Førsteinntrykk

Counter-Strike 2

Liker du å skyte folk i hodet i CS:GO? Da kommer du til å like å gjøre det i CS2 også

Counter-Strike 2 er på vei, og vi har fått leke oss i Valves nye skytespill.

CS-spillere liker ikke endring.

Da Counter-Strike: Source kom ut, sa en stor mengde spillere «nei takk. Vi fortsetter med 1.6».

Jeg er en av disse. Jeg spilte Source i noen knappe måneder før jeg gikk tilbake til forrige versjon, og der holdt jeg meg.

Valves nye spillmotor Source 2 har nå nådd Counter-Strike-verdenen. Counter-Strike 2 kommer sommeren 2023, og vil bli en gratisoppdatering for alle som eier Counter-Strike: Global Offensive.

CS har alltid vært «mitt» spill. Jeg antar at jeg har spilt rundt 20.000 timer Counter-Strike de siste 18 årene.

Aktivitets- og ferdighetsnivået har variert over tid, men på vårt beste spilte vi øvingskamp mot Na’Vi i 1.6 og satt på Edderkoppen scene for å spille semifinale i Telenorligaen i CS:GO.

Nå har jeg fått spille en håndfull timer CS2. Er endringene for store? For små? Eller kanskje akkurat passe?

Stadige rekorder

Det første man merker, etter å ha arbeida iherdig med å få i stand en fungerende config, er at dette fortsatt er CS.

Fargene er sterkere og verden man løper rundt i er vakrere, men det suser fortsatt kuler rundt hodet når du hopper ut lang på Dust2. Og hodeskudd er like tilfredsstillende når du skyter tilbake og smeller to på rappen.

Det er fremdeles svært tilfredsstillende å treffe fiendene i hodet.

CS:GO har hatt et utrolig antall spillere de siste månedene.

Det elleve år gamle spillet satte rekord i antall samtidige spillere så sent som i mars 2023. Da var over 1,4 millioner spillere innom samtidig.

Dette skyldes nok i stor grad blesten CS2 har klart å skape. Selv før noen offisiell informasjon kom, satt folk og analyserte Twitter-banners, leste i teblader og forsøkte å tyde koden i bitte små oppdateringer.

CS2 klarer å treffe balansen mellom nytt og gammelt på en utmerket måte. Den som er redd endring, blir ikke skremt bort.

Å løpe, skyte, hoppe og kaste granater føles omtrent helt likt CS:GO. Det er fortsatt moro å lempe en sjokkgranat bak seg og svinge ut for å sanke drap på fiendene, og å flikke siktet sitter akkurat like bra (eller dårlig) som før.

Jeg tar imot nye røykgranater og nytt lydbilde med åpne armer. Det er dog mulig at endringene ikke er store nok for den som er lei CSGO.

Nytt lydbilde

Flere lyder i spillet har blitt vesentlig endret. Pistolen Glock, det minst imponerende våpenet i CS:GO, har fått nytt liv.

Har du hjelm på, og hører noen skyte med Glock, trykker du bare på W og dreper motstanderen. For han kan jo knapt skyte tilbake.

I CS2 smeller det skikkeleg av Glocken – selv om du fremdeles er kanonføde.

Hele lydbildet er balansert på ny. Resultatet er at det er litt vanskeligere å høre hvor folk er i begynnelsen, men som alle andre ting i CS, er dette en treningssak. Under den fjerde kampen føltes de nye lydene helt naturlige.

CS2 har fått en egen øvingsmodus. Her kan man enkelt se hvor granater kommer til å lande.
Peder Holtermann Solland

Den aller største endringen i spillet er røykgranatene. Borte er «one-way-smokes» og den irriterende grå effekten på skjermen når man trer inn i røyken. CS2 disker opp med volumetriske og reaktive røykeffekter.

Nå blir det hull i røyken hvis du skyter gjennom. Kaster du HE-granat i en røykgranat, forsvinner røyken midlertidig.

Dette betyr at røykgranater på mange måter ikke er like sterke som før.

Istedenfor å sitte stille og tvinne tomler i 17 sekund om motstanderen kaster en røykgranat der du vil gå, kan du svare med en HE-granat i røyken.

Alle som har spilt de_inferno og ventet i banan på at CT-ene skal bruke opp alle røykgranatene sine, bør like denne endringen. Dette er en endring som forandrer hvordan hele spillet blir spilt. Hvis motstanderen kaster en HE-granat akkurat når du løper over lang på Dust2, sitter du i saksa.

Røykgranatene er den største endringen i spillet. Her ser du dem i aksjon.

Blodet spruter

En annen endring som du legger merke til er at det kommer blodsprut fra der kulene treffer. Om man skyter motstanderen i skulderen, står spruten derfra. Eller magen om man skyter der.

Dette gjør at man veldig fort kan lese hvor man treffer. Det kan også bli litt for mye av det gode.

Eksplosjoner fra HE-granater dekker mye mer enn før.
Peder Holtermann Solland

Jeg havnet i en situasjon hvor jeg skjøt på en fiende som var på vei rundt et hjørne. Det hang så mye blod i luften at jeg rett og slett ikke klarte å se om fienden var kommet seg unna eller ikke.

Røyken fra HE-granater er også blitt heftig oppgradert. Den var ensfarga og gjennomsiktig i CS: GO, men nå er den som en skikkelig eksplosjon som sprer støv utover.

Noen utfordringer

Jeg startet spillingen min med å skru ned alle grafikkinnstillinger til det laveste nivået, som man gjør hvis man jakter 600 FPS.

Dessverre viser det seg at en feil i spillet gjør at man mister kontroll over figuren og kan bli kastet ut av serveren om bildefrekvensen går over ~400.

Det var også en del andre ulemper med å ha lave grafikkinnstillinger. Tracers, blodsprut og lignende ble veldig utydelige.

Dette er annerledes fra CS:GO hvor lave grafikkinnstillinger generelt medfører at effekter blir pikselert istedenfor uskarpe. Pikselerte effekter er mye lettere å se og tyde enn uklare. Dette fikses ved å bruke litt høyere oppløsning og høyere grafikkinnstillinger.

Lover bedre flyt

Valve sitt nye sub-tick-system er et annet trekkplaster for CS2.

Systemet skal gjøre det mulig å skille tidspunkt mellom når ting skjer i løpet av samme server-tick.

Utvikleren håper dette vil skape en mer responsiv opplevelse for spillerne. Inntrykket er at dette fungerer bra. På et rent subjektivt plan føles det bedre enn «matchmaking-servere» i CS:GO.

«Matchmaking»-serverne i CS:GO har en tick-rate på 64. De spesielt interesserte spiller gjerne på tredjepartstjenester som FACEIT og Esportal, der en får servere som blir oppdatert 128 ganger i sekundet, ikke 64.

Alle tegn tyder på at serverne vi nå spiller på i CS2 er 64-tick. Det føles bedre enn gamle 64-tick, men det er noe som skurrer når man sammenligner det med 128-tick i CS: GO.

Bomben lyser opp de mørke tunnelene ved B på Dust2.
Peder Holtermann Solland

Dette kan skyldes veldig mye forskjellig, og vi må huske at CS2 ikke er et ferdig spill enda, så alt kan skje. Min opplevelse var likevel at det var en forsinkelse mellom man traff fienden til den døde. Dette skjedde selv om jeg hadde under 15 millisekund ping. Det føltes som å spille CS: GO med 70 i ping.

Jeg tror ikke at aktører som FACEIT og Esportal trenger kaste inn håndkleet enda. Om matchmaking i CS2 forblir 64-tick, vil CS-nerder søke seg til deres 128-tick-servere.

Konklusjon

Hvis du liker å spille CS:GO, kommer du også til å like CS2.

Røykgranatene, lydbildet og det visuelle er de største endringene. Mens det som er endret under panseret i spillmotoren sikrer at en får drept motstanderen om man skjøt først.

På proffnivå vil meta-spillet bli helt nytt. Alle røykgranatkast må læres på ny, og man kan verken stå trygt bak røyken eller skyte gjennom like effektivt.

CS2 har en vanskelig balansegang å gå for å gjøre både CS-spillere som ikke liker endring og mer «casual» spillere som hopper mellom spill til lags. Men så langt virker det som Valve har klart dette forbløffende bra.

Siste fra forsiden