Lost Ark

Utrolig moro når du endelig får spilt

Et enormt spill som aldri tar slutt.

Det var mange som gledet seg til Lost Ark skulle komme, men at det skulle bli så populært kom nok litt brått på. Jeg mistenker at heller ikke utviklerne forventet et så stort trøkk, fordi serverene deres har vært overbelastet til de grader de første ukene etter slippet.

Spesielt har dette rammet hardest for oss som spiller på EU-serverene. Her har man sett køer med godt over 20 000 mennesker, og ventetider på rundt 6-7 timer for å få logget inn. Og det har også ført til problemer inne i spillet.

Men nye servere er satt opp, og de har til og med laget en helt ny serverpark i Europa for å minimere trykket litt, og etter køene å dømme så ser det ut til å ha funket. Og populariteten er ikke overraskende, for Lost Ark er et utrolig underholdende spill.

Fullstappet med innhold

Jeg vil anslå at jeg har rundt 40-50 timer med aktiv spilling på figuren min nå. Jeg gikk for klassen «gunslinger», en rask og mobil dame som skyter med pistoler, hagle og rifle. Så langt er jeg meget fornøyd, og koser meg gløgg med valget mitt. Jeg har nådd det som kalles «endgame» i Lost Ark, men jeg er langt ifra ferdig, eller tom for innhold.

Kule actionsekvenser underveis.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Veien opp til nivå 50 var mye kortere sammenlignet med mange andre MMO-spill, men samtidig så er det litt vrient å sette Lost Ark opp mot for eksempel World of Warcraft, da de er ganske så forskjellige. Jeg rundet 50 etter rundt 12 timer med spilling, og veien fram dit var stort sett veldig bra.

Du er på jakt etter noen magiske gjenstander, og her er det hele verden som står på spill. Du er helten, og du må redde verden fra demoner og andre fæle skapninger. Historien totalt sett er litt så som så, men en del av kampene og hendelsene den produserer på veien er særdeles bra, og med god variasjon. Jeg har vært med på enorme beleiringer av slott, jeg har stått imot horder av demoner, og jeg har overvunnet noen av de aller kuleste sjefskampene jeg har spilt i denne typen spill før.

Et av høydepunktene i historien.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Utviklerne har virkelig lekt seg med både den isometriske synsvinkelen og mekanikkene i kampene, og det er rett og slett skikkelig gøy. Jeg gleder meg enda til å se hva de neste historieoppdragene vil gi meg, både med tanke på fiender men også områdene og hva de har funnet på neste gang.

I tillegg til hovedhistorien er det også en hel del sideoppdrag å gjøre underveis, med litt mer varierende kvalitet. En ting som plaget meg underveis i historien, både når det kommer til hoved- men også sideoppdrag er at det er litt vel mye løping att og fram mellom figurer uten at noe egentlig skjer. Prat litt med den fyren her, som sender deg til kameraten ved siden, som sender deg videre til neste, som sender deg tilbake til den første. Det blir litt traurig og repetitivt etter hvert, men stort sett er det god driv.

Båten blir mye brukt.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Områdene man dras igjennom er også gode og varierte. I motsetning til for eksempel Diablo 3 eller Path of Exile, som kanskje ligner mest på Lost Ark, er ikke områdene her helt åpne. Du har en eller flere veier å gå, men det er aldri et stort, åpent kart. Det gjør meg ingenting, for det gjorde at jeg alltid følte at jeg hadde god driv fremover, til tross for litt løping tilbake her og der. Stort sett så er det nye steder, nye folk og områder ganske jevnt og trutt gjennom hele spillet.

Det hele åpnes også enda mer opp når du får deg din første båt, og drar ut på sjøen. Her er det drøssevis av øyer å besøke med sine små oppdrag, samt at historien drar deg til andre kontinenter. Det er enormt stort, masse å gjøre og masse å se, og det kommer ikke før etter mange timer på det samme kontinentet.

Enda mer å gjøre

Det store spørsmålet er om det er noe å gjøre når du når høyeste nivå? Og i Lost Ark er svaret et rungende ja! Jeg brukte rundt 15 timer på å nå nivå 50, og jeg har brukt sikkert 4 ganger så mye tid etter det, og jeg har langt ifra sett og gjort alt spillet har å tilby. Det er så mye innhold å ta av, så mange ulike aktiviteter å delta i, og alt er med å gir figuren din en eller annen form for progresjon.

Du må innom mange dialogvinduer som dette.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Hovedfokuset for mange er nok å få opp oppgradere og få nytt utstyr til figuren din (eller figurene, hvis du er som meg). Progresjonen i «endgame» er delt inn i tre ulike nivåer, som er bestemt utfra hvor høyt utstyrsnivå du har. Når du en viss poengsum åpnes et nytt område i spillet, med ny historie og nye oppdrag. Dette driver historien i spillet videre, og gjør at det alltid føles gøy å forbedre utstyret i spillet.

I tillegg til nye områder låser du også opp nye nivåer på andre aktiviteter. Du har «Chaos Dungeons», som er litt kortere utfordringer der du møter store mengder fiender som gir deg masse utstyr og materialer. Du har «Cube» og «Tower», som er ulike typer utfordringer der du går opp etasje etter etasje, med litt vanskeligere innhold på hvert sted. Du har en hel haug med ulike øyer du kan besøke og gjøre oppdrag på, som igjen gir deg utstyr, materialer til oppgraderinger og andre gjenstander.

Oppdrag etter oppdrag.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Noe av det jeg synes er mest gøy heter «Guardian Raids». Dette ligner egentlig litt på Monster Hunter, der du og opptil 3 andre sammen skal prøve å beseire et monster på under 20 minutter. Her har du 20 ulike fiender som blir vanskeligere og vanskeligere, og som i likhet med alt annet innhold låses opp basert på utstyrsnivået ditt. Her er det mange veldig kule, og veldig vanskelige kamper mot store, mektige fiender. Det er kjempegøy å lære fiendene å kjenne, skjønne hvordan man skal vinne over dem, og endelig greie det sammen med venner eller andre spillere.

Og som om ikke det var nok har du også «Abyssal Dungeons», som kanskje er de vanskeligste gruppeutfordringene i spillet. Per i dag er det 11 stykker, også disse låst bak utstyrsnivået ditt. Her kreves det samarbeid, og at alle 4 (eller 8) spillerne kjenner til og gjør det de må på de ulike sjefskampene. Det er enormt tilfredsstillende å lære mekanikkene, og endelig greie å beseire fiendene her.

Alt dette innholdet er så enormt tilfredsstillende på grunn av kampsystemet i spillet. Det er utrolig tilfredsstillende, og fra aller første sekund i spillet føles figuren din mektig ut. Men allikevel så har man en oppadgående kurve hele veien, og mine figurer kjennes mye sterkere og bedre ut nå enn når jeg startet. Det er responsivt, det er variert og du har så mye ulikt å spille på hele veien. Det blir enda mer gøy sammen med andre, da man har ulike synergier og alle gir hverandre en ekstra fordel, noe som merkes ekstra godt i de litt vanskeligere kampene.

En trøblete lansering

Men vi kommer ikke unna å snakke litt om lanseringen av spillet, og hvordan det har gått. Som dere sikkert skjønner så liker jeg spillet veldig godt når jeg er inne, men det har ikke vært, og er fortsatt ikke uten problemer. Som forventet så oppstå det ganske fort serverproblemer ved lansering, allerede ved tidlig tilgang for de som ønsket å betale for det. Det ble fort lange køer, og da spesielt på de europeiske serverene.

Du kan også være en panda.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Det har blitt litt bedre etter at de har åpnet flere servere, samt en helt ny region i Europa, men det er på ingen måte problemfritt enda. På mange servere er det opp mot 15 000 mennesker i kø til enhver tid, hvis man ikke logger på til ugunstige tider av døgnet. 4-5 timer med kø er ikke unormalt fremdeles, og det er selvsagt frustrerende for mange.

Men enda verre er kanskje at det går utover en del funksjonalitet når man endelig er inne i spillet. Matchmaking med andre spillere feiler oftere enn det går bra, noe som er en kanskje enda større krise enn at man ikke kommer inn. Man kan også ha problemer med å komme inn i mange av de ulike aktivitetene, og blir stående å prøve både 5 og 10 minutter før det endelig går. Dette fungerer selvsagt ikke i lengden, og er noe jeg håper utviklerne får løst. De har åpnet flere servere, men mange kvier seg naturlig nok for å ikke få med figurene over, og all den tiden de har brukt på en server allerede.

Lost Ark er et enormt spill, og det bærer preg av å være et spill som har vært ute flere år allerede. Den er finpusset og balansert, alle de ulike klassene er gode, og det er nesten uendelig mengder med innhold her. Historien som drar deg med opp til nivå 50 er periodevis god, mest på grunn av sjefskampene og flere av de litt mer spesielle oppdragene underveis.

Spillet leker med perspektiv til tider.
Gøran Solbakken/Gamer.no

Hvis man ser bort ifra serverproblemene og problemene de har med kapasitet så kjører spillet bra når man først er inne. Lost Ark er ikke det mest krevende spillet på noen som helst måte. Det ser pent ut, områdene er pene og varierte. Det kuleste er dog animasjonene i kamp, og hvordan både fiender og dine figurer ser ut som er virkelig kult. Det er fascinerende at de har greid å få det til på denne måten med den isometriske synsvinkelen spillet har.

Kampsystemet er uansett den største stjernen her, og etter over 100 timer i spillet er jeg på ingen måter mett. Klassene kjennes unike og kule ut alle sammen, med fancy og kraftige angrep og animasjoner som aldri blir kjedelig. Med enorme mengder vanskelige og gode utfordringer etter du når nivå 50 så er koser jeg meg rett og slett gløgg i Lost Ark.

Lost Ark er tilgjengelig på Windows, og kan spilles gratis via Steam.

9
/10