Med Switch 2 ruller Nintendo ut såkalte Game-Key Cards. Dette er fysiske utgaver av spill som ikke har selve spillet på kassetten, men heller en digital nøkkel som starter en nedlasting fra eShop. Mange tredjepartsutviklere har benyttet seg av løsningen, men for CD Projekt RED var det viktig å fortsatt levere spillet på kassetten.
I et intervju med The Game Business, forklarte CD Projekt-topp Jan Rosner at utvikleren kanskje kunne ha gått for Game-Key-løsningen. Teamet tok imidlertid med seg lærdom fra The Witcher 3 på Switch, som viste at å eie spill fysisk er viktig for Nintendo-spillere.
– Det er ekstra viktig for Nintendo-brukere. Vi kunne kanskje ha sluppet unna med det, men hva er vitsen? Å gi ut spillet på kassetten, som en sett-inn-og-spill-opplevelse er det eneste rette, sa Rosner.
CD Projekt slipper Cyberpunk 2077 for Switch 2 den 5. juni. De som kjøper fysisk utgave i butikken, vil kunne plugge kassetten inn i konsollen og spille – tilsynelatende uten ekstra steg eller nedlastinger.

Rosner råder resten av bransjen til å tenke nøye gjennom hvilket alternativ de velger.
– Ikke undervurder den fysiske utgaven. Den forsvinner ikke, og NIntendo-spillere setter veldig stor pris på fysiske utgaver som er gjort på riktig måte.
Ellers sa Rosner at Cyberpunk 2077 kan bli starten på at flere CD Projekt-titler blir å finne på Switch 2. Han kunne ikke si noe om for eksempel The Witcher IV, men hintet om at studioet absolutt vil «holde et øye med plattformen».
– Jeg forventer at den i hvert fall vil oppnå samme suksess som Switch 1. Kanskje vi er der en gang i fremtiden. Den er umulig å ignorere. Vi har store AAA-spill på vei, og det største fokuset for oss nå er å utvikle dem og gjøre dem tilgjengelige for spillerne. Men Switch vil selvfølgelig forbli viktig for oss også, avsluttet Rosner.
LES OGSÅ: Her er spillene som er bekreftet for Nintendo Switch 2 »