Sniktitt

The Crew Motorfest

En forfriskende reise gjennom bilhistorien

Det neste The Crew-spillet fremstår som en billigere, men desto mer sjarmerende utgave av Forza Horizon.

Ubisoft

Å kalle de første The Crew-spillene «ambisiøse» er en ganske kraftig underdrivelse: Sjelden har bilspill forsøkt å gjenskape store landområder som det disse spillene gjorde. Og til dels også lyktes med: Jeg likte meg svært godt i begge de to spillenes tolkning av et massivt, åpent kontinentalt USA, og jeg sitter igjen med flere minner som jeg også kan tenke ømt tilbake på den dag i dag.

At det neste spillet i serien derfor skroter fastlandet til fordel for et spill som kun finner sted på Hawaii er derfor både litt skuffende, men også veldig interessant. Vi har testet spillet i i drøy halvtime og har mange lovord å komme med.

The Crew Motorfest.
Ubisoft
The Crew Motorfest.
Ubisof

The Crew Horizon

Spillet begynner idet man fartes inn til Oahu via helikopter og en jovial kvinnelig tour-guide introduserer oss for øya og dens mange muligheter. Her får vi hvile blikket på en rekke unike områder rundt omkring på Hawaii, inkludert golde strender, gjengrodd jungel, inaktive vulkaner og et festivalområde fylt med raske biler, stunts og Hot Wheels-aktige «looper».

Mine tanker går umiddelbart til Forza Horizon-spillene, og dette er en følelse som skal komme til å vedvare gjennom hele demonstrasjonen.

Det tar nemlig ikke lang tid før vi blir kastet inn bak rattet på en rekke unike biler i en kavalkade av show-løp som forsøker å vise Motorfest fra sin beste side. I likhet med Forza Horizon er dette pinlig enkle løpsutfordringer som det knapt går an å tape, men de gjør likevel en god jobb med å gi et inntrykk av spillets nye funksjon: «Playlists».

«Playlists», eller spillelister som det heter på godt norsk, er ankeret i The Crew Motorfest. Dette er i korte trekk en rekke adskilte kapitler som alle er sentrert rundt hvert sitt unike tema, enten det er japanske gateløp i «Made in Japan», kjøring utenfor allfarvei i «Off-roading Addict» eller en ode til elektriske superbiler i «Electric Odyssey».

Overgangen til det glade femtitallet var brå.

Av det vi har sett vil hver spilleliste bestå av rundt fem-seks unike oppdrag som man må oppsøke rundt omkring på Hawaii. Det er imidlertid mer enn bare enkle løp knyttet til hver enkelt kapittel.

Noen, slik som «Made in Japan», forvandler spillets visuelle uttrykk helt, og bader verdenen i neon og dekorerer gatene i Honolulu med glorete lilla dragefigurer; Formel 1-aktige løp i «Motorsport»-spillelisten krever at man tar vare på dekkene sine, og legger opp til at man gjennomfører «pit-stops» når grepet blir for dårlig; mens Retro-spillelisten «Vintage Garage» krydrer verdenen med et gråbrunt filter, musikk fra femtitallet på radioen og biler som hverken har GPS eller «nitro».

The Crew Motorfest.
Ubisoft

Den gang da

Vi gikk selvfølgelig for sistnevnte da vi fikk velge fritt blant en håndfull spillelister, og overgangen fra nåtidens Hawaii til det glade femtitallet var svært brå.

Her ble vi øyeblikkelig plassert bak rattet på en lyseblå Eldorado Brougham, og interessant nok var det langt fra noe billøp vi skulle bryne oss på. I stedet fikk vi høre via radioen at det var snakk om en skattejakt, og ved hjelp av enkle hint og fotografier ble det opp til oss å finne veien rundt omkring i en lokal bygd og videre gjennom jungelen.

The Crew Motorfest.
Ubisoft

Det er et enkelt og ikke spesielt avansert oppdrag – «sving til høyre når du ser et kirsebærtre», «velg tredje avkjørsel fra venstre» – men ivaretar noe av den særegne identiteten til The Crew ved å gjøre verdenen til en essensiell del av kjøringen. Dette, sammen med den sleipe kjørefølelsen som hører til disse gamle bilene og fraværet av typisk navigasjon bidro til en helt unik måte å spille på.

Dette sto i sterk kontrast til den langt mer typiske kjøringen vi fikk prøve oss på tidligere, hvor både gateløp, Lamborghini-moro og off-road-hopping fremsto som en litt billig versjon av Forza Horizon. Nå skal det sies at vi kun fikk teste spillet via skyspilling, noe som helt klart påvirket både kjørefølelse og grafisk ytelse en del, men førsteinntrykket er at det er en liten vei opp til de enestående universene Playground Games har satt sammen tidligere.

Lekker lekeplass

Forskjellene er ikke nødvendigvis veldig overraskende, all den tid Forza-spillene er kjent for å presse grensene for hva som er visuelt mulig. Og kanskje har det ikke så mye å si når alt kommer til stykket heller: I tillegg til de interessante spillelistene var det nemlig flere ting underveis i demonstrasjonen som tydet på at The Crew Motorfest kanskje kan gjøre opp for dette gapet gjennom artige designvalg og kløktige løsninger.

The Crew Motorfest.
Ubisoft

Universet virker hvert fall fryktelig spennende. Hawaii er et postkortlekkert paradis, og de mange forskjellige formene for natur som går på kryss og tvers av hverandre gjør det lett for utviklerne i Ubisoft Ivory Tower å skape en variert og fargerik lekeplass.

Forhåpentligvis tillater det nedskalerte verdenskartet en enda større realisme enn i de to første spillene. Er det like givende å kjøre rundt i nåtid som spillelistene ligger an til å bli, vil det være mye spennende å utforske når bilhøsten kommer. Lost-tilhengeren i meg vet hvor første stoppested blir.

The Crew Motorfest.
Ubisoft

Konklusjon

Ved å skofte det kontinentale USA til fordel for en litt mer strømlinjeformet og langt mer konsentrert verden, mister The Crew Motorfest noe av det som gjorde serien så unik i utgangspunktet. Spillet minner nå i stedet om en litt billigere kopi av Forza Horizon, selv om en rekke nye ideer og sjarmerende designvalg fort kan komme til å gjøre opp for dette.

«Playlist»-konseptet er unektelig pirrende, og jeg tror mye av spillets suksess kommer til å avhenge av hvor mange slike utviklerne har bakt inn i opplevelsen.

Det skader heller ikke om de har tenkt utenfor boksen her, slik man for eksempel bruker deler av «Vintage Garage»-spillelisten på å rote rundt i jungelen uten GPS, eller hvordan «Made in Japan»-kolleksjonen forvandler verdenskartet til et eneste stort neonbefengt gateløp.

Forhåpentligvis kan det å kjøre rundt på Hawaii utenom spillelistene også by på en del overraskelser og underholdning. Det er et i utgangspunktet veldig unikt landområde, og har utviklerne gått like detaljert til verks her som det de gjorde med fastlandet i de to første spillene, er jeg klar for å skape nye bilminner i The Crew Motorfest.

The Crew Motorfest kommer til PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S og Windows den 14. september.

Siste fra forsiden