Puyo Puyo Tetris

Perfekt som et avbrekk fra de større spillene

Denne merkelige hybriden av Tetris og Puyo Puyo fenger.

Vet du hva Sonic Team holder på med når de ikke lager spill om ... vel, Sonic? Noe av den tiden går i det minste med på å lage spill i den meget populære – og høyst japanske – puslespillserien Puyo Puyo, som utgiver Sega kjøpte opp i 1998. Foruten den harde puslekjernen er serien temmelig ukjent i vesten, men nå gjør Sega et nytt forsøk, og lanserer Puyo Puyo Tetris utenfor Japan, to år etter at det først ble lansert.

Sonic Team besvarer dermed et spørsmål vi har gått og grublet på i årevis: Hva skjer hvis Puyo Puyo kombineres med klassikeren Tetris?

Puyo Puyo er en avart av Tetris som minner en god del om Tetris Attack (også kjent som Panel de Pon). I likhet med Tetris Attack skal man her kombinere blokker av samme farge slik at de utgjør en kombinasjon med minst fire blokker, eller figurer bestående av 2+3 blokker i ulike kombinasjoner. Hvis kombinasjonen utløser en ny kombinasjon, har du vært ekstra flink. Det handler altså om å være litt taktisk, og sette opp flere kombinasjoner i en kjede. I motsetning til Tetris Attack kan man ikke flytte på blokker som allerede har lagt seg på brettet. Sånn sett er Puyo Puyo en slags mellomting mellom Tetris Attack og klassisk Tetris.

Et hav av spillmodi

Lite kan måle seg med god, gammeldags Tetris.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Sonic Team har ikke bare spurt seg selv hvordan de kan kombinere Puyo Puyo med Tetris. De har tydeligvis også spurt hvor mange måter de kan kombinere de to på. Resultatet er en overflod av ulike spillmodi, som på ulike måter lar spilleren spille Tetris og/eller Puyo Puyo. Premisset er muligens noe snevert, men Sonic Team tar jammen oppgaven på blodig alvor.

Det er faktisk så mange muligheter at man nesten blir svimmel: Tetris, Puyo Puyo, Tetris og Puyo Puyo samtidig, frem og tilbake mellom Puyo Puyo og Tetris i løpet av samme omgang, duellmodus for 2-4 spillere, flerspiller (lokal og over Internett), hurtigløsning, gåteløsning – og dette er faktisk bare rundt halvparten.

Det enorme utvalget gir selvsagt spillere muligheten til å velge hvilke modi de liker best, og hvilke de har lyst til å bli best i. Samtidig bli det vanskelig å føle at man mestrer spillet som helhet; det rett og slett for mye å ta tak i. Sånn sett er det best å se på Puyo Puyo Tetris som de olympiske leker; man bør finne seg én gren og forsøke å bli best i den.

Mest for de ivrige puslerne

Så mange muligheter...
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Spillet er også relativt vagt hva angår å gi spilleren tilbakemelding på prestasjonene etter endt omgang. I det hele tatt føles dette ut som et spill som er myntet på den harde kjernen, ikke på eventuelle noviser eller nykommere til Tetris-spillene. Det finnes en opplæringsmodus som tar for seg alle reglene, men denne blir igjen ganske langtekkelig og kjedelig.

For eventuelle nykommere anbefaler jeg at de bare kaster seg inn i hurtigomgangene man finner på hovedmenyen. Tetris regner jeg de fleste er kjent med, og Puyo Puyo er også et temmelig enkelt og fengende spill, som er temmelig selvforklarende. Etter et par lynrynder har man forstått spillet, og vel så det.

Ellers fungerer selvsagt alt som det skal. Det skal jo litt til å ødelegge såpass enkle spill som Tetris og Puyo Puyo, og selve spillingen flyter så godt som den kan. Det er ganske herlig å hoppe tilbake til såpass enkel, dog utfordrende, hjernetrim som dette etter lange økter med storspill som for eksempel The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Selv hadde jeg glemt hvor mye terapi som ligger i en enkel maratonomgang med gode, gamle Tetris. Man kan ikke slå klassikeren over alle klassikere – og ja, musikken er fremdeles latterlig fengende.

Med fire spillere blir det puslefest.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Fargerik eller irriterende innpakning?

Det holder derimot ikke å gi spilleren en solid kjerneopplevelse. Puyo Puyo Tetris pakker nemlig det hele inn i spretten musikk og sterke farger av typen man er blitt vant til fra radarparet Sonic Team og Sega. Spillets hovedmodus for enspilling er formet som en historiemodus, komplett med et rollegalleri og lange pratesekvenser. Det hele er selvfølgelig stemmelagt med skuespill av jevnt over elendig kvalitet. Tydeligvis er det veldig viktig å forklare hvorfor Tetris og Puyo Puyo kan eksistere i samme verden. Fullfør historiedelen for å finne det ut!

Tidenes minst mystiske mysterium.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det koker nok likevel ned til personlige preferanser, og om man kun er ute etter kjerneopplevelsen eller ikke. Enten opplever man innpakningen som et morsomt tilskudd til en relativt monoton spillform, eller så opplever man det som irriterende og unødvendig. Det samme kan vel egentlig sies om alle modiene; fin variasjon eller unødig fyll?

Selv hadde jeg få problemer med innpakningen, med noen få unntak, som når figurene roper «got it!», «solved!» eller «take this!» hver gang de klarer en kombinasjon. I tillegg føles alle pratesekvensene mellom spillingen i historiedelen som fullstendig unødvendige og fjollete. Her burde Sonic Team tatt et hint fra Tetris Attack, og simpelthen kalt historiedelen «Adventure» eller «Campaign», med kun en brøkdel av all dialogen som finnes her.

Big Bang er en temmelig fengende modus hvor det handler om å være kjapp.
Øyvind Steinkopf Sund/Gamer.no

Det finnes per dags dato to spillkategorier til Nintendo Switch: The Legend of Zelda: Breath of the Wild, og så er det deandre. Puyo Puyo Tetris er et perfekt valg som tidsfordriv mellom de lengre Zelda-øktene – sett at man er glad i puslespill, selvfølgelig. Spillet er nok for spisset, og favner derfor ikke bredt nok til å fenge de som ikke bryr seg stort om puslespill i utgangspunktet.

De tingene Puyo Puyo Tetris faktisk gjør, gjør det på upåklagelig vis. Den noe masete innpakningen vil muligens være til irritasjon for enkelte, men til bunns finnes det et meget velgjort og godt over gjennomsnittlig fengende puslespill som jeg gjerne tar frem på bussen eller i andre situasjoner som egner seg dårlig til lange økter med Breath of the Wild.

Puyo Puyo Tetris er ute til Nintendo Switch og PlayStation 4 den 28. april. Vi har testet utgaven til Nintendo Switch.

Hvis du trenger andre spill å spille mellom Zelda-øktene, bør du sjekke ut det meget sjarmerende Snipperclips. Hvis fart og spenning er mer din greie, bør Fast RMX bli en del av ditt Switch-bibliotek.

7
/10
Puyo Puyo Tetris