Valve: – Tiden er inne for å utvikle for «virtual reality»

Har egen maskinvareprototype og vil tilpasse Steam.

På utviklermessen Steam Developer Days, som går av stabelen i januar, vil folk fra Valve og andre selskaper holde en rekke foredrag om ulike aspekter av dagens og morgendagens spillmarked. Valve vil blant annet holde to foredrag om «virtual reality», og det er åpenbart at selskapet har stor tro på teknologien.

Har laget egen prototype

Faktisk har de selv utviklet en prototype som skal demonstrere hva virtuell virkelighet skal kunne tilby, og Mike Abrash vil demonstrere denne og snakke om hva slags opplevelser den kan gi spillerne.

– Vi har funnet ut av hva rimelig «virtual reality»-maskinvare vil kunne gjøre innen et par år, og laget en prototype som demonstrerer at slik maskinvare kan by på heftige opplevelser. Denne typen maskinvare kommer garantert til å dukke opp i løpet av kort tid, og nå er tiden inne for å utvikle for det, skriver de på nettstedet sitt.

Videre vil Valve-mann Joe Ludwig holde et foredrag der han diskuterer hva Valve selv vil gjøre for å tilrettelegge for «virtual reality» i Steam. Blant annet skal det snakkes om hvordan Steams «overlay»-funksjon vil fungere, hvordan de vil tilpasse butikken og hvilke planer de har for Steamworks-systemet.

Senere på messen vil Palmer Luckey fra Oculus snakke om hvordan utviklere på best mulig måte kan implementere virtuell virkelighet i spillene sine, og hvilke utfordringer de må passe seg for.

Det fremgår ikke om Valve planlegger å utvikle prototypen sin til et fullverdig produkt, men det virker ikke usannsynlig at «virtual reality» kan bli en viktig del av promoteringen av deres egne stuemaskiner.

Valves Steam Machines vil benytte seg av et helt nytt, Linux-basert operativsystem ved navn SteamOS, og selskapet utvikler også en særegen håndkontroller for maskinene sine.

Siste fra forsiden