Sniktitt

Vi har testet PlayStation 4

Sonys nye hjemmekonsoll er svært lovende.

KÖLN (Gamer.no): Årets store spillmesser har vært preget av at vi står foran overgangen til en ny konsollgenerasjon. Utviklere og utgivere har valgt å legge stort fokus på konsollene som er på vei inn i de mange tusen hjem. Spesielt Sony satte alle kluter til for å bringe så mye oppmerksomhet som mulig til sin kommende PlayStation 4. Med kun få måneder igjen til lansering var det en selvfølge at deltagerne på årets Gamescom-messe skulle få se hva konsollen kan gjøre og samtidig teste et par av lanseringstitlene.

Monolitten i all sin prakt. (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
Monolitten i all sin prakt. (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
PlayStation 4 Eye har to sensitive vidvinkelkameraer som fanger opp spillerens bevegelser. (Foto: Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
PlayStation 4 Eye har to sensitive vidvinkelkameraer som fanger opp spillerens bevegelser. (Foto: Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)

Kraftige saker

Etter at PlayStation 3 mottok mye kritikk for en komplisert maskinvarearkitektur basert på Cell-prosessorer har Sony bestemt seg for å forenkle innmaten i sin neste konsoll. PlayStation 4 kommer med en 64-bits åttekjernes X86-prosessor, noe som gjør at konsollens indre minner mer om en PC. PlayStation 4 kommer også med et skjermkort som kan håndtere opptil 2 teraflop/s. 8GB GDDR5 RAM topper den digitale kransekaka. Denne oppbyggingen skal både gjøre det enklere å utvikle spill både for store og små utviklere, samt lette porteringsprosesser fra andre konsoller.

På harddisksiden er ikke PlayStation 4 en latsekk heller. Konsollen lanseres med en intern harddisk på 500 gigabyte, som er en ganske respektabel mengde plass for en spillkonsoll. Det skal også være mulig for brukeren å oppgradere kapasiteten på denne. Spillene vil fortsatt komme på Blu-ray-plater, men konsollen leser disse opptil tre ganger raskere enn sin forgjenger. Forhåpentligvis vil dette minke lastetider, noe som var et problem med PlayStation 3.

Selve konsollen er langt mindre og slankere enn sin forgjenger, med et vinkelrett design som får den til å se ut som monolitten fra 2001: A Space Odyssey. Maskinens ytre er elegant antrukket med både matte og blanke overflater. En helt matt konsoll hadde vært foretrukket, da blanke overflater har en tendens til å tiltrekke seg langt mer støv og fingermerker. Den slanke kroppen gjør at maskinen ser litt vanklevoren ut, men hvor topptung den faktisk er gjenstår å se. Med en god base under skal den nok klare å stå stødig, men vil du være helt sikker kan det være lurt å legge konsollen vannrett.

Å se konsollen på nært hold var stilig, med tanke på hvor slank og kompakt den faktisk er. Sammenlignet med Xbox One er den langt mer diskré å ha under TV-en, omtrent på størrelse med slim-modellen til Xbox 360.

Ny håndkontroller

Håndkontrolleren til PlayStation 3 har aldri vært spesielt grei å bruke. Den lå aldri godt i hendene og føltes for lett og skjør. Jeg var alltid redd for at den skulle knekke i to om den ble holdt for hardt. I tillegg var skulderknappene et mareritt å ta i bruk. De hadde en koveks form som gjorde det vanskelig for pekefingrene å finne en naturlig hvilestilling og var generelt ganske vonde å klemme inn. Dette ble spesielt et problem i bilspill og skytespill, der skulderknappene er det man bruker mest.

Den nye DualShock 4 (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
Den nye DualShock 4 (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
Håndkontrolleren til PlayStation 4 kommer i tre farger, sort, blå og rød. (Foto: Sony)
Håndkontrolleren til PlayStation 4 kommer i tre farger, sort, blå og rød. (Foto: Sony)
Lyset på baksiden er en sensor som snakker med PlayStation Eye. (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)
Lyset på baksiden er en sensor som snakker med PlayStation Eye. (Foto: Barone Firenze/Shutterstock.com)

DualShock 4 er større, men likevel slankere enn DualShock 3, med forlengede og utvidede håndtak for bedre grep. Om du har litt store hender er den ekstra fin da du aldri får følelsen av for dårlig overflateplass.

Kontrolleren er fortsatt ganske lett, men har en større følelse av vekt og tilstedeværelse når du holder den i hånden. Den kjennes ikke spesielt skjør lenger, men er likevel lett nok til at hender og armer ikke blir slitne. Skulderknappene har samtidig blitt mindre og har nå fått en konveks form. Dette gjør de langt mer komfortable å bruke. Tommelstikkene har fått en lignende omstilling og er nå konkave i midten slik at tomlene hviler lett i dem. Slik blir det også mindre sjanse for at fingrene sklir av under mer intens spilling.

DualShock 4 kommer i tillegg med en berøringsplate foran på kontrolleren. For å få plass til denne er kontrolleren blitt bredere, noe som også fører til at knapper og tommelstikker er lengre fra hverandre. Selve platen kan trykkes inn og ser ut til å respondere best på enkle bevegelser i de fire himmelretningene. Akkurat hvordan denne blir benyttet av utviklere gjenstår å se.

Lanseringsspillet Warframe, har valgt å legge din spillfigures spesielle evner til bevegelser på berøringsplaten. Det var litt spesielt å strekke tommelen over halve kontrolleren for bruke den, men det var lett å venne seg til etter hvert. I Watch Dogs og Assassin's Creed IV: Black Flag kunne man hente opp spillkartet med et klikk på berøringsplaten.

«Start»- og «Select»-knappene er fjernet til fordel for berøringsplaten, men samtidig har det blitt lagt til to nye knapper: «Share» og «Options». «Share»-knappen er en del av Sonys nye strategi for integrering av ulike sosiale funksjoner. Den lar deg dele video og bilder fra de 15 siste minuttene i spillet på for eksempel Facebook eller Twitter. «Options» er ikke stort mer enn den gamle Start-knappen med et nytt navn, som gir deg tilgang på spillenes pausemeny. Knappene er litt små, men generelt ganske greit plassert. Du har enkel tilgang til dem fra styrekors og handlingsknapper, men de er litt inneklemt på det som allerede er en ganske folksom overflate.

Sony har valgt å gå vekk fra den gamle Xross Media Bar.
Sony har valgt å gå vekk fra den gamle Xross Media Bar.
Video- og bildedeling i praksis
Video- og bildedeling i praksis

Nytt PlayStation Eye

Sony har også valgt å videreutvikle PlayStation Eye slik at den kan snakke med håndkontrolleren når du spiller. Foran på kontrolleren er det en lysende markør som kan brukes til å kommunisere med spilleren på ulike måter. Ved å vise frem forskjellige farger kan den for eksempel indikere hvilken spiller som kontrollerer hvilken figur.

Lysmarkøren fungerer som kommunikasjonsmiddel mellom PlayStation Eye og DualShock 4. Sensoren inne i Eye-kameraet kan lese hvor lyset på kontrolleren befinner seg og oppdager bevegelse og avstand. Med dette kan man blant annet taste inn beskjeder til andre spillere ved å vippe DualShock 4 i forskjellige retninger på et virtuelt tastatur. Teknologien baserer seg på den som allerede eksisterer i PlayStation Move.

Selve kameraet har også blitt forbedret og oppgradert. Det kommer med to meget sensitive vidvinkelkameraer som skal fange opp så mange bevegelser som mulig. I tillegg kommer kameraet med en firekanals mikrofonmatrise som skal redusere bakgrunnsstøy. Sony utelukker heller ikke at disse kan brukes til å gi kommandoer til konsollen. I motsetning til Kinect på Xbox One selges PlayStation 4 sitt kamera separat, noe som bidrar til konsollens betraktelig lavere pris.

En sosial spillmaskin

Med PlayStation 4 ønsker Sony å skape en spillmaskin som er noe mer enn en ren underholdningsplattform. Derfor kommer konsollen med en rekke sosiale funksjoner som skal knytte brukerne sammen. Brukergrensesnittet forsøker å etterligne sosiale medier som Facebook og Twitter, og man kan enkelt dele sine opplevelser fra et spill med venner og kjente.

Det skal også være mulig for spillere å dele gjenstander og hemmelige funn med hverandre. I maskotspillet Knack kan man gi fra seg overflødige gjenstander man finner i spillet til andre spillere på vennelisten. Takket være et samarbeid med Twitch og Ustream kan man enkelt sette opp en videostrøm og kringkaste din spillopplevelse, direkte fra sofaen. Målet er å gjøre prosessen så strømlinjeformet og enkel som overhodet mulig.

Knack ser skikkelig pent ut.
Knack ser skikkelig pent ut.
Warframe har valgt å legge spillfigurens spesielle evner til bevegelser på berøringsplaten.
Warframe har valgt å legge spillfigurens spesielle evner til bevegelser på berøringsplaten.

Slike videostrømmer har blitt meget populære de siste par årene, og det blir spennende å se hvordan den gjengse spillbefolkning tar imot en slik tjeneste. Det å se noen spille et spill er ikke nødvendigvis interessant i seg selv. Det som gjør det interessant er hvordan de takler de ulike utfordringene, og deres kommentarer til det som skjer. En slik forenkling av en strømningstjeneste kan gjøre det vanskeligere for de virkelig gode videoskaperne å skille seg ut fra resten av røkla.

De nye sosiale funksjonene i PlayStation 4 gjør det lettere for brukere å se hva deres venner holder på med. Men om man ikke er interessert kan man enkelt slå de av. Sony har tydeligvis skjønt at funksjoner som etteraper sosiale medier ikke er for alle, og har laget en konsoll som både passer for både den ensomme kjellernerd og den mer utadvendte, sosiale, spillentusiast. Selv er jeg spent på å teste ut de ulike strømningstjenestene, og kanskje eksperimentere litt med kringkasting av spillvideoer.

Oppsummering

Det virker som om Sony har lært mye i løpet av PlayStation 3 sine syv år på konsollmarkedet. Selskapet ser ut til å angripe den neste generasjonen med en stor mengde ydmykhet og ønsker å rette opp i feilene som ble gjort med PlayStation 3. Den nye konsollen er langt tynnere enn sin forgjenger og besitter maskinvare som skal gjøre det enklere for utviklere å skape spill. Håndkontrolleren har også fått noen forbedringer den sårt trengte.

Samtidig er jeg usikker på om alle de nye sosiale funksjonene i PlayStation 4 vil ha noe særlig for seg. Med tanke på de ulike overvåkningsskandalene som har florert i USA den siste tiden er nok de fleste litt redde for at personlig informasjon skal komme i gale hender. Spesielt vennelister med virkelige navn kan bli en bekymring for noen. Heldigvis har man muligheten til å deaktivere disse funksjonene om man føler seg spesielt utrygg.

Videostrømning og deling av disse kan bli en kul greie for den nye konsollen, så lenge vi ikke blir oversvømt av dårlige kringkastere. For de av oss som liker å lage skrytevideoer er dette en perfekt måte å gni vår suksess inn i fjeset på våre venner.

PlayStation 4 kommer i salg 29. november i Norge og vil koste rundt 3500 kroner. I grunnpakken får vi en DualShock 4-håndkontroller, et headset, en USB-kabel for å lade kontrolleren, en HDMI-kabel og en strømkabel. PlayStation Eye-kameraet vil selges som et separat produkt. 19 PlayStation 4-spill blir tilgjengelig på lanseringsdagen.

Vil du få beskjed når PlayStation 4 kommer på lager i norske butikker eller får nedsatt pris? Abonner på varsling gjennom vår prisguide.

Les også: Norge får ikke spillstreaming til PlayStation 4 med det første
Les også: Sniktitt på Killzone: Shadow Fall

Kommentarer (25)

Forsiden akkurat nå

Til toppen