Intervju

Machiavillain

Vær hjernen bak monstrene

I Machiavillain blir kjente filmskikkelser dine lakeier.

PARIS (Gamer.no) Å skulle begi seg ut på enhver kreativ utfoldelse med en person som står deg veldig nær vil nok virke ganske avskrekkende på mange. Hvis ting går skeis kan det ha en lei konsekvens for forholdet.

Det har likevel ikke stoppet Alexandre Lautié, franskmannen bak det uavhengige spillstudioet Wild Factor Games, som nå utvikler nytt spill med kjæresten.

– Alt begynte med en Ludum Dare-konkurranse, forteller Lautié på vaklende, gebrokkent, engelsk under spillmessen Game Connection Europe.

En Ludum Dare går ut på å lage en spillprototyp på to dager basert på et spesifikt tema. Slik ble Machiavillain og samarbeidet med kjæresten til.

– Hun er først og fremst illustratør og har derfor aldri laget spill før. Likevel har jeg forsøkt å overbevise henne om at det er mulig for henne å gjøre det. Jeg ville også overbevise henne om å jobbe sammen med meg på et prosjekt, så Ludum Dare-konkurransen var et godt utgangspunkt.

Bli en skrekkfilmmesterhjerne

Etter et vellykket samarbeid og litt pressedekning var spillprosjektet Machiavillain et faktum. Lautié står for mekanikken og designet, mens illustratør-kjæresten Zimra står for den grafiske utformingen. Spillet ble vist frem for første gang under Game Connection Europe og Paris Games Week i oktober i år.

Machiavillain er en parodisk hyllest til skrekkfilmer og blander sjangerelementer fra Prison Architect og Dungeon Keeper. Som vordende mesterskurk skal du bygge en enorm herregård for å tiltrekke nysgjerrige ungdommer fra de nærliggende tettstedene slik at du kan ta bruke dine fremavlede monstre til å ta livet av dem. Slik bygger du opp din kredibilitet som superskurk. Du må likevel huske å følge de ondes regler:

Gjenkjenner du «Shaun of the Dead»-gjengen i dette bildet? (Skermbilde: Wild Factor).

– Reglene sier at du må ta livet av alle ofrene, men du skal helst drepe dem én etter én. Jomfruen må selvsagt dø helt til sist, og du får aldri lov til å drepe hunder. Følger du ikke reglene er du ikke en god skurk, fastslår Lautié med et flir før han fortsetter:

– Hvis du følger reglene øker ryktet ditt slik at du kan kjøpe nye monstre og bygge ut huset ditt. Du må tenke taktisk når du dreper ofrene dine om natten for å få flest skurkepoeng. Isolere dem, ta dem når de er alene, den slags. På dagtid bygger du ut huset ditt slik at det står klart til neste natt når det kommer en ny gjeng.

Til å begynne med får du bare avle frem zombier, men etter hvert kan du kjøpe vampyrer, varulver, Jason Voorhees og Freddie Krueger. Alle har sine spesielle egenskaper og evner som du kan bruke mot ofrene dine. De har også forskjellige behov som du må dekke. Vampyrene må drikke blod, zombier må spise kjøtt, og varulvene setter pris på et bein å gnage på.

Tematikken virker kanskje grusom, men den stiliserte og enkle estetikken får det hele til å ligne en animasjonsserie for voksne med kullsvart humor. Zombienes hjerner er eksponerte, men når de skal gjemme seg får de lampeskjermer på hodet. De vasker også opp blod og gørr som ligger igjen etter et dødt offer. Hovedinspirasjonen til spillet virker å komme fra Joss Whedon og Drew Goddards introspektive skrekkfilm Cabin in the Woods, som fulgte en lignende, selvrefleksiv rød tråd.

Fra «babes» til jegere

Hva slags type hus du bygger påvirker hva slags ofre som kommer luskende i de små nattestimer. Utgaven Lautié viser frem er en enkel konstruksjon de har forberedt til messedemonstrasjoner, men i den ferdige utgaven vil tilpasningsmulighetene være mange.

– Hvis du installerer et boblebad vil du oftere se festglade ungdommer komme til herregården din, mens pene og dyre møbler vil tiltrekke en helt annen type mennesker. Du kan få besøk av et helt fotballag og maskotten deres om du er heldig.

Både monstrene og deres ofre er referanser til kjente og ukjente skrekkfilmer. I tillegg til promiskuøse «babes» og fotballspillere kan du også støte på stereotypiske nerder og uskyldige jomfruer. Disse har også spesielle evner og egenskaper som gjør at du må bruke litt taktikk for å kunne gjøre dem om til monstermat:

– Fotballspillere er sterke, så de kan ikke drepes av én zombie, men hvis du har mange av dem kan det kanskje gå. Nerdene kan gjenkjenne monstre som forsøker å gjemme seg. Så du må skille dem fra hverandre, isolere dem, og gjøre kål på dem én etter én. Etter hvert introduserer vi også en jeger som kan slåss tilbake mot monstrene dine. Han er veldig inspirert av Van Helsing, som var med på å ta livet av Dracula.

Risikabel utvikling

Fra tidligere arbeid har Lautié ni kommersielle spill på samvittigheten, men noen plan for hva som vil skje med Machiavillain framover har han ikke spikret helt enda. Foreløpig ligger hovedfokuset til Wild Factor Games på Freaking Meatbags, et pikselert sci-fi-strategspill med planlagt lansering i 2015 som nå er ute på Steams Early Access-tjeneste. Han håper å bygge opp en sterk publikumsgruppe rundt begge spill i løpet av tiden framover:

– Jeg vet ikke. Kanskje også dette blir et Early Access-spill. Mange spill klarer seg bra som Early Access-produkt, men de trenger et godt publikumsamfunn for å overleve. Kanskje vi gjør en Kickstarter-kampanje? Jeg tror det kan skape litt blest rundt spillet.

– Jeg håper også at de som likte Freaking Meatbags også vil like Machiavillain. De er ganske like. Begge er strategispill der du må jobbe aktivt med ulike ressurser. Hvis vi gjør en Kickstarter-kampanje for å ferdigutvikle spillet kommer det nok en beta-utgave som belønning.

Usikkerheten ser ikke ut til å plage Lautié noe særlig. Samarbeidet mellom han selv og kjæresten er nok den mest risikable delen av prosjektet:

– Jeg skal innrømme at det innimellom er en belastning for forholdet vårt. Før vi satte i gang hendte det at jeg var skeptisk til å jobbe sammen. Jeg tror likevel at vi har de samme tankene og ideene om hva slags spill vi vil lage og hva vi vil ha med i spillet. Det er essensielt, synes jeg. Å jobbe med kjæresten sin er alltid litt risikabelt, men jeg tror det skal fungere.

Alexandre Lautié ble intervjuet på Game Connection Europe i Frankrike. Gamer.nos reise og opphold ble betalt av messens arrangører.

Siste fra forsiden