Sacred

Hva har orker, demoner, skjelett, kaniner og drager til felles? Jo, de er alle "monstre" som kan drepes i Sacred, et Hack'n Slash rollespill fra Ascaron Entertainment. Et stort kongedømme venter ivrige utforskere.

Stort potensiale, men laber gjennomføring
Sacred har mye potensial for å kunne vært på lik linje, om ikke et bedre spill enn Diablo-serien. Dessverre er det noen faktorer som gjør at opplevelsen ikke blir det samme, og da tenker vi ikke på akter og bosser og monstre, men hvilke gjenstander heltene kan få tak på. Diablo har unike gjenstander og store sett med utstyr som hører i samme serie. Sacred har det samme, men det fungerer dessverre ikke like bra.

Det er vanskelig å skille en unik gjenstand fra en vanlig gjenstand, og selv etter erfaringsnivå 50 er det vanskelig å finne gode plasser for å kunne få tak i de sjeldne gjenstandene. Dette gjør at lysten til å repetere samme monstre om og om igjen for en sjanse til de beste gjenstandene, slik man gjerne hadde Mephisto og Baal for Diablo II, rett og slett ikke eksisterer i Sacred.

Flerspillerdelen til Sacred, hvis man sammenligner med Battle.net-tjenesten til Blizzard, har ingenting å stille opp med. Onlinedelen til Sacred er fortsatt full av feil og sliter med "lag" og ustabile servere. Ascaron jobber imidlertid hektisk og retter opp feil i et radig tempo. Siden spillet ble sluppet for litt siden har det allerede kommet 3 oppgraderinger, og de lover å komme med flere oppdateringer for å forbedre spillet og forhåpentligvis vil de også adressere hvordan gjenstander identifiseres og distribueres i framtiden.

Sacred byr på samarbeidsmodus for flerspiller for opp til 4 spillere. I dette modus vil hovedoppdraget, som følger heltene fra start til slutt, være tilgjengelig. Den som oppretter spillet vil kunne lagre progresjonen slik at man kan spille med kompiser og fortsette der man slapp tidligere. I tillegg støtter det opptil 16 spillere i ren "Hack’n Slash"-modus og PvP-modus. Sacred kommer med en mulighet for å kunne kjøre dedikert server på en maskin, og koble til fra de andre. Uheldigvis kan du ikke koble til folk som ikke sitter på det lokale nettverket ditt, men dette kan gås rundt ved hjelp av VPN-løsninger, for de som kjenner til slikt.

Kopibeskyttelse og god tro
Ascaron tillater at flere spillere kan spille sammen i lokalt nettverk selv om bare en har kjøpt spillet. Dette er relativt sjeldent i spillindustrien, og vi må si at vi liker denne måten å tenke på fra utviklernes side. Dette tillater at flere kompiser kan spille sammen og utforske spillet, og forhåpentligvis for utviklerne og utgiverne, vil dette øke salget. Alle spillerne starter spillet etter tur, og putter inn den originale CD-en mens spillet startes. Når spillet er startet kan CD-en tas ut og gis til nestemann. Dette burde vekke minner tilbake til 90-tallet og lignende metoder for visse andre spill.

Spillet vil likevel ikke starte uten den originale CD-platen, og har sterk kopibeskyttelse for å forhindre ulovlig kopiering, faktisk så kraftig beskyttelse at en del personer som hadde kjøpt spillet slet med feil som skyldtes at spillet trodde det var en piratkopiert versjon. Selv hadde jeg til tider problemer med å starte spillet, det stoppet opp under sjekk av CD-en og prosessen ville ikke avsluttes og maskinen måtte restartes.

Sacred innfrir lystene for "Hack’n Slash", men dog bare til en viss grad. Spillet har god grafikk, en flott musikk, riktignok ikke like flotte stemmer, et interessant system for krefter, kombinasjoner av disse som kan gi uante resultater, en sterk enspiller-historie og mye skjult humor. Likevel scorer ikke Sacred helt opp blant de beste. Det er for upolert og sliter med problemer med flerspillermodus, men forhåpentligvis vil dette bli forbedret i framtidige oppdateringer, og da skal man ikke se bort fra at Sacred kan få virkelig mange spillere.