Thalassa: Edge of the Abyss

Thalassa: Edge of the Abyss er det neste spillet fra norske Sarepta

Lanseres allerede til sommeren.

TLDR

  • Sarepta Studio har vist frem sitt nye spill, Thalassa: Edge of the Abyss, som lanseres til sommeren.
  • I rollen som dykkeren Cam, den eneste overlevende etter et skipsforlis, må spillere utforske vraket og oppklare mysteriet om hva som skjedde .
  • Thalassa: Edge of the Abyss utforsker temaer som stress, sorg og tap, og Sarepta-sjef Catharina Bøhler forteller at målet er å skape emosjonelt gripende historier.
Oppsummeringen er laget av en AI-tjeneste fra OpenAi. Innholdet er kvalitetssikret av Gamer.nos journalister.

Sommeren 2019 bekreftet norske Sarepta Studio at det var i gang med sitt neste prosjekt. Nesten fem år senere har BAFTA-vinneren omsider vist frem mer av spillet, som lanseres allerede til sommeren.

I en pressemelding forklarer utvikleren at spillet, kalt Thalassa: Edge of the Abyss, er et psykologisk mysterium. Spillere trer inn i skoene til Cam, en dykker som er ute på oppdrag når skipet hens plutselig synker til havbunnen. Som eneste overlevende etter forliset, må spillere kaste seg ned på dypet for å finne ut av hva som har skjedd.

– Fascinasjon for å utforske følelser

På ferden vil spillet blant annet «utforske hvordan stress, sorg og tap påvirker sinnet». Det handler om psykologi og traumer, tematikk som Sarepta også tok for seg i sitt forrige spill – My Child Lebensborn.

– I Sarepta har vi en fascinasjon for å utforske følelser i spill. Vår visjon er å lage emosjonelt gripende historier, forteller Sarepta-sjef Catharina Bøhler til Gamer.no.

– Grunnen er nok fordi det er en spennende kreativ og teknisk utfordring å utforske spillmediet på litt andre måter. Jeg mener definitivt at spillmediet gjør det mer oppnåelig å formidle alvorlige historier på en måte som kan treffe folk på et dypere plan.

Hva skjedde med skipet Thalassa? Og hva med mannskapet om bord?
Team17

Mens My Child Lebensborns utfordring lå i det å skulle ta hånd om et lite barn som går gjennom vanskeligheter, tar Thalassa en mer direkte tilnærming. Her er det spilleren som gjennom øynene til Cam blir utsatt for vanskeligheter og må takle følelsene som følger med.

Det er en annen måte å fortelle historien på, i det Bøhler spår er et hav av uutforskede muligheter for spillmediet.

– Formidlingsteknikkene innen spill tror jeg fremdeles er ganske uutforsket. I frykt for å være litt corny så føles det litt på samme måte som med utforsking av havet. Vi tror vi har en grei formening om hva som er der, men har bare utforsket fem prosent. Det ligger nok mye vakkert og sikkert skummelt i det uoppdagede.

– Viktig for oss at dette ikke er horror

Mens det å oppholde seg på havbunnen kan være skremmende nok for mange, var det viktig for Sarepta at Thalassa: Edge of the Abyss ikke skulle være en grøsser.

Catharina Bøhler er daglig leder for Sarepta Studio.
Women in Games

– Det har vært veldig viktig for oss at dette ikke er et horror-spill. Det er ikke ment å være skummelt i det hele tatt. Mest fordi det ikke passer med visjonene, og vi er av den oppfatning at det er vanskelig å skulle gi rom for andre følelser dersom primærfølelsen man sitter med er frykt, konstaterer Bøhler.

Mutters alene skal man ferdes gjennom skipet Thalassa, der det hviler på havbunnen. Gåter skal knekkes og ulike verktøy må brukes for å ta seg inn i avstengte områder. Samtidig skal man i all hovedsak kjenne på stemningen spillet varter opp med.

– Spillet har ingen «jump scares» og vi har jobbet med musikk, omgivelser lys og lignende for at man skal føle forundring, mystikk og melankoli. Noen scener vil kanskje kunne føles ubehagelig for noen, på grunn av dramatiske hendelser under vann, men vi håper at flest mulig vil kunne føle seg komfortable med å spille selv om spillet foregår under vann.

Thalassa: Edge of the Abyss tar spillere med til havets dyp, men har ikke som mål å være skummelt.
Team17

Nøyaktig hvor mye Thalassa: Edge of the Abyss tærer på nervene får spillere se allerede 18. juni. Da kommer spillet til PC via Steam, avslørte Sarepta i den første skikkelige traileren for opplevelsen. Denne kan du se øverst i artikkelen.

I anledning lanseringen har det norske studioet inngått et samarbeid med Team 17 Digital, som står som utgiver for spillet. Creative Europe, Norsk Filminstitutt, Innovasjon Norge, FilmInvest, Østnorsk Filmsenter og Kulturrådet har vært med å finansiere prosjektet.

LES OGSÅ: Hamar-studioet Perfectly Paranormal slipper sitt neste spill til sommeren »

Siste fra forsiden