Sony og PlayStation har ikke tenkt til å legge fra seg satsingen på såkalte live service-spill. Det til tross for nylige fiaskoer, kanselleringer og annet trøbbel.
Sony-toppene Hideaki Nishino og Hermen Hulst la denne uka frem spillavdelingens planer for fremtiden. Der bekreftet duoen at selskapet fortsatt har som mål å bygge opp flere og mer varierte opplevelser.
– Vi har fortsatt et ønske om å bygge et variert og standhaftig bibliotek med live service-spill, sa Hulst og viste til suksesser som MLB The Show, Destiny 2 og Helldivers 2.
For fremtiden trakk han frem Marathon og Fairgames, to spill som har hatt sineutfordringer den siste tiden. Sony er imidlertid trygg på spesielt det kommende Bungie-skytespillet, og planen er at det skal lanseres i løpet av inneværende regnskapsår – altså en gang før 1. april 2026.
Kommentarene kommer et drøyt halvår etter Concord-katastrofen, som endte med refundering og nedleggelse. I januar valgte Sony også å legge ned ytterligere to live service-spill, fra de profilerte studioene Bend og Bluepoint.
Hulst forteller at Sony har tatt med seg lærdom fra tidligere prosjekter, for å fortsette å «kun bygge suksesser».
Partene påpekte ellers at enspilleropplevelser forblir en viktig del av PlayStation-modellen. I år lokker selskapet med Death Stranding 2: On the Beach og Ghost of Yotei, mens Interstellar: The Heretic Prophet og Wolverine-spillet fra Insomniac litt lenger frem i tid.
LES OGSÅ: Store kutt hos Days Gone-studioet etter live service-kansellering »