Intervju

Overwatch

– Overwatch demper forhåpentligvis frykten vår for å gjøre nye ting

Blizzard er spente på mottagelsen av deres vri på skytespillsjangere.

Blizzard Entertainment

ANAHEIM (Gamer.no): I overkant av et år har gått siden Blizzard Entertainment viste fram sitt lagbaserte skytespill, Overwatch, for første gang på Blizzcon i fjor. Forventningene er høye, men skuldrene virker også lave hos utvikleren selv.

Ikke siden The Lost Vikings 2 i 1997, har Blizzard gitt ut noe utenfor Warcraft-, StarCraft- eller Diablo-serien. Det er ikke rart om utviklerne på forhånd har vært nervøse og spente på denne nye muligheten. Spillet er for tiden ute i en beta-test, og ettersom majoriteten av tilbakemeldingene er positive er det ingen grunn til panikk.

Grugleder seg

– Vi er litt nervøse, men vi gleder oss mest. Alle er spente på å jobbe med noe nytt, og noe vi ikke helt vet hva som er mulig å oppnå med, sier hoveddesigner for Overwatch, Scott Mercer.

Mercer har en fortid fra både StarCraft og Warcraft, og setter pris på å få jobbe med en ny merkevare for første gang i hans tid hos Blizzard.

Fokuset på lag og veksling av helter står sterkt i Overwatch.
Blizzard Entertainment

– Det skal bli interessant å se om dette blir et vendepunkt i tankesettet hos Blizzard. Jeg vet ikke om jeg sitter på svaret på det spørsmålet. Det er flott å se at vi kan gjøre dette, og at Overwatch har blitt så godt mottatt i spillsamfunnet. Forhåpentligvis vil det dempe frykten for å gjøre nye ting. Vi får se, sier Mercer.

– For kunstnerne i teamet var det i starten veldig spennende å skape noe til det nye universet. Det var en foss av kreativitet med masse bilder og tegninger. Det føltes nesten som en sjanse man bare får én gang i livet, å få være med å skape denne nye verdenen. Vi visste det ville bli utfordrende, men teamet er veldig fokusert på dette spillet, og alle har bare lyst til å spille det. Det er mye sjel og kjærlighet i dette prosjektet, legger kunstnerisk regissør, Bill Petras til.

Blizzard tar ofte utgangspunkt i en velkjent spillsjanger og gjør en liten vri for å få det hele til å kjennes nytt og friskt. Det er tilfellet med Overwatch også. Denne gangen forsøker Blizzard seg på et lagbasert skytespill, ikke ulikt Team Fortress og lignende. Overwatch har i tillegg blitt tilsatt en klype MOBA-spill, ved at man styrer helter med svært forskjellige egenskaper. «Twisten» er en at spillerne fortløpende kan veksle mellom helter, ettersom situasjonen i kamper krever det.

– Vi er fans av skytespill, og fant ut av vi ville sette et Blizzard-stempel på et skytespill. Som fans av sjangeren mener vi at vi kan gjøre denne sjangeren rett. Blizzard lager helter. Warcraft, Starcraft og World of Warcraft ikke minst. Alle har noen nevneverdige helter. Vi er flinke til å lage slike helter, med gjenkjennelig utseende og stemmer. Det ville vi bringe til et skytespill, sier Mercer.

En av de tre nyeste heltene, D.Va., bruker et skjold for å absorbere skade.

Forsvarer forretningsmodell

På grunn av de strukturelle likhetene med Team Fortress 2, et gratis spill, trodde de aller fleste at Blizzard skulle lansere sitt tredje gratisspill, finansiert av mikrotransaksjoner. Under Blizzcon tidligere denne måneden tok Blizzard alle på senga og fortalte at spillet blir fullpriset. Atpåtil finner Overwatch veien til konsollene PlayStation 4 og Xbox One også.

– Det var den rette forretningsmodellen for dette spillet, slår Mercer fast.

Les også
Anmeldelse: Overwatch

– Vi bestemte ikke forretningsmodellen og så satt oss ned for å lage et spill. Vi lagde et godt spill og bestemte oss underveis for at dette er den riktige forretningsmodellen for dette spillet. Det er viktig at alle spillerne har tilgang til alle heltene, siden å bytte mellom helter er en veldig viktig del av Overwatch.

Samtidig som annonseringen av pris og lanseringsvindu, presenterte Blizzard tre nye helter til spillet. Det førte det totale antallet opp i 21.

Tegneserier og animerte kortfilmer skal fortelle oss mer om bakgrunnen til Junkrat og Mei.

– Det er definitivt en utfordring å balansere spillet med så mange helter, men det er noe vi føler vi mestrer. Vi har nærmest et religiøst forhold til spilltestingen vår.

– Vi har alltid i bakhodet at de skal passe inn i en helhet når vi designer dem. Spillet er lagorientert, så det er noe vi tenker på hele tiden. Overwatch er et lagspill, så det handler ikke bare om deg og din helt, men hele laget og hvordan de interagerer med hverandre. Det er der magien ligger. Hver enkelt helt er unik, med forholdsvis enkle egenskaper som passer til figuren. Historiene skapes når de begynner å interagere med hverandre, det er da du får øyeblikkene du aldri har opplevd tidligere.

Mye arbeid gjenstår

For de som er så heldige å få lov til å delta i betatesten av Overwatch, framstår det allerede som en polert opplevelse. Likevel gjenstår det mye arbeid før spillet kan settes i butikkhyllene.

– Det gjenstår mye med arbeidet som ikke synes for spillerne. Infrastrukturen må være klar til alle spillerne vi kommer til å ha. Vi jobber også med progresjonssystemer og integrering med Battle.net. Spillet ser kanskje polert ut, men det er mye man ikke ser som må på plass før vi lanserer for fullt, sier Spencer.

Han hinter også til at det hersker usikkerhet om det vil legges til flere helter og moduser til spillet før lanseringen.

– Akkurat nå fokuserer vi på de 21 vi allerede har annonsert. Hva som skjer etterpå er vi ikke sikre på. Nå ønsker vi bare å skape en så polert opplevelse vi kan til lanseringen. Vi lanserer over hele verden, på flere plattformer, så vi ønsker å gjøre dette riktig.

Genji er en kombinasjon av det beste fra to verdener. Robot og ninja.

– Moduser er noe vi har eksperimentert med i løpet av det siste året. «Capture the Flag» og mange andre forskjellige ting. Vi vil være sikre på at hele spekteret av helter kan skinne i den modusen. Vi jobber fortsatt med å finne de riktige modusene for det. Men det er noe vi har lyst til å legge til, men vi har ikke funnet helt riktig sammensetning av spilleregler ennå.

Blizzard har alltid vært opptatt av å fortelle gode historier i spillene sine, men historien i Overwatch-universet skal ikke fortelles gjennom spillet. I stedet skal det produseres tegneserier og animerte kortfilmer som skal gjøre oss bedre kjent med heltene. Det er imidlertid ingen planer om å utbrodere noe historien i spillform.

– Vi lar spillere kjempe mot datastyrte figurer nå, og det er noe vi vil fortsette å utvikle. Men vi fokuserer på hva kjernemekanikkene i Overwatch skal være, og det er seks mot seks, spiller mot spiller. Utover det har vi ikke noe mer å snakke om, sier Mercer.

Store ambisjoner

– Jeg vil ha alt sammen. Jeg vil erobre verden. Jeg vil at hver eneste person på planeten skal se dette, sa historieansvarlig hos Blizzard, Chris Metzen, til Gamer.no for et år siden, og siktet til tegneserier, kortfilmer, bøker og lignende.

Jo trangere omgivelser, dess mer intensive kamper.

Ambisjonene har ikke blitt mindre siden den gang, selv om den ikke så fjerne lanseringen av spillet muligens har gjort prioriteringene tydeligere.

– Det første steget er å sørge for at Overwatch så godt og moro som det kan være ved lansering. Vi utforsker flere forskjellige måter å fortelle historier på. Vi er ikke helt klare til å snakke om når det kommer til å skje ennå, men vi har tro på tegneserier og animerte kortfilmer. Historiefortelling er en stor del av Blizzards spill, så det er noe vi investerer mye i, sier Bill Petras.

– Vi vet ikke alt på nåværende tidspunkt heller. Historien kan forandre seg, siden vi fremdeles utvikler. Det er en prosess, ikke én enkeltavgjørelse, legger Scott Mercer til.

Konkurranseaspektet står sterkt i alle Blizzard sine spill, og ligger i kjernen av Overwatch også. Blizzard-spill som StarCraft og Hearthstone er svært populære blant e-sportpublikummet, og Mercer håper at også Overwatch kan ta steget opp på den internasjonale e-sport-scenen, men det betinges av at de klarer å lage et forståelig spill.

«Let's break it down!» ─ Lucio.

– E-sport er veldig viktig for Blizzard, og en av prioriteringene våre med Overwatch. For at noe skal fungere som e-sport må det være interessant å se på. Seerne må skjønne hva som foregår, og man må kunne forklare hva som skjer. De må forstå på grunn av mekanikkene og ikke fordi vi kaller det en e-sport.

Fortsatt virker en del å fremdeles være på tegnebrettet med dette prosjektet. Den siste beskjeden fra Scott Mercer er imidlertid krystallklar:

– Vi ønsker at spillere over hele verden har det moro og liker Overwatch. At de finner en helt de kjenner seg igjen i og at de vil se hva som kommer senere.

Vi prøvde Overwatch-betaen for litt siden:
Blizzard tar lagbaserte skytespill til et nytt nivå »

Intervjuet ble gjort under Blizzcon tidligere denne måneden. Blizzard Entertainment dekket reise og opphold for Gamer.no.

Siste fra forsiden