Spielberg-prosjekt for ambisiøst

Det kansellerte spillet prøvde for mye på én gang.

For en liten stund siden fikk vi den endelige (og ikke særlig overraskende) beskjeden om at filmregissør Steven Spielbergs store EA-prosjekt var kansellert. Men på det tidspunktet visste vi fortsatt ikke særlig mye konkret om spillet, og hva vi hadde gått glipp av.

Spielberg og EA-produsent Lois Castle.

Nå har nettstedet 1UP snakket med utviklerne og sikret seg massevis av informasjon om Project LMNO, som spillet het under utviklingen.

Der beskrives det som et «partner-basert førstepersons parkour-eventyr», som foregikk i en åpen verden og tok sikte på å skape et nært bånd mellom spilleren og en figur ved navn Eve. Hun ville hjelpe spilleren i kamp, men også vokse og forandre seg avhengig av hva spilleren gjorde.

I motsetning til vanlige høybudsjettsspill, skulle Project LMNO kun vare i to til tre timer, men til gjengjeld ønsket utviklerne å gi spilleren så mange forskjellige valgmuligheter at det skulle være fristende å spille det om og om igjen.

Det kan virke som det var de store valgmulighetene som skapte trøbbel. Utviklerne trekker frem et nivå som tok omtrent tre minutter å spille gjennom, men som hadde nok innhold til at man godt kunne holde på i 45 minutter og stadig oppleve nye ting.

I 2008 fant Electronic Arts ut at prosjektet hadde problemer, og gjorde store endringer. Mange av originalutviklerne måtte gå, og en ny produsent ble satt på jobben. Planen var så å gjøre spillet langt mer tradisjonelt, som et «Uncharted i Spielbergs univers».

Men dette skulle heller ikke vare. Samme år kom store endringer i EAs strategi. De kjøpte nettspillselskapet PlayFish for cirka 1,4 milliarder kroner, sa opp 1500 ansatte i sine mer tradisjonelle divisjoner og kansellerte en haug av prosjekter – inkludert Project LMNO.

Siste fra forsiden