Sniktitt

Prototype

MALLORCA (Gamer.no): Grand Theft Auto III stod i sin tid i bresjen for spill satt i en åpen og interaktiv verden. Sandkasse-opplevelsen har med årene blitt svært populær både blant spillutviklere og spillere, noe suksessen til eksempelvis Grand Theft Auto-spillene og Assassin's Creed vitner om.

Bli den du dreper

Vis større

Video: Prototype


Prototype er et slikt spill. Byen er New York, og i en ikke alt for fjern fremtid sprer et virus seg blant innbyggerne. De som blir smittet mister sitt menneskelige jeg, og vandrer gatelangs som zombier. Militæret prøver febrilsk å gjenopprette ro og orden, og kriger åpenlyst med de smittede. Hva passer vel bedre enn å gi deg en rolle mellom barken og veden?

Du spiller Alex Mercer, en biologisk formskifter som er resultatet av forskning som har gått for langt. Du husker ingenting når du våkner opp, og må finne ut hvem, hva og hvorfor. Alex kan når som helst mutere deler av kroppen sin og gjøre den best egnet for oppdraget han skal løse. Spesielle evner har sin pris, og som et av verdens farligste våpen er både militæret og de smittede ute etter ham.

Mye vold

Spillet er svært voldelig, og som en følge av at Alex ofte muterer armene sine til skarpe, knivlignende gjenstander, kan man kutte folk i to som om de skulle vært asparges. Kroppsdeler flyr og spiddes i svært så eksplisitte visuelle fremstillinger.

Det var jo et, eh, fint stykke kunst.
Det var jo et, eh, fint stykke kunst.

– Vi vil naturligvis være nødt til å moderere spillet litt i land som Tyskland og Australia, men vi har hele tiden vært innstilt på at spillet kom til å bli voldelig. Hvis du liker actionspill for et modent publikum, er dette noe for deg. Hvis du liker spill hvor du redder kattunger ut av trær, er dette neppe spillet du bør kjøpe, sier Chris Ansell fra Radical til Gamer.no.

Jeg ser på meg selv som en ganske blasert mann hva vold angår, siden jeg stort sett spiller spill som kan klassifiseres som voldelige. Til tross for dette reagerte jeg da jeg så Prototype. Ikke at er noe galt med spillet, men jeg er forundret over at noen har økonomiske baller til å gi det ut.

– Vi ville at spilleren skulle føle seg veldig mektig. Dette har vi gjort ved å gi Alex en rekke overnaturlige evner, som man selv kan se resultatet av når en mengde smittede går på ham, og kun de beste triksene på repertoaret er godt nok. Alex vil lære seg nye ting gjennom hele spillet, og mot slutten kommer han til å være helt syk, forteller en entusiastisk Ansell.

En levende verden

Spillet minner om en sammensmelting mellom Assassin's Creed, Crackdown og Grand Theft Auto. Du spiller i en åpen bydel og kan løpe på vegger og tak hvor det måtte være. I løpet av oppdragene dine, vil du bli nødt å hanskes med de smittede så vel som militæret.

Rushtid sa du? Å nei du, dette går som en lek.
Rushtid sa du? Å nei du, dette går som en lek.

De to fraksjonene som er ute etter deg er på langt nær perlevenner, og dette ser ut til å gi et morsomt taktisk tilsnitt. Det gjør at du for eksempel kan starte og slåss utenfor en militærbase og siden «dra» kampen med deg til et av områdene de smittede har kontroll over. Når de to kamphanene basker sammen kan du trekke deg litt tilbake, la dem svekke hverandre, og komme inn på et senere tidspunkt for å avgjøre kampen til din fordel.

I et av oppdragene demonstrasjonen tok for seg, skulle du ødelegge en viktig militærinstallasjon som ble voktet av flere «Blackwatch»-soldater – en eliteenhet innenfor militæret. Dette kunne gjøres på flere måter. En av mulighetene var å løpe rett inn i mengden og starte å slåss. En annen var å snike seg innpå en av disse soldatene, og komme nær nok til å «konsumere» ham. Dette gjorde at Alex kunne forkle seg som fienden, og rimelig uforstyrret stikke ned resten av elitesoldatene én etter én.

Et tredje alternativ var å stjele et militært kjøretøy, i denne sammenhengen et helikopter, og gå løs på soldatene. Til tross for at det ikke så ut til å kretse mange kjøretøy rundt i byen, vil du i alle fall kunne bruke de militære. Alex kan også stjele våpen fra militærsoldatene og benytte disse, men de fungerer nok snarere som et supplement, da hans biologiske evner så mye mer interessante ut.

Den satt midt i sikringsboksen.
Den satt midt i sikringsboksen.

– Du vil kunne bruke alle militære kjøretøy som befinner seg i spillet, du vil kunne stjele våpen, og du vil kunne konsumere kommandantene på militærbaser for å få deres spesialevner. De tradisjonelle våpnene er der etter et «hvorfor ikke»-prinsipp, men det er nærliggende å tro at de fleste vil bruke våpenet som Alex i seg selv representerer. Et eksempel på hva konsumeringen av en kommandant kan gi deg er muligheten til å kalle inn bombefly. Dette er en ekstraevne som kan være til stor hjelp når du skal kontrollere massene, sier Ansell.

En svært interessant mann

I tillegg til den tidligere omtalte hånden formet som et stort knivblad, fikk vi se et knippe andre av Alex' noe spesielle evner. Han kunne blant annet gå inn i en pansret modus, hvor han løp stridsvogner overende. Bakdelen med denne var at han i denne formen ikke kunne løpe oppover veggene. I et av hans tøffeste angrep kjørte han hånden ned i bakken, og to meter lengre bort kom det store og solide pigger opp. Alle i nærheten ble dermed deltakere på verdens største grillspyd.

Et av de aller kuleste øyeblikkene under demonstrasjonen var fremvisningen av et av superangrepene til Alex. En stor mobb av smittede hadde samlet seg rundt vår hovedperson, som krøket seg sammen som om han måtte gjøre sitt fornødne. Ved et brak «eksploderer» Alex, og store kjettinglignende elementer skyter ut fra kroppen hans i alle retninger. De smittede, biler, gatelykter, alt flyr gjennom luften i total uvitenhet om hva som har truffet dem. Det hele så veldig imponerende ut, og hvem har vel ikke lyst til å besitte en slik kraft i ett knappetrykk?

Stå ikke i veien når Alex nyser, det kan bli stygt.
Stå ikke i veien når Alex nyser, det kan bli stygt.

Spillet er foreløpig langt unna å se ut som noe Assassin's Creed, men det skal sies at det foreløpig ikke har kommet så langt som til test-status ennå. Ansell forteller at det er brukt mye tid på å få spilleren til å føle at han er del av en «ekte» verden:

– Vi har lagt mye arbeid i å modellere spillet etter New York. Vi har tatt over 21 000 fotografier av byen og gjennomgått disse for å komme frem til hvordan byen i spillet skal se ut. Videre har vi også vært på mange forskjellige plasser og tatt opp lyden av metropolen, slik at du ved hjelp av 7.1 surround skal føle at du er til stede når du spiller. I tillegg til dette har vi også lagt til mye folk i gatene. Det bor nemlig ikke bare 21 mennesker i New York, slik noen spill vil ha deg til å tro.

Konklusjon

Prototype er et av de mest spennede sandkassespillene som er bekreftet å komme i løpet av 2008. Alex Mercer er et biologisk avvik som ved sine evner later til å gi oss spillere følelsen av å være ekstremt mektige. Parkour og menneskeslakt er en morbid kombinasjon, men det hindrer oss ikke i å glede oss til å se mer av spillet som kommer til PC, Playstation 3 og Xbox 360.

Kommentarer (37)

Forsiden akkurat nå

Til toppen