Snusmumrikken

Snusmumrikken-lanseringen reddet Hyper Games fra å permittere ansatte

Nå har studioet solgt over 100 000 kopier av spillet.

Hyper Games står bak Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen som nå har solgt over 100 000 kopier.

Den nylige lanseringen av Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen har resultert i sterke salgstall og en god mottagelse.

Spillet har nådd over 100 000 solgte kopier på tvers av PC og Nintendo Switch, og flere hundre tusen har satt spillet på sin ønskeliste på Steam.

Det melder Oslo-studioet Hyper Games i en pressemelding.

Hyper Games var svært fornøyde i dagene etter lanseringen: Høy risiko har betalt seg: – Vi satset alt på dette spillet »

Frem mot lanseringen var derimot ikke alt like rosenrødt. Bare to uker før slippet måtte Hyper Games-sjef Are Sundnes sende ut permitteringsvarsel til alle 13 ansatte på grunn av lav likviditet. Av disse ble halvparten permitert i fire dager.

Men på grunn av den kjappe suksessen kunne Sundnes kalle samtlige permitterte ansatte tilbake igjen bare fire dager etter slipp.

Til Gamer.no forteller Sundnes at alle de permitterte endte opp med å få lønn som normalt under disse dagene, siden permisjonstiden ble så kort. Og med det ble krisen avblåst.

– Det har vært en krevende periode for meg, og for alle våre ansatte. Det er på en måte både himmel og helvete på en og samme tid, og veldig mange blandede følelser, sier Sundnes.

Størst suksess på Switch

Både PC- og Switch-salget skal ha gått bra, men den mest populære plattformen har vært Nintendos konsoll. Ved utgangen av mars meldte Nintendo at Snusmumrikken var det blant de 15 mest solgte Switch-spillene i både Europa og Japan.

– Japan er et veldig viktig marked for oss. Det er ikke alle her i Norden som vet det, men Mummi-karakterene er veldig populære der borte, og spillet har så langt solgt mer i Japan enn alle de nordiske landene til sammen, forteller Sundnes.

Are Sundnes, daglig leder i Hyper Games.
Hyper Games

Vår anmelder omtalte spillet som «balsam for sjelen» og at han «skulle ønske vi hadde flere slike spill».

– Jeg tror at vi mennesker oppsøker mer koselig og stressfri underholdning når verden oppleves mer og mer stressende og utrygg. Vi har også en del tematikk i spillet som treffer en nerve i samtiden, som fokuset på bevaring av natur – og skepsis overfor maktpersoner og autoriteter i samfunnet, forteller Sundnes.

LES KOMMENTAR: – I de senere år har vi sett gjenreisingen av koselig-spillene

En anti-autoritær brodd

Snusmumrikken: Melodien i Mummidalen er løst basert på Mummi-skaper Tove Janssons bok, Farlig Midtsommer.

I spillet følger man streiferen Snusmumrikken som vender tilbake til Mummidalen. Der har parkvesenet tatt over og satt opp skilt som forbyr alt fra piperøk til neser, og mye av skogen har blitt erstattet av parker med gjerder som voktes av parkvakter.

Det blir spillerens oppgave å finne ut hva har skjedd og få ryddet opp i sulamitten.

– Det er nok overraskende for mange at spillet har en såpass tydelig brodd, i noe som mange oppfatter som «bare barnespill» . Vårt mål har alltid vært å nå både voksne og barn, akkurat som Tove Jansson sine egne historier, og det er faktisk mest voksne mennesker som spiller spillet, forteller Sundnes.

Siste fra forsiden