guide for å lykkes i Chains of Domination. (Video: Blizzard)

– Vi har lagt inn metaprogresjon, akkurat som i andre roguelike-spill hvor man alltid har sjansen til å tjene opp en permanent belønning. I tillegg har vi introdusert et poengsystem for å holde styr på hvor bra man gjør det. Etter hvert som du stiger i nivå kan du sette poeng i et talenttre, og dermed låse opp ting som gjør at din neste tårnutflukt føles litt annerledes, forklarer Day.

Målet er å alltid gi spillere følelsen av at de har oppnådd noe. Det gjelder også for de som ikke har planer om å jakte topputstyr i gruppeområdene i Shadowlands.

– Noe vi hørte mye etter lanseringen av Shadowlands var at folk som foretrekker den åpne verdenen fremfor gruppeområder og raids ikke følte de hadde noen måte å tjene opp bra utstyr. Så en ting vi introduserer i Korthia – som bør være kjent for de som har spilt i Nazjatar – er muligheten til å oppgradere utstyret man finner i det nye området.

– Noe for enhver spiller

Danuser er nøye med å påpeke at Chains of Domination byr på noe for enhver World of Warcraft-spiller, enten man elsker raids eller foretrekker spiller-mot-spiller-kamper. Vil man for eksempel bare spille for seg selv, kan man oppleve alt av historiekampanjen og låse opp ny funksjonalitet – som muligheten til å fly i Shadowlands.

Hva spiller-mot-spiller angår legger Day til at oppdateringen byr på en omfattende overhaling av spillets såkalte PvP-talenter. Her introduseres haugevis av nye egenskaper som spillere kan leke seg med, og designsjefen håper å se spillere utvikle helt nye taktikker og strategier.

– En av mine favoritter blant de nye PvP-talentene er en Warlock-egenskap kalt Shadow Rift. Denne lar deg plassere en portal på bakken, og etter et par sekunder vil spillere som står på den bli forflyttet til Warlockens demonsirkel. Dette kan man kombinere med morsomme ting som å for eksempel sende spillere utfor stup, humrer Day.

Som alltid gjenstår det å se hvor fornøyde spillerne blir med endringene. Ventetiden har som nevnt vært lang, men Blizzard har troen på at Chains of Domination vil slå an. Oppdateringen har allerede vært tilgjengelig via World of Warcrafts testservere i lang tid, men utvikleren har også holdt igjen noen overraskelser som Danuser og Day gleder seg til fansen får oppleve.

World of Warcraft: Shadowlands - Chains of Domination lanseres 29. juni. Oppdateringen er gratis for alle som eier Shadowlands-utvidelsen.

LES OGSÅ: Vår anmeldelse av World of Warcraft: Shadowlands »

World of Warcraft: Shadowlands

Windows
Slippdato: 24. november 2020
Sjanger: Eventyr, Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Blizzard Entertainment

World of Warcraft

Windows
Slippdato: 11. februar 2005
Sjanger: Massivt online, Rollespill
Utvikler: Blizzard Entertainment
Utgiver: Vivendi Universal Games

Kommentarer (1)

Forsiden akkurat nå

Til toppen