Kina ser ut til å dominere spillbransjeøkonomien i år

Ligger an til å ta tronen fra USA.

Nintendo, flagg lagt på av Gamer.no

Det ser ut til å være en reel mulighet for at Kina ender opp med den største markedsandelen innen den globale spillbransjen for 2015. Når det nåværende året er i boks, er stornasjonen antatt å føre om lag 22,2 milliarder av spillindustriens helhetlige omsetning.

Før har spillprodusentene hatt sterke restriksjoner i Kina, blant annet for konsollsalg. Nintendo laget en egen kinesisk variant av Nintendo 3DS på grunn av dette.

Den globale omsetningen ligger på totalt 91, 2 milliarder slik forholdene er nå. Tallet baseres på salgsinntekter av varer og tjenester, og førsteplassen innen dette feltet har som regel gått til Nord-Amerika. Kilden nevner derimot ingenting om nasjonenes helhetlig profitt.

Informasjonen kommer fra Newzoo, et selskap som fokuserer på informasjonsinnsamling og dataanalyse rundt spillindustrien. På deres hjemmesider kan man finne en detaljert oversikt over de hundre nasjonene i verden som bidrar mest til den totale omsetningen, gjennom salg av alt fra konsoller til mobilspill. Mer konkret er det for eksempel snakk om selve produksjonen av varene industrien tilbyr, eller utleie av produksjonsverktøy og proprietære spill motorer. I tillegg til at publisering og markedsføring er viktige faktorer som spiller inn på det helhetlige tallet.

Et marked i utvikling

Kilden peker ut til IGN at noen av de fremste grunnene for Kinas blomstring innen spillbransjen er deres enorme innbyggertall, og en stadig økende tilgang til Internett. På samme tid er det nok ingen tilfeldighet at nasjonen nylig var villig til å løfte et femten år langt konsollforbud, noe som ble kunngjort i sommer. Altså fikk mange av de større globale selskapene tilgang til et enormt marked som ikke hadde sett dagens lys innen noe annet enn PC og mobilspill på veldig lang tid.

Nye muligheter åpnet seg dermed opp for konsollprodusenter som Microsoft og Sony. På samme tid fikk andre store selskaper, slik som Ubisoft og Activision, større rom til å selge sine produkter i Kina fra i år av.

Basert på Newzoo sine topp 10-lister over global omsetning innen spillindustrien er det nettopp Asia som dominerer industrien vår for tiden. Både Kina, Japan og Sør-Korea ligger i ledelsen, med USA og Tyskland blandet inn. USA har sunket til andre plass fra 2014, og Tyskland stjeler femteplassen fra både Storbritannia og Frankrike.

Norge og Sverige er også synlige på lista

Norge ligger ganske langt nede på lista med sin tjueniende plass, samt et tall på 268 millioner dollar. Sverige er derimot på den mer dominante delen av skalaen, og ligger på tjueførste plass. En slik ledelse over Norge overasker naturligvis ikke, ettersom Sverige huser navn som EA DICE , Mojang , og Paradox Interactive – for ikke å snakke om selveste PewDiePie.

Minecraft er blant toppspillene til Sverige.

Man burde notere seg at denne informasjonen kun er et estimat, dette peker Newzoo selv ut. Først og fremst er det slik at november og desember er de to viktigste månedene innen spillindustrien når det gjelder spillhandel. Altså er ikke året omme før om over to måneder.

Antakelsene blir gjort basert på faktorer som kjøperens primærdata, spillselskapenes egne kvartalsrapporter fra de siste tre kvartalene, samt data for kjøp og salg. Newzoo peker også ut at denne informasjonen kan bli forandret etterhvert som ytterligere data blir tilgjengelig.

Kina opphever 15-årig konsollforbud »

Siste fra forsiden