Ny start for Lara Croft

– Vi vil utforske ting som aldri før er gjort i spill.

Etter en lang periodemed rykter har Square Enix endelig lettet på sløret angående sitt neste spill om arkeologen Lara Croft. Det skal rett og slett bare hete Tomb Raider, og finner sted før Lara blir den eventyrlystne skattejegeren vi kjenner fra de andre spillene. Spillet kommer til PC, PS3 og Xbox 360.

I nye Tomb Raider er hun både ung og uerfaren. Spillet starter ved at skipet hun befinner seg på forliser i en storm. Dermed havner hun på ei ukjent strand, og har bare seg selv å stole på. Målet er enkelt: å overleve.

Coveret til neste GameInformer.

I pressemeldingen fra Square Enix beskrives spillet som reisen til ei vanlig kvinne, som finner ut hvor langt hun kan strekke seg for å holde seg i live.

– Glem alt du vet om Tomb Raider, her utforsker vi ting som aldri har blitt gjort i noe spill. Dette er en opphavshistorie hvor Lara Croft skapes og tas med på en utrolig reise som definerer hennes karakter, sier Darrell Gallagher, som er studiosjef hos utvikler Crystal Dynamics.

Ifølge det amerikanske bladet GameInformer, som har fått eksklusiv informasjon om spillet for sitt januarnummer, opplevde utviklerne det som nødvendig å bygge en helt ny og mer kulturelt relevant Lara Croft. Og for å gjøre dette, måtte de bryte henne ned først.

Lekket informasjon

En forumbruker hos Neogaf skal ha fått tak i GameInformer-nummeret, og har lagt ut mer informasjon fra sniktitten. Han skriver at Lara er 21 år i det spillet starter, og at hun begynner uten særlig store fysiske egenskaper eller godt utstyr.

Ved å utforske spillets miljøer, som skal være fullstendig åpne, får hun etter hvert tilgang på nytt utstyr, som igjen gir henne nye egenskaper. Dessuten blir hun flinkere og sterkere underveis i spillet, noe som igjen åpner nye muligheter.

Laras forrige spill var det fabelaktige Guardian of Light.

Ellers skrives det at fokus er på overlevelse, og at hun må finne mat og drikke for å holde det gående.

Rundt om i miljøene kan hun også opprette baser, hvor hun kan kombinere gjenstander i ekte overleverstil. I tillegg kan spilleren oppgradere egenskapene hennes her, og bruke basene til å raskt reise fra et sted til et annet.

Dessuten skal utviklerne ha gått bort fra autosiktesystemet i tidligere spill, og i stedet har de implementert et fritt sikte. Det er uklart hvilke våpen vi får tilgang til, men bilder i bladet viser visstnok en bue, en hagle og en pistol.

Ytterligere offisiell informasjon om spillet er ventet i løpet av dagen, på GameInformers nettsted. Alternativt kan du stikke innom spillets offisielle nettsted, hvor det forhåpentligvis også dukker opp litt snadder etter hvert.

Les også
Anmeldelse:

Siste fra forsiden