Feature

PlayStation VR2 - demoer

PlayStation VR2 byr på et spennende og variert demobibliotek

Vi har testet spillene som lar deg utforske VR-plattformens nye funksjoner.

PlayStation, Capcom, Disney (Montasje: Gamer.no)

PlayStation VR2 er lansert, og vi har latt oss imponere av Sonys nyeste forsøk på virtuell virkelighet.

– Med PS VR2 har Sony levert et av markedets beste og mest brukervennlige VR-headsett. Sammenlignet med forgjengeren er det utrolig lett å sette opp og komme igang, og med kun én kabel å forholde seg til er det lite som kan gå skeis, skrev Audun Rodem i vår anmeldelse.

Ved siden av å teste selve riggen har vi også utforsket demoene som er tilgjengelige for PlayStation VR2. Denne gangen følger det ikke med noen demodisk, men Sony har rullet ut et knippe prøveversjoner av spill i PlayStation-butikken. Disse har vi spilt gjennom for å se hvordan de benytter seg av PlayStation VR2s nye funksjonalitet og hvorvidt de er verdt å laste ned.

Horizon Call of the Mountain

Horizon Call of the Mountain.

Det er ingen tvil om at Horizon Call of the Mountain er det (foreløpig) ultimate PlayStation VR2-spillet. Demoen gir et brukbart inntrykk av hva man kan forvente av denne opplevelsen, og tar godt i bruk samtlige funksjoner fra headsettet.

Prøveversjonen gir et kort innblikk i hva som foregår i spillets historie, og lar deg så prøve diverse ting som bueskyting, epleslang og klatring. Kanskje litt for mye klatring, egentlig, da omtrent 90 prosent av prøvetiden går med på å stirre inn i fjellvegger. Det virker i hvert fall som det skal, så det er et pluss.

Ved siden av å skyte på blink får du kun kjempe mot én robotdinosaur før den korte demonstrasjonen brått tar slutt. Jeg skulle gjerne sett mer av kampsystemet, som i hovedspillet introduserer både flere fiender og nye våpen.

Les vår anmeldelse av Horizon Call of the Mountain »

Ellers rister VR2 Sense-kontrolleren og headsettet godt fra seg i hektiske øyeblikk, som hjelper på med innlevelsen. Jeg satt også pris på øyesporing i menyene. hvor man bare kan flikke øynene mot knappen man ønsker å trykke på uten å måtte peke med håndkontrolleren – noe jeg ofte bommer på.

En nedlasting på 46 gigabyte er likevel veldig mye for det lille man får her. Du kan selvfølgelig bruke ekstra tid på å skyte flere blinker, male kunst på en vegg eller klatre bitte litt utenfor allfarvei, men jeg hadde egentlig forventet litt mer.

Resident Evil: Village

Resident Evil: Village.

For en som ofte gjemmer seg under dyna når det går skrekkfilmer på TV, er Resident Evil: Village langt ifra noe drømmespill. Når det attpåtil er i VR blir alt mye mer skummelt, men skal man teste alle PlayStation VR2-demoene så skal man teste alle PlayStation VR2-demoene.

Kort forklart fungerer det meste veldig bra. Man går med venstre stikke, snur seg kjapt fra side til side med høyre stikke og beveger på hodet for å se nærmere på ting eller rundt hjørner. Akkurat sistnevnte kommer godt med når man sniker seg gjennom falleferdige hus og venter på at all slags ondskap når som helst skal velte frem.

Skytemekanikken sitter også som smurt. Pistoler, rifler og hagler kan holdes med én hånd, eller med to for mer stødig sikting. Det er også gøy å lade om våpnene, hvor man henter frem magasiner eller patroner fra hofta og stapper dem inn i våpenet på realistisk vis.

De følsomme L1-, R1-, L2- og R2-knappene legger også merke til når du griper VR2 Sense-kontrolleren lett og når du knytter neven for å slå til monstre eller ødeleggbare kasser. Det eneste jeg savner er mer interaktivitet. Det er altfor få ting man kan plukke opp i dette spillet.

Filmsekvenser og andre øyeblikk hvor man mister kontroll over Ethan, men likevel kan bevege hodet for å se seg rundt, er ikke like velfungerende som resten. Her blir det ofte til at armer svever i løse luften, eller at monstre forsvinner inn i hodet ditt når de kommer for nærme. Her skulle jeg kanskje ønske at synsvinkelen var låst, men på den annen side skaper det kanskje andre problemer for de som lett blir dårlige av VR.

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge - Enhanced Edition

Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge.

Drømmen om å bo i en galakse langt, langt borte oppfylles så til de grader i Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge. Demoen for spillet er hakket for kort til å virkelig få kost seg, men det er likevel mye moro å grave i her.

Opplevelsen begynner i et høl av en kantine, der Millennium Falcon nettopp har landet utenfor. Et skikkelig lugubert sted, med andre ord. Her kan man høre på pjattingen til et par figurer om oppdraget som står for tur, eller man kan fly rundt og kaste dartpiler og spise tacos. Eller kaste tacos og spise dartpiler.

Alt man kan plukke opp og styre med i kantinen er bare en liten smakebit på det som venter ute i det fri. I en jungel et eller annet sted finner man diverse våpen, granater og annet Star Wars-snadder, og så kan skuddvekslingene begynne.

Skytingen fungerer bra og det er gøy å lade om våpen – eller rettere sagt lufte dem så de ikke overopphetes – før man titter frem igjen og fortsetter kampen. På venstre hånd har man også en haug med knotter og duppeditter, som man kan trykke på med høyre hånd for å få opp diverse informasjon.

Av PlayStation VR2-funksjonalitet kan man kjenne på vibrering i både headsettet og de adaptive avtrekkerknappene på VR2 Sense-kontrolleren. Alt er grådig bra detaljert, og det er en sann fryd å utforske denne Star Wars-opplevelsen.

Puzzling Places

Puzzling Places.

Å legge puslespill er kanskje ikke det mest spennende man kan gjøre i en virtuell verden, men av og til er det greit å roe ned og bare bygge ting. Puzzling Places slukker denne tørsten, med en liten demo for en mye større pusleopplevelse.

Her får man bygge tredimensjonale puslespill på en måte som er både oversiktlig og velfungerende. Du plasseres i et rom med rolig musikk og en fargebakgrunn som du velger selv, og kan pusle i vei. Demoen inkluderer to oppgaver – et butikkvindu og det som ser ut til å være et europeisk slott.

På veggen foran deg har du puslespillbrikkene som du trekker til deg med et enkelt knappetrykk. Til høyre og venstre ligger detaljerte bilder som viser hva du skal bygge fra ulike vinkler. Disse og alt annet kan man plukke opp og vri og vende på for å forstå hva man ser på og hvor ting skal. Utvikleren har ikke gjort så mye ut av VR2 Sense-kontrollerens funksjonalitet, og det blir for det meste bare plukk opp og legg ned.

Spilleren velger selv hvor mange brikker oppgaven består av, og i demoen kan man velge fra 25 opp til 200. Med alle de små detaljene og all mysingen ble de største puslespillene litt for ambisiøse for min del, og etter bare 10-15 minutter merket jeg at øynene begynte å bli slitne. For ivrige puslespillfans (og kanskje de med yngre øyne) er det riktignok et kjekt grupperingssystem som lar deg legge lignende biter i en oversiktlig haug. Så selv 200 brikker bør være håndterlig.

Song in the Smoke: Rekindled

Song in the Smoke: Rekindled.

Song in the Smoke: Rekindled er et overlevesesspill med stor frihet til å utforske. Demoen lar deg pusle rundt en liten del av det jeg går ut ifra er en større verden, der man lærer hvordan spillet fungerer på en stort sett artig måte.

Det begynner enkelt, med bær man kan sanke og holde opp mot ansiktet for å spise dem og døyve sulten. Deretter går man videre til å konstruere pil og bue, økser, fakler og annet, som er kreativt, men ikke alltid like intuitivt å forstå.

Pinner kan brekkes, men også spikkes på for å lage nye byggematerialer. I opplæringsfasen får man også utdelt ressurser man trenger for å konstruere ting, men rett som det er dukket disse opp bak meg og jeg brukte altfor lang tid på å surre rundt i menyen før jeg omsider fant dem.

Måten man beveger seg rundt er også litt knotete med standard innstillinger. I stedet for å holde høyre stikke fremover i noen sekunder for å klatre opp og ned fra avsatser, likte jeg meg mye bedre da jeg byttet til å gå bort til kanter og trykket X-knappen for å klatre.

Song in the Smoke: Rekindled byr på god tilpassing av hvordan du helst vil spille, som er kjekt. Ellers gjør ikke PlayStation VR2-funksjonaliteten så mye ut av seg, med bare litt lett vibrering i VR2 Sense-kontrolleren når man spenner buen eller svinger øksa.

Cosmonious High

Cosmonious High.

Av alle PlayStation VR2-demoene hadde jeg nok lavest forventninger til Cosmonious High. Under barnehageutseendet er det imidlertid en underholdende lekeplass som byr på overraskende mye interaktivitet.

Du ankommer et klasserom for en kjemitime, og får en rask innføring i hvordan spillet fungerer. Hendene dine er utstyrt med ulike krefter som lar deg blant annet slukke branner eller fryse ting til is. Her kommer VR2 Sense-kontrolleren også til sin rett, og ved å gripe kontrolleren kan du knytte neven og fyre av vann og is på andre måter.

Ellers står du fritt til å gå i gang med eksperimenter, og det er gøy å se at nesten alt i rommet er ting du kan plukke opp og fikle med – noe som ofte ikke er tilfellet i VR-spill. Jeg lekte meg med å kombinere diverse væsker, som kan fryses eller kokes for ulike resultater.

Det er også hemmeligheter å utforske, men dessverre er demoen tidsbegrenset. Du får rundt fem minutter på å gjøre akkurat hva du vil, før alt går i svart og du får beskjed om å kjøpe spillet for å spille videre. Selvfølgelig kan du bare starte demoen på nytt, men dette er et litt irriterende steg å måtte ta hver gang.

Humanity

Humanity.

Enhance er trolig best kjent for sine fargerike musikk-/rytmespill, som Rez Infinite og Tetris Effect. Med det nylig kunngjorte Humanity slår utvikleren litt av på sitt sedvanlige hurtitogtempo, til fordel for litt mer avslappet gåteløsing.

Har du spilt Ratchet and Clank: Rift Apart – eller Lemmings for spillfans over 30 – bør konseptet virke kjent. Du skal geleide en bøling hjernedøde mennesker mot lyset, i nivåer som blir stadig mer utfordrende og som krever stadig mer kreative løsninger.

Innledningsvis trenger du kun plassere piler som sender menneskene i riktig retning. Så trappes vanskelighetsgraden opp flere nivåer, etter hvert som du låser opp egenskaper som hopp, lengdehopp og evnen til å la menneskene sveve lengre. Klarer du å få med deg de store gullfargede skikkelsene på veien blir det ekstrapoeng.

Konseptet er enkelt, men like fullt artig idet du jobber deg frem mot løsningene. Humanity er riktignok ikke designet spesifikt for VR, og VR-modusen lar deg kun se deg omkring – noe kamerastyringen greier utmerket godt uten at du trenger å røre på hodet i det hele tatt. For testing av PlayStation VR2 er det dermed ikke så veldig spennende.

LES OGSÅ: Sony avduket enda en ladning med PlayStation 5- og PlayStation VR2-spill »

Siste fra forsiden