SNIKTITT: Rage
Sniktitt

Rage

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på nettstedet Spillverket, og er ikke skrevet av redaksjonen i Gamer.no. Spillverket ble slått sammen med Gamer.no den 12. januar 2011, og vi har lagt ut artikkelarkivet som en tjeneste for gamle og nye lesere. Les mer

Rage er Id Softwares første nye konsept på over 10 år. Selskapet står bak skytespillikoner som Wolfenstein, Doom og Quake, og det er derfor ikke særlig rart om forventningene går i taket når de nå lager noe helt nytt.

I Rage oppdager menneskeheten at en katastrofe er i emning. En asteroide stor nok til å utslette alt liv er på vei mot jorden, og et stort prosjekt settes i gang for å muliggjøre bevaring og gjenoppbygging av kloden. Planene kalles Eden Project, og hovedvirkemiddelet er å bygge såkalte "pods" som oppbevarer mennesker og annet for bevaring.

Under årets E3 fikk undertegnede anledning til å se noen smakebiter fra spillet.

Ikke helt unikt

Litt adspredelse er vel kjekt.
Litt adspredelse er vel kjekt.

Etter katastrofen åpnes beholderne, men resultatet blir kanskje ikke helt som planlagt. Som et resultat av katastrofen har mange av de skapningene som ble igjen på landjorden mutert til det ugjenkjennelige, noe som vanskeliggjør gjenoppbygningen av det støvete post-apokalyptiske landskapet.

Konseptet minner utvilsomt mye om Fallout, men spillet ellers er ganske ulikt på flere måter. Id Software kan skytespill, og derfor er dette også primært nettopp et slikt spill. I tillegg har utviklerne valgt å dra inn noen kjøretøy som det visstnok skal fokuseres ganske mye på, selv om vi har fått se forsvinnende lite av det sistnevnte. Kappløp og lignende skal det i hvert fall være, og man skal også få muligheten til å oppgradere egen bil med nye hjul, støtdempere, fronter og våpen.

Spillet har en åpen verden der det er en del rom for utforsking og ulike veivalg, men noe fullblods sandkassespill er det tilsynelatende ikke. Selv kaller utviklerne det «åpent, men med rettledning».

Les også: Anmeldelse: Fallout 3

Ser fabelaktig ut

Id ønsker helt tydelig å lage noe mer enn hjerneløs skyting, og minneverdige rollefigurer er en av tingene de fokuserer på ved siden av det å fortelle en historie. Spillet skal ha en del snakking, men ikke av rollespilltypen med dialogvalg, men heller mer spontane monologer fra de man møter.

Denne karen er sint etter Englands prestasjoner i VM.
Denne karen er sint etter Englands prestasjoner i VM.

I starten av demonstrasjonen undertegnede overvar gikk spilleren for å prate med en karismatisk fyr kalt Crazy Joe. Etter at galningen Joe hadde advart oss mot mutantene i nærområdet var det på tide å sette beina ut av traileren hans og ut i den tørre og gudsforlatte, men likevel nydelige ørkenen utenfor.

Spillet kjører på Id Softwares egen Id Tech 5-motor, og Xbox 360-versjonen undertegnede fikk se vil nok i hvert fall bidra til å flytte grensene for visuell slagkraft på konsoll. Bildeflyten så helt upåklagelig ut, og i tillegg var det veldig skarpt og detaljrikt. Det var ikke noen masseprodusert, gråbrun verden de viste frem, men snarere en frisk og fargerik en, laget med mye utviklerkjærlighet.

Utenfor galne Joes trailer dukket det plutselig opp en gjeng mannevonde mutanter. Spilleren tok seg av den første med en slags boomerangkniv som han kastet og kuttet nakken på ham med. Etter å ha ekspedert resten av mutantene med et automatgevær satte han seg i en buggy utstyrt med maskingevær og kjørte avgårde.

På veien ble han forsøkt nedkjørt av noen slemminger i tilsvarende fremkomstmidler, og fikk til slutt buggyen skutt i stykker av noen fiender i et tårn. Enkelt og greit fant han fram en rakettkaster og skjøt tårnet i fillebiter. Dermed fikk han også vist frem litt av fysikkmotoren, som ser ut til å gi oss det vi forventer av et moderne skytespill.

Les også: Sniktitt: Call of Duty: Black Ops

Distraksjoner og variasjon

Det finnes trivelige områder i spillet også.
Det finnes trivelige områder i spillet også.

Etter hvert nådde spilleren byen Wellspring. I byen viste de frem både pengespill, butikker og flere personligheter å prate med. Spillet får et fullverdig utstyrs- og våpensystem som fra tradisjonelle rollespill, der ulike fiender bærer ulike ting man kan ta med seg videre. I tillegg til våpen og hjelpemidler blir det ulike typer ammunisjon, og vi fikk blant annet se pistolammunisjonen «fat boys» som var ekstra feite kuler med større slagkraft.

I motsetning til mange andre spill vil man kunne plukke opp og bære så mye man bare vil. «You kill it, you earn it, you keep it» som de så fint ordla det. Om det er noe man ikke trenger kan man gjøre det om til ressurser og reservedeler. Spillet vil nemlig også ha et håndverkssystem der man kan bygge eget utstyr basert på tegninger og byggematerialer, for eksempel en vaktrobot til å holde mutantene i sjakk.

Etter å ha utforsket den trivelige byen litt gikk turen videre under bakken til brettet kalt «down the well». Plutselig så spillet mer ut som et klassisk Id Software-spill med skyting i litt trangere ganger. Her fikk spilleren med en gang tilgang på en relativt stillegående armbrøst som både tok strømførende og vanlige bolter, og Ids Matt Hooper benyttet sjansen til å fortelle:

– En av tingene vi har gjort i Rage er å gi spilleren en nytt leketøy hver gang han entrer et nytt område.

Spretne fiender

Nye leketøy kom i aller høyeste grad til nytte. Først sendte spilleren noen strømførende bolter i et lite basseng fullt av mutanter, som sporenstreks ble til rene julebelysningen. Videre fikk vi se en fjernstyrt bil utstyrt med en sprengladning, som vi bare må anta skal utnyttes til både gåteløsning og kamp.

Senere var det mutantenes tur til å angripe spilleren, og det var imponerende å se hvor lite skapningene brydde seg om hindringer der de klatret på veggene og spratt elegant over gjerder. Fiender med litt fleksible adferdsmønstre kan vi like.

Siste mote i post-apokalyptiske samfunn.
Siste mote i post-apokalyptiske samfunn.

Selv om denne delen av demonstrasjonen var innendørs i et relativt traurig område imponerte det visuelle også her, blant annet på grunn av virkelighetstro vann som dryppet og sprutet overalt, inkludert på kameralinsen. På toppen av det hele bidro atmosfæriske lyder godt til stemningen.

Presentasjonen undertegnede fikk overvære ble avsluttet med en kjapp snartur til «The Dead City», en ruinert storby full av sammenraste høyhus, ikke så ulik enkelte av områdene i Fallout 3. To svære beist av noen mutanter trampet illevarslende rundt i byen som muterte Godzillaer, og vi må bare anta at det venter en storslått slåsskamp mot disse på et tidspunkt i spillet.

Konklusjon

Rent skytespillmessig ser Rage veldig lovende ut, med spennende våpen og livlige fiender. Ikke minst er det teknisk sett et «skikkelig» skyespill, med fysikkeffekter, ulike treffpunkter på fiendene, og alt som hører til.

Id Software har helt tydelig gått litt bort fra korridorskytespill-formelen, og dette er definitivt ikke Doom 3 på nytt igjen.

Det er godt å se at utviklerne tar seg tid til å utforme en rik, håndlaget og atmosfærisk verden med mye å se og gjøre. Variasjonen virker å være helt upåklagelig, både når det gjelder brettdesign, oppgaver og våpen. Skytingen, utstyrssamlingen, småspillene, bilkjøringen og alt det andre utgjør en totalpakke som fort kan bli et av de virkelig store spillene neste år.

Rage utvikles til Xbox 360, Playstation 3 og Windows/Linux/MacOS-PCer og kommer først i 2011.

Les også: Sniktitt: Portal 2

Kommentarer (14)

Forsiden akkurat nå

Til toppen