Half-Life 2

Half-Life 2 bruker et bilde av et ekte lik

Fans avslørte at spillet brukte medisinsk bilde som tekstur.

Valve

Internett har vist seg å være spesielt godt egnet for å knytte tråder ingen viste at kunne kobles sammen – eller burde.

Et nytt eksempel på dette kom i desember, når en diskusjon i en undergruppe av siden Reddit la merke til at et gammelt bilde fra en rettsmedisinsk lærebok lignet mistenkelig på en velkjent modell i Half-Life 2.

Helt konkret fant oppdagelsen sted i r/eyeblech, en isolert gruppe lagd for deling og analyse av ekle og avskrekkende bilder, og det var en bruker der som innså at dette bildet var gjenbrukt i spillet.

Dette ble da plukket opp av YouTuberen Richter Overtime som gav en kort historikk av bildet og modellen.

Del av et mer dystert spill

Valve

3D-modellen i Half-Life 2 heter «corpse01.mdl», og var vært kjent lenge som en av de mer grusomme bitene i spillet fra 2004. Modellen er brukt mange ganger i spillet, og skiller seg ut i landskapet nettopp fordi deler av den synes spesielt detaljerte. Særlig blant det som ellers kan synes som uklare og tåkete, lav-oppløste teksturer.

At modellen legges merke til har også gjort at den har hatt vedvarende oppmerksomhet. Den har til og med blitt gjenbrukt i andre sammenhenger, mest merkbart som spiller-skin i populære Garry’s Mod.

Det gir da mening at det skiller seg ut, siden det er et ekte rettsmedisinsk bilde av et brent lik som er brukt som tekstur for modellen. Bildet er brukt med bare mindre endringer – ett av øynene er kopiert på begge sider av hodet, som gjør det litt mindre menneskelig, men fremdeles grusomt.

Valve

Denne modellen er kanskje en levning av en forkastet versjon av spillet. Det var etter sigende en tanke om at Half-Life 2 skulle være et mye mørkere og mer dystert spill, med langt mer av ett skrekk-preg enn det spillet endelig ble.

Reisen gjennom den mørke og forlatte zombie-byen er et klart element av dette – og det er nettopp her vi ofte ser «corpse01.mdl».

Kontroversiell Praksis

Bruk av bilder og videoer av ekte død og skader er ikke ukjent i utviklingen av spill, men er som regel brukt kun i tidlige faser av utviklingen og som mer generelle referanser for grafikken.

Valve

Mange synes det er mer etisk forsvarlig å trekke grensen ved bruk av kunstige erstatninger og analoger – som potetskall-teksturer og lyden av seleristenger som brekker.

Og for dem som ønsker å fjerne det makabre bildet fra Half-Life 2, finnes det allerede en mod som gjør nettopp dette.

Siste fra forsiden