The Witcher 2 også til konsoller

CD Projekt svarer på spørsmål om blant annet plattform, lanseringsdato og spillmotor.

The Witcher var 2007s store ”elsk eller hat det”-spill. Rått, usminket og voksent – enten nøt du fraværet av fagre alver, sort/hvitt-personligheter og romantiske settinger eller så hatet du spillets harry skjørtejakt og den kanskje litt overdrevent skitne språkbruken.

Undertegnede var en av de førstnevnte. Endelig fikk vi et rollespill som ikke var fylt til randen med pompøse og selvhøytidelige tørrpinner, med en dyp og original fortelling. The Witcher var, til tross for at både alver, dverger og diverse monster dukket opp i spillet, ganske så realistisk, og verdenen fremstod som en ganske troverdig versjon av vår egen middelalder. Observante spillere kunne lett trekke paralleller mellom diskrimineringen av alle raser som ikke er mennesker i spillet, og karakterene i The Witcher fremstod som ekte mennesker med både onde og gode sider.

Men spillet var ikke uten problemer. Foruten at kampsystemet var minst like kontroversielt som spillet i seg selv slet spillet med en god del tekniske problemer. Blant annet dette er ting CD Projekt håper å rette opp i, og vel så det, med spillmotoren den nylig annonserte oppfølgeren The Witcher 2: Assassin’s of Kings skal ta i bruk.

Ifølge CD Projekt selv skal denne motoren være bygget fra bunn av, og den vil sørge for at problemene og flaskehalsene teamet hadde under utviklingen av det første spillet ikke oppstår denne gangen også. Det første spillet brukte den noe aldrende motoren Aurora, som er motoren som ga liv til Neverwinter Nights, og dette er visst årsaken til en god del av de tekniske problemene spillet hadde ved lansering.

For de som har sett videoen som avslørte spill nummer to i serien kan utviklerens representant komme med noen beroligende ord: ”Skuespillerne" som har gitt stemmer i videoen er amatører, profesjonelle vil selvsagt bli leid inn. I tillegg sier den polske utvikleren at videoen ble laget for seks måneder siden, og hadde som formål å selge spillet til en utgiver. Videoen er altså ikke på noen måte representativ for det endelig produktet, spillet er fortsatt på et tidlig stadium av utviklingen.

Når det gjelder mulig lanseringsdato har ikke CD Projekt noe å gi oss. Det eneste som er sikkert er at det ikke blir i den nærmeste fremtid. Utvikleren sier selv at de er dypt inne i utviklingsprosessen og har ”mange, mange, mange timer igjen”. Noe nytt materiale fra spillet vil ikke gjøres tilgjengelig på en god stund heller, foruten videoen som allerede er sluppet ser vi nok ikke noe mer fra spillet før en utgiver er brakt inn på banen.

Men utvikleren har ikke bare dårlige nyheter å komme med. For det første skal teamet som utviklet det første spillet ha blitt flyttet over til spill nummer to, sammen med en god del av menneskene som jobbet med det kansellerte Rise of White Wolf. Beroligende i disse outsourcing-tider.

Og eier du ingen kapabel PC er det ikke grunn til å fortvile enda: Witcher 2 er også under utvikling til konsoller. Hvilke konsoller dette blir er ikke bestemt enda, men vil bli annonsert sannsynligvis når en utgiver er i boks.

(Kilde: CD Projekt)

Siste fra forsiden