Valve - F-Stop

Slik skulle Valves kansellerte Portal-forløper fungere

Endelig vet vi hva F-Stop-konseptet faktisk var.

Da Portal 2 ble lansert i 2012 hintet Valve til et ubrukt konsept kalt F-Stop, som skulle være en spillmekanikk brukt til en forløper til Portal. Det lille vi visste om spillet den gang var at det skulle finne sted i Aperture Science en gang på 70/80-tallet, og at konseptet hadde noe med et kamera å gjøre.

Nå har Valve – via det relativt ukjente spillstudioet LunchHouse Software – trukket sløret av mekanikken, og spillkonseptet som ble kalt Aperture Camera. Studioet skal lage en minidokumentarserie kalt Exposure om mekanikken, som kan sees på YouTube. Vi har allerede fått noen klipp, som du selv kan se over.

Som videoen demonstrerer handlet F-Stop-mekanikken om å ta biler av objekter for så å reprodusere objektene fra bildene. For eksempel kan man ta bilde av en heliumbalong, og så skalere og duplisere nye balonger i omgivelsene. I videoen ser vi dem bli festet til esker, som så flyver opp mot taket.

Et dødt konsept?

Vi vet ikke hvorfor Valve nå trekker sløret av F-Stop-mekanikken, om enn via en tredjepart, men vi regner med det betyr at de har gitt slipp på konseptet og ikke kommer til å plukke det opp igjen. Samtidig har det kommet flere spill de siste årene som bruker mekanikker lik den vi ser her, slik som Superliminal i fjor.

Et lignende – og nesten mer imponerende – konsept har også dukket opp på Twitter de siste dagene, kalt Polaroid Effect. Det er signert indie-utvikler Matt Stark, og i motsetning til F-Stop-mekanikken tar man her et polaroidbilde, roterer det, og gjenskaper hele rommet som et tredimensjonalt rom man kan gå inn i og utforske. Hvis den forklaringen ikke gir mening, er det lettere å se en video av det på YouTube.

I fjor trakk Valve sløret av et nytt Half-Life-spill:
Half-Life: Alyx er en fullverdig forløper til Half-Life 2 »

Siste fra forsiden