Nintendo har selv anslått at de vil selge 15 millioner Switch 2-konsoller innen utgangen av regnskapsåret i mars 2026. DFC er mer optimistiske, og mener salget kan nå så høyt som 20 millioner, dersom leveransekjeden forbedres ytterligere.
Nintendo har historisk vært konservative i sine prognoser. Da den originale Switch ble lansert i 2017, var målet 10 millioner enheter det første året. Det faktiske salget endte på 15 millioner.
Muligheter i kjølvannet av GTA VI-utsettelse
Med utsettelsen av GTA VI til 2026, peker DFC på Switch 2 som årets viktigste drivkraft for spillomsetning – spesielt i Japan, hvor Nintendo også tilbyr en billigere modell med lokal tilpasning.
Innen 2029 spår DFC at Switch 2 vil ha solgt over 100 millioner enheter – og at Nintendo vil bli den foretrukne konsollplattformen for tredjepartsutviklere. Dette er en sterk motsetning til flere av Nintendos tidligere konsoller, som ofte ble sett på som vanskelige og lite attraktive å utvikle spill til – enten på grunn av en relativt lav spillerbase (Wii U, GameCube) eller teknologisk underlegne kassetter sammenlignet med CD-er (N64).
Den japanske spillgiganten har likevel klart seg gjennom flere, la oss si, unike forsøk på hjemmekonsollen, fordi de alltid har hatt et sterkt bibliotek av eksklusive førstepartispill.

Gjennom suksessen til Switch, og den forventede populariteten til oppfølgeren, kan Nintendo befinne seg i en unik posisjon hvor de altså blir en foretrukket partner for tredjepartsutgivere i tillegg til å ha den tradisjonelt sterke rekka med egne spill.
Per i dag har den originale Switch nådd 152 millioner solgte enheter siden lanseringen, og er nær ved å passere Sonys rekord på rundt 160 millioner solgte PlayStation 2-konsoller.
Dersom prognosene slår til, kan Switch 2 bli en av de mest suksessrike konsollene i historien – og et vendepunkt for Nintendos rolle i den globale spillindustrien.