The Elder Scrolls III: Tribunal

Selv om det i kjølevannet av Morrowinds utgivelse har kommet ut en rekke flotte modifikasjoner fra spillets tilhengere, klarer ikke utviklerne selv levere en like enestående, og nytenkende spillopplevelse.

Forbedret journal-system
Ser man bort fra kun det innholdsmessige i ekspansjonen, vil man også finne et par nye funksjoner introdusert til spillet. Det er ingen hemmelighet at Morrowinds journal-system var noe vaklende. Straks journalens innhold begynte å bli litt mer massivt enn kanskje det utviklerne hadde tenkt på forhånd, kunne det hele bli veldig uoversiktlig for spilleren. Den var rett og slett veldig dårlig kategorisert. Dette fikser Tribunal på ved å innføre muligheten til å sortere innholdet i journalen etter oppdragene du har fått. Hvert oppdrag har sitt navn, og du kan bla gjennom listen for å finne det rette. Når du så klikker på navnet vil du få opp all informasjon som på en eller annen måte er relevant for oppdraget, slik som objektiver og nedskreven dialog.

Kartet-systemet har også fått en ny funksjon hvor du kan klistre på notater på det lokale kartet. Det vil si at du fremdeles ikke har muligheten til å gjøre det på verdenskartet, men likevel kan det være en velkommen funksjon for de som f.eks. har litt problemer med å orientere seg i byene. Disse to funksjonene er likevel noe som burde ha vært med i spillet fra starten av, og jeg som andre mener at disse burde ha blitt utgitt via en offisiell, og ikke minst gratis oppdatering. Dette er likevel to funksjoner som kommer godt med, spesielt i henhold til journal-oppdateringen, og jeg er glad det ble implementert en gang for alle. Morrowind var på alle måter en singleplayer-opplevelse, og utover å eskortere visse karakterer var du stortsett en ensom ulv.

Tribunal gir deg nå muligheten til å hyre leiesoldater som kan følge etter deg på dine eventyr. De vil naturligvis kjempe for deg, og forsvare deg. Du har også muligheten til å kjøpe skapninger som kan bære gjenstander for deg, f.eks. de søte "pack rats". Jeg setter stor pris på disse to mulighetene, spesielt ettersom det er godt å kunne ha andre til å bære ting for deg når du er ute og reiser, men både leiesoldatene og bærerne dine lider av dårlig kunstig intelligens. De har en tendens til å sette seg fast i geografien, og har problemer med trapper. Til tross for disse problemene er det ingen tvil om at det er svært nyttig å kunne sette sammen ditt eget lille kompani med eventyrere. Det er bare beklagelig at de ikke er litt mer interaktive.

Tribunal gjør utvilsomt en mesterlig jobb i å sette sammen det innholdet utviklerne har skapt for denne ekspansjonen. Innholdet er bunnsolid, med en troverdig historie, nytt utstyr, nye skapninger, og så videre. Det som likevel er beklagelig er at utviklerne kunne ha gjort så mye mer. Det er altfor lite ny historie, utstyr, og skapninger. Det er kanskje ikke nytenkende nok, og jeg sitter igjen med en følelse av at dette kunne vært noe langt bedre enn det egentlig er. Til tross for dette er Tribunal en verdig ekspansjon, men tilføyer ikke noe spesielt som allmennheten vil sette pris på. De mest trofaste tilhengerne av originalen vil utvilsomt finne seg til rette i Mournhold, men jeg tror nok at ekspansjonen stiller krav til at spilleren vet mye om Morrowinds historie for at det hele skal gi noen mening.

Hvis du kjøper spillet for mer variasjon, som f.eks. nye fiender å kjempe mot, vil du utvilsomt bli skuffet. Kvaliteten i ekspansjonen er strålende, men kvantiteten svikter - og vi vet alle at kvantitet er et synonym med Elder Scrolls-serien generelt. Grafikk- og lydmessig er spillet akkurat det samme som originalen. Det er like imponerende, men har også de samme feilene som gjorde at originalen ikke scoret full pott. Du finner selvsagt mye nytt grafisk materiale, men ikke nok til at det skiller seg ut. For meg er det også skuffende at ikke utviklerne ønsket å utvide landområdet. Jeg kunnne gjerne sett for meg et nytt kontinent, gjerne et øde land dekket av snø, for å få litt variasjon i Morrowinds spillopplevelse. Spillet skilter med noen få nye replikker fra Mournholds innbyggere, men på musikkfronten er det intet nytt. I bunn og grunn er Tribunal en begrenset spillopplevelse, som til tross for sin mesterlige kvalitet kunne blitt så langt mye mer.