Urovekkende nyheter rundt Galaxies-lansering

I natt norsk tid, kunngjorde Sony Online Entertainment den forhåpentligvis endelige lanseringsdatoen for Star Wars Galaxies: An Empire Divided. Akkurat dette er det lett å ta med en klype salt, selv om det virker relativt endelig denne gangen, da Sony har satt offisielle lanseringsdatoer helt siden i fjor.

Star Wars Galaxies er i all hovedsak et MMORPG - Massively Multiplayer Online Role-Playing Game - hvor du inntar rollen som en innbygger i George Lucas sitt fantastiske univers. Her skal du menge deg med tusener av andre mennesker fra hele kloden, i det som formodentligvis blir en forrykende spillopplevelse for horder av trofaste Star Wars-tilhengere. Den utvalgte datoen er 26. juni, altså denne måneden, men det gjelder dessverre kun USA i første omgang.

- Jeg har ingen tro på at det kommer i år. Det skal først testes grundig i USA, fortalte Hjalmar Hedman, PR-ansvarlig for Activision Nordic til Gamer.no i dag.

Og samtidig med kunngjøringen av enda en dato, har selskapet også kunngjort spillets prismodell, og det er ikke aldri så lite sjokkerende. Hvis du skriver deg opp for et én-måneds abonnement, må du punge ut med hele 14,99$ (bedre kjent som tallet femten) noe som tilsvarer opp i mot hundre norske kroner. Dette er altså to dollar høyere enn Sonys andre onlinespill, EverQuest, og selv om prisøkningen ikke er særlig sjokkerende i seg selv, viser det en utvikling som bør kunne tolkes som negativ for forbrukerne. Vil du oppnå en månedspris identisk med EverQuest, må du faktisk abonnere for hele seks måneder av gangen. Den komplette prismodellen ser slik ut:

  • Én måned: $14,99
  • Tre måneder: $14,00 per måned
  • Seks måneder: $13,00 per måned
  • Ett år: $12,00 per måned

- Etter tre år med intens utvikling, er henrykte over den nærstående lanseringen av Star Wars Galaxies: An Empire Divided. Vi er stolte over at LucasArt følte Sony Online hadde den rette kombinasjonen av teknisk innsikt og kunnskaper innen spilldesign til å produsere et spill av denne størrelsen. Teamet har jobbet uten stopp for å kunne levere et produkt som både lever opp til Star Wars-lisensen, og de forventningene LucasArts hadde satt opp for oss, forteller en entusiastisk John Smedly, president for Sony Online Entertainment.

Og hvis Star Wars Galaxies bare er halvparten så avhengighetsdannende og fengende som det veletablerte EverQuest, ser vi ingen grunn til at Sony skal være redd for lommeboken de neste par årene.

Siste fra forsiden